|

اختصاصی گسترش نیوز؛

نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ زیر ذره بین منتقدان | این رویداد به شدت انحصاری است

نقره کار بیان کرد: الکامپ به شدت انحصاری است و این طور به نظر می رسد که سازمان یا نهاد خاصی در جهت برگزاری آن اقدام می کند. برای برگزاری چنین نمایشگاهی، باید دستگاه های مختلف در کنار هم به همکاری بپردازند و با کمک یکدیگر، کارهای لازم را برای شکل گیری بی نقص این نمایشگاه انجام دهند.

اقتصاد نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ زیر ذره بین منتقدان | این رویداد به شدت انحصاری است

بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ با تمام حواشی ریز و درشتش به اتمام رسید و حالا کارشناسان در خصوص نحوه برگزاری این رویداد نظرات خود به اشتراک می‌گذارند.

دسته‌ای از منتقدان بر این باورند که الکامپ ۱۴۰۳ به خوبی برگزار شد و نسبت به دوره های گذشته، ایرادات کمتری داشت. در سمت مقابل، افرادی معتقدند که همان ضعف های همیشگی در برگزاری این نمایشگاه محبوب مشهود بود  و مسئولان مربوطه موفق به رفع چالش های قبلی نشدند. یکی از نقدهای پرتکرار در این خصوص به حضور کمرنگ شرکت های خارجی در الکامپ مربوط می شود که البته دیدگاه ها در این باره یکسان نیست.

گسترش نیوز برای تحلیل این موارد گفت و گویی با کیوان نقره کار، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات انجام داده است که در ادامه می خوانید.

کیوان-نقره-کار

هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم

کیوان نقره کار درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ و اختلاف سطح آن با سایر نمایشگاه های حوزه فناوری در سراسر جهان گفت: من تجربه بازدید از نمایشگاه های حوزه فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف را دارم. در قیاس با سایر نمایشگاه های دنیا، ضعف هایی در کشور ما وجود دارد که مسئولان باید این نقایص را شناسایی کنند و برای رفع ایرادات موجود، تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

او ادامه داد: بخشی از این اختلاف سطح به فضاهای ظاهری نمایشگاه مربوط می شود که تفاوت های مشهودی در این زمینه وجود دارد. نبودِ نگاه جدی به حوزه فناوری اطلاعات و نقش آن در اقتصاد کشور از سوی مسئولان و همچنین تحریم های بین المللی، از دیگر مواردی محسوب می شود که از ارتقای سطح کیفی نمایشگاه های ما ممانعت می کند. حوزه فناوری اطلاعات، ذی‌نفعان و مخاطبان بسیاری دارد و از زنجیره ارزش بزرگی برخوردار است؛ با این حال در قیاس با سایر کشورها، ایرادات مشهوری در نحوه برگزاری نمایشگاه های حوزه فناوری ایران وجود دارد که منجر به ایجاد فاصله معناداری شده است.

نقره کار افزود: فارغ از این مسائل، نمایشگاه الکامپ در این دوره در مقایسه با دوره های قبل پیشرفت مشهودی داشته است و نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد. اپراتورها و شرکت های بزرگ در این دوره حضور موثری داشتند و خدمات نوین و به‌روزی را به معرض نمایش گذاشتند. این شرکت ها در تلاش هستند تا هر سال نسبت به سال گذشته، حضور درخشان‌تری داشته باشند و نگاه ها را به سمت خود جلب کنند.

افتتاحیه-الکامپ

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با گسترش فناوری اطلاعات(IT)، بانک ها و سازمان های مالی با افزودن عناصر فناوری به ساختار خود، به حضور موثر در نمایشگاه الکامپ علاقه مند می شوند و با ارائه خدمات الکترونیک نوین، این مسئله را به خوبی اثبات می کنند. من معتقدم که شرکت های فناوری محور و سایر سازمان های علاقه مند به این حوزه، یک تجربه بسیار خوب در الکامپ ۱۴۰۳ داشتند. توصیه من به برخی شرکت ها در راستای حضور موثرتر در نمایشگاه فناوری اطلاعات الکامپ این است که در طراحی غرفه های متنوع‌تر کوشش بیشتری به خرج دهند تا با غرفه آرایی بتوانند موفقیت بیشتری کسب کنند.

کارشناس حوزه فناوری اطلاعات درباره بزرگ ترین ایراد نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ بیان کرد: از دیدگاه من، هنوز حوزه فناوری اطلاعات به شکل ویژه مدنظر مسئولان و متولیان امر نیست و آنطور که باید از این حوزه حمایت لازم صورت نمی گیرد.

نمایشگاه-الکامپ

الکامپ به شدت انحصاری است

نقره کار تصریح کرد: در ضمن، الکامپ به شدت انحصاری است و این طور به نظر می رسد که سازمان یا نهاد خاصی در جهت برگزاری آن اقدام می کند. برای برگزاری چنین نمایشگاهی، باید دستگاه های مختلف در کنار هم به همکاری بپردازند و با کمک یکدیگر، کارهای لازم را برای شکل گیری بی نقص این نمایشگاه انجام دهند.

او یادآور شد: به عنوان مثال، در درون سازمان نظام صنفی نیز تعارضاتی برای برگزاری نمایشگاه در تهران یا در استان های دیگر کشور وجود داشت که این مسئله به معنای بی بهره ماندن بسیاری از سازمان ها در برگزاری نمایشگاه می شود. این شکل از برگزاری توسط یک سازمان واحد می تواند منجر به کاهش میزان خلاقیت و رکود نمایشگاه شود.

کیوان نقره کار در پایان اضافه کرد: ضمن اینکه به دلیل مشکلات مربوط به کپی رایت، بسیاری از شرکت های خارجی موفق به حضور در الکامپ نشدند و ریسک سرمایه گذاری در این نمایشگاه را نپذیرفتند. ما مشتری یا بازدیدکننده خارجی به‌خصوصی نداریم و این موضوع یک واقعیت است و نمی توان این مسئله را در نظر نگرفت. امیدوارم در دوره بعد شاهد حضور بیشتر شرکت های خارجی در الکامپ و ورود سرمایه به این حوزه بااهمیت باشیم.

کدخبر: 330460 سهیل مافی

ارسال نظر