|
کدخبر: 331162

حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برنج را گران خواهد کرد

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، به نگرانی سازمان برنامه و بودجه درباره عدم افزایش قیمت برنج پس از حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی واکنش نشان داد.

اقتصاد حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برنج را گران خواهد کرد

حسین صمصامی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در پاسخ به نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره وضعیت برنج پس از حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، اظهار کرد که برای توجیه حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی ادعا شده است که قیمت برنج افزایش نخواهد یافت. اما تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ در سال ۹۸ نشان داد که متوسط قیمت برنج از ۷ هزار تومان به بیش از ۱۰ هزار تومان افزایش یافت. به طور قطع با حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، قیمت برنج به بیش از ۷۵ هزار تومان ارتفاع خواهد یافت و برنج داخلی به ۱۵۰ هزار تومان خواهد رسید.

در مکاتبه رئیس سازمان برنامه و بودجه آمده ، حذف ارز ترجیحی تاثیری در تغییر قیمت برنج داخلی نخواهد داشت. قیمت برنج وارداتی  نیز بعد از حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به قیمت برنج هندی در بازار آزاد خواهد رسید.

توییت

وضعیت مطلوب کشت برنج در کشور

سهراب سهرابی اعلام کرد که طبق آمار، تا کنون کشت برنج در مساحت ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی ۱۹ استان کشور انجام شده است. از این میزان، ۵۵۰ هزار هکتار کشت برنج در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان انجام شده است.

او سطح زیرکشت برنج در سال گذشته را ۷۷۰ هزار هکتار اعلام کرد وافزود: عملیات کشت برنج همچنان در مناطق جنوبی کشور ادامه دارد و پیش بینی می شود که همانند سال قبل به این رقم برسد.

 

سهرابی ادامه داد: اقدامات فنی سال‌های گذشته موجب شده که حدود ۷۰ درصد کشت‌های برنج در استان‌ها مکانیزه باشد و تنها ۳۰ درصد به روش سنتی کشت می شود.

به گفته او، بنابر آمار حدود ۹۰ هزار هکتار از سطح زیرکشت برنج مربوط به ارقام پرمحصول و مابقی ارقام محلی است.

مجری طرح برنج کشور با بیان اینکه سال گذشته ۴‌.۲ میلیون تن شلتوک و ۲.۵ میلیون تن برنج سفید تولید شده است، افزود: با توجه به آنکه عملیات کشت کماکان ادامه دارد، از الان نمی توان پیش بینی دقیقی داشت. اما برآوردها حاکی از آن است که حداقل میزان سال گذشته تولید داشته باشیم.

سهرابی گفت: مدیریت تلفیقی محصول برنج در سطح ۵ هزار هکتار اجرا شده که ۳ هزار هکتار آن در مازندران، یک هزار هکتار در گیلان و یک هزار هکتار در گلستان است.

منبع: تسنیم
  • خیدپور ارسالی در

    شمارابه تیغ برنده ابولفضل العباس قمربنی هاشم دستتان راازجیب مردم برداریدوبیش ازی ن تورم وفقرونابسامانی ایجادنکنید که باب گشت نظرملت نظر خداهم ازشمابرمیگرده وطوما رتان راخدابرمیچینه ازحکومت های گذشته درس عبرت بگیرید که ازشما قدرتمندتربودند وظل مشان دامنشان راگرفت ونابودشدند

  • حسن ارسالی در

    مگه دولت از کشاورزان نظر هم میخواد. گوشت شده کیلویی ۸۰۰ .برنج نسبت به گذشته ارزا ن تر شده.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها