|

اختصاصی گسترش نیوز؛

داستان جذاب غول تجارت الکترونیک | با ۷۰ میلیون سرمایه دنیا را فتح کرد

سایت علی بابا یک وب‌سایت معروف فروشگاهی آنلاین است که به صورت گسترده‌ای محصولات مختلف از لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی تا مد و پوشاک را عرضه می‌کند.

اقتصاد داستان جذاب غول تجارت الکترونیک | با ۷۰ میلیون سرمایه دنیا را فتح کرد

علی بابا بزرگ ترین شرکت خرده فروش جهان به حساب می آید که در حوزه تجارت الکترونیک، نامی شناخته شده و معروف است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ در زمینه هوش مصنوعی نیز خود را مطرح کرد و رتبه پنجم جهانی را تصاحب کرد. علی بابا یکی از عظیم ترین شرکت های دنیا در حوزه سرمایه گذاری محسوب می شود که در این زمینه به موفقیت های فراوانی نیز دست پیدا کرد.

سایت علی بابا از معتبرترین پلتفرم‌های خرید آنلاین در جهان به شمار می رود که توسط یک کارآفرین بزرگ چینی به نام جک ما (Jack Ma) تأسیس شد. ایده اصلی تأسیس این وب‌سایت به سال ۱۹۹۹ باز می‌گردد و به تدریج تبدیل به یکی از بزرگ ترین شرکت‌های تجارت الکترونیکی جهان بدل گشت.

آغازین فعالیت‌های علی بابا به فروش بلندگو و تجهیزات الکترونیکی در یک خانه کوچک در چین برمی‌گردد که با گذر زمان و با استقبال بیشتر مردم و توسعه فناوری، سایت علی بابا به یک بازار بین‌المللی آنلاین تبدیل شد که انواع کالاها را از سراسر جهان به مشتریان ارائه می‌دهد.

در سال‌های اخیر، علی بابا محبوبیت و اعتبار فوق العاده ای کسب کرده و خدمات گسترده‌ای از فروش مستقیم تا پردازش پرداخت‌های آنلاین و حتی ارائه خدمات فناوری اطلاعات را ارائه می کند.

علی بابا از یک وب‌سایت فروشگاهی محلی در چین به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی جهان تبدیل شده است. این گسترش به چندین عامل بستگی دارد که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

علی بابا با ارائه خدمات به زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف، توانسته است بازار جهانی را هدف قرار دهد و خدمات خود را به کشورهای دیگر گسترش دهد. این شرکت با برقراری همکاری با برندها و فروشندگان بین‌المللی، امکان دسترسی به محصولات متنوع از سراسر جهان را برای مشتریانش فراهم کرده است.

استفاده از استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات جهانی به عنوان یک شرکت بین‌المللی، علی بابا را در جذب مشتریان جدید و افزایش شناخت برند خود در بازارهای جهانی یاری می کند. علی بابا با سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری و ارتقاء زیرساخت‌های پشتیبانی، توانایی ارائه خدمات بهتر و بروزتر به مشتریان خود را افزایش داده است.

علی-بابا

علی بابا؛ موفق در گسترش تجارت الکترونیکی

با توجه به این عوامل، علی بابا به یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های موفقیت در گسترش تجارت الکترونیکی به بازارهای جهانی تبدیل شده است.

وب‌سایت (علی بابا) در چین به عنوان یک پلتفرم اصلی بین‌المللی برای انجام معاملات بین تاجران چینی عمل می‌کند. این وب‌سایت باعث اتصال تجارت‌های داخلی به تجارت‌های بین‌المللی می‌شود. با استفاده از Alibaba، یک تاجر می‌تواند تولیدکننده‌ای را برای تولید انبوه محصولات پیدا کرده و آن‌ها را به کشور مقصد ارسال کند. این ابرسایت در بسیاری از زمینه‌ها به عنوان خواهر آمازون شناخته می‌شود؛ زیرا بسیاری از تاجران و فروشندگان که محصولات خود را از وب‌سایت Alibaba تهیه می‌کنند، فروشندگان در آمازون هستند.

علی بابا در بسیاری از کشورهای دنیا دارای شعبه است که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. مجید حسینی نژاد در سال ۱۳۹۳ با یک برنامه ریزی بلندمت موفق به تاسیس شعبه جدید علی بابا شد. او در خصوص جزییات و چگونگی شروع به کار علی بابا در ایران می گوید: «چون سال‌ها در کار بازرگانی بودم، همیشه این سوال در ذهنم بود که چرا خدمات آنلاین سفر نداریم؛ بنابراین تصمیم به راه اندازی علی‌بابا گرفتیم. اما آژانس‌ هم از جمله کارهایی بود که شکست خورده بود و در حال جمع کردنش بودیم.»

او ادامه داد: «روزی در دفتر علی بابا نشسته بودم که فردی وارد شد و بلیت تهران – مشهد می‌خواست؛ تهران – مشهد روزی ۵۰ پرواز دارد. سود یک بلیت داخلی بین ۵ تا ۷ هزار تومان است و یک بلیت خارجی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان. بچه‌هایی که با ما کار می‌کردند، جواب درست و حسابی به او نمی‌دادند. حتی مسافر گفت چون من پرواز داخلی می‌خواهم، کار من را به اصطلاح راه نمی‌اندازی و کارمند هم منطقی گفت که بله، چون سود کم‌تری دارد.»

مجید-حسینی-نژاد

سرمایه ابتدایی علی بابا

حسینی نژاد افزود: «من نیازی را دیدم که راهکارش در جامعه نیست. البته در آن زمان وب‌سایت‌هایی در ایران وجود داشت که به‌صورت آفلاین کار می‌کردند و خرید بلیت از آن‌ها بین ۱۰ دقیقه تا یک ربع طول می‌کشید. در آن زمان با یکی از دوستانم به نام نیما قاضی که در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت داشت، تماس گرفتم و طی جلسه‌ای زیروبم این کار را با هم بررسی کردیم. نیما هم جمله معروفش را گفت که «این کسب‌وکار می‌گیرد.»؛ بنابراین دنبال تیم رفتیم و علی تیماج و تیم فنی‌اش را دعوت به کار کردیم و مرداد ۹۳ وب‌سایت لانچ شد.»

در طرح تجاری ابتدایی برای بخش فنی ۳۰ میلیون تومان و ۴۰ میلیون تومان برای قسمت تبلیغات در نظر گرفته شد. مطابق گفته های موسس علی بابا، در ادامه مسیر مبتکران این طرح برای راه اندازی سایت مجبور به قرض گرفت و جذب سرمایه شدند.

اگر شما نیز می خواهید به صورت عمده و یا تکی از علی بابا خرید کنید اما حساب بانکی درخارج از کشور ندارید و یا نگران ارسال کالاها و چگونگی حمل و نقل آنها هستید، نگران نباشید. یکی ازخدمات علی سیتی خرید از سایت های خارجی و تحویل آن در ایران است. شما می توانید پس از انتخاب و بررسی کالاها از بابت جنس، کیفیت، تعداد و زمان ارسال و یا مذاکره با تامین کنندگان، لینک محصولات را برای ما ارسال نمایید. کارشناسان علی سیتی سفارش شما را ثبت و کلیه هزینه ها را محاسبه کرده و کالاهای شما را تحویل باربری می دهند. شما با خیالی آسوده محصولات خود را درب منزل تحویل می گیرید.

بسیاری از افراد برای خرید از وب‌سایت علی بابا به صورت عمده یا خرده با مشکلاتی مواجه هستند. یکی از خدمات Alibaba City شامل خرید از وب‌سایت‌های خارجی و تحویل آنها در ایران است. شما می‌توانید پس از انتخاب و بررسی کالاها از نظر جنس، کیفیت، تعداد، زمان ارسال و یا مذاکره با تامین‌کنندگان، لینک محصولات را به ما ارسال کنید. کارشناسان Alibaba City سفارش شما را ثبت و تمام هزینه‌ها را محاسبه کرده و کالاهای شما را به شما تحویل می‌دهند. با اطمینان خاطر محصولات خود را درب منزل دریافت کنید.

کدخبر: 331788 سهیل مافی

ارسال نظر