|
کدخبر: 331471

سیگنال‌های صعودی بیت کوین آشکار شد

در هفته اخیر، بازار ارزهای دیجیتال شاهد عملکرد بسیار مثبتی از بیت‌کوین بوده است: رشد نرخ بیت‌کوین: نرخ بیت‌کوین به بالاترین سطح ۳۹ روزه خود، یعنی ۶۸،۵۶۰ دلار رسید. این رقم بیش از ۲۹% بالاتر از پایین‌ترین نرخ ۵ جولای (۱۵ تیر) بود. دوره صعودی بیت‌کوین: رشد اخیر بیت‌کوین در پی پنج روز متوالی سبز بسته شدن، از ۱۲ تا ۱۶ جولای (۲۲ تا ۲۶ تیر) به وقوع پیوسته است. این موضوع نشان‌دهنده یک سیگنال صعودی قدرت‌مند است.

اقتصاد سیگنال‌های صعودی بیت کوین آشکار شد

در مجموع، این شرایط نشان‌دهنده قدرت و پویایی بازار بیت‌کوین در هفته اخیر بوده است.

اعتمادها به بازار برمی‌گردد

اتمام فشار فروش از سوی دولت آلمان و همین‌طور کاهش فروش از سوی ماینرها که معمولا بعد از نصف شدن پاداش استخراجشان، دارایی‌های خود را برای بهبود زیرساخت‌ها می‌فروشند، امکان اقدامات مثبت و بهبود نرخ را فراهم کرده است.

همچنین شاخص پایداری ماینرها (Miner Sustainability Metric) نیز نشان‌دهنده وضعیت پایدار ماینرهاست و حاکی از این است که آنها برای نخستین‌بار در ماه جاری در وضعیت سودآوری هستند.

جریان‌های ورودی ETF نیز با حجم معاملات ۱.۲ میلیار دلاری، بعد از مدت‌ها در شرایط مثبتی قرار دارد. یکی از دلایل این مسئله این است که نرخ آن از میانگین هزینه ورودی هولدرهای ETF که ۵۸،۲۰۰ دلار است، بالاتر رفته و این مسئله باعث بازگشت اعتمادها به بازار شده است.

شاخص‌های جریان سفارشات نیز به این احساسات مثبت کمک کرده است. شاخص حجم تجمعی دلتا (Cumulative Volume Delta) که تفاوت خالص بین حجم خرید و فروش بازار را در صرافی‌های متمرکز اندازه‌گیری می‌کند، برای نخستین بار از اوایل ماه مارس (اسفندماه) تغییر به سمت خرید خالص را منعکس کرده است که نشان‌دهنده کاهش فشارهای فروش است.

نسبت سود خروجی مصرف‌شده هولدرهای بلندمدت (LTH SOPR) که نرخ فروش بیت‌ کوین را به نرخ خرید آن تقسیم می‌کند، کاهش فشار فروش از سوی هولدرهای بلندمدت را نشان می‌دهد.

شاخص ذخایر بیت‌کوین در صرافی‌ها (Bitcoin Exchange Reserve) که مقدار بیت‌کوین نگهداری شده در کیف‌پول‌های صرافی‌ها را اندازه‌گیری می‌کند و کاهشی که در مقدار این ذخایر اتفاق افتاده نشان‌دهنده خرید سرمایه‌گذاران بزرگ و خروج دارایی‌ها از صرافی‌هاست. این انباشت، حاکی از فشار بالقوه عرضه است و می‌تواند به افزایش نرخ بیت کوین در آینده نزدیک منجر شود.

متغیر مهم بعدی، میانگین هزینه خرید (Cost basis) هولدرهای بلندمدت است که نرخ تحقق‌یافته آنها درحال‌حاضر در محدوده ۶۵،۱۷۶ دلار است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد با بهبود نرخ بیت‌ کوین، نرخ تحقق‌یافته هولدرهای کوتاه‌مدت نیز افزایش یافته است و این مسئله، به‌طور کلی نشان‌دهنده افزایش علاقه به خرید و اعتماد در میان هولدرهای کوتاه‌مدت است.

علاوه بر این، شاخص اندیکاتور نسبت سود خروجی مصرف شده هولدرهای کوتاه‌مدت (STH SOPR) که تعیین می‌کند آیا هولدرهای کوتاه‌مدت در سود هستند یا زیان؛ زیر سطح تعادل یک بوده، اما اکنون شروع به حرکت به سمت این سطح کرده است. این امر نشان می‌دهد در حالی که برخی از هولدرهای کوتاه‌مدت از فرصت خرید در کف استفاده کرده‌اند، گروهی دیگر نیز در دو هفته گذشته که بیت‌کوین زیر میانگین هزینه خرید آنها بوده، شاهد تحقق زیان‌هایی در دارایی‌های خود بوده‌اند. اگر این شاخص اکنون به سمت میانگین یک حرکت می‌کند، نشان می‌دهد که احتمالا دوره تسلیم از سوی این گروه از هولدرها به پایان رسیده است.

در همین حال، در اقتصاد ایالات متحده، ارقام فروش خرده‌فروشی نشان داده‌اند که کاهش قابل‌توجه تورم در دو ماه گذشته تأثیر مثبتی بر هزینه‌های مصرف‌کنندگان داشته است و برخلاف انتظارات گسترده از رکود، عملکرد مثبتی را نشان داده است. با این حال، بازار مسکن تصویر متضادی ارائه می‌دهد. ساخت‌وساز خانه‌های تک‌خانوار در ماه ژوئن (خردادماه)، به پایین‌ترین سطح خود در هشت‌ماه گذشته سقوط کرده است. این رکود عمدتا به دلیل نرخ‌های بالای وام مسکن و کمبود مداوم خانه‌های قابل‌خرید، ایجاد شده و موانع قابل‌توجهی برای خریداران بالقوه خانه ایجاد کرده است.

با وجود این چالش‌ها در بخش مسکن، صنعت تولید توانسته است که مقاومت خوبی از خود نشان دهد؛ به‌طوری که تولید کارخانه‌‌ها حتی بالاتر از انتظارات بوده است. این بهبود در تولید بسیار قابل‌توجه است، به‌خصوص با توجه به محدودیت‌های هزینه‌های بالای وام که به طور کلی بر بخش‌های مختلف فشار آورده است. سیاست پولی پیش‌بینی‌شده فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره در سپتامبر (شهریور ماه) نیز می‌تواند رشد را در هر دو بخش مسکن و تولید تحریک کند.

روند مثبت قانون‌گذاری در بازار کریپتو

در نهایت، صنعت کریپتوکارنسی شاهد پیشرفت‌های خوبی در زمینه مقررات است. صندوق‌های ETF اتریوم از شرکت‌های Fidelity، VanEck و دیگران، پس از تأیید از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۴ (۲ مرداد ۱۴۰۳) در بورس Cboe معامله خواهند شد. برخی از شرکت‌ها برای جذب سرمایه‌گذار در ابتدا هزینه‌ها را لغو کرده‌اند. در هنگ کنگ، نخستین شرکت‌کنندگان در سندباکس استیبل‌کوین‌ها از جمع‌آوری سرمایه عمومی در دوره آزمایشی اولیه منع شده‌اند، زیرا اداره پولی هنگ کنگ یک چارچوب نظارتی مبتنی بر ریسک توسعه داده که نیاز به اخذ مجوز برای ارائه‌دهندگان در آینده دارد. در همین حال، کره جنوبی قانون حفاظت از کاربران دارایی‌های مجازی را تصویب کرده است که صرافی‌ها را موظف می‌کند ۸۰٪ از سپرده‌های کاربران را در سیستم ذخیره سرد (Cold Storage) نگهداری کنند و برای سپرده‌های نقدی از بانک‌های مجاز استفاده کنند، بیمه بگیرند و نظارت لحظه‌ای داشته باشند و در صورت رعایت نشدن این اصول، مجازات‌هایی را در نظر گرفته است.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها