|
کدخبر: 331823 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

تعطیلی، قیمت طلا را گران می کند! | پیش بینی حساس درباره بازار طلا

محمدولی کارشناس بازار طلا و سکه گفت: برخی فروشندگان در صنف طلا و جواهر در روزهای تعطیل کمی طلا را گران تر می فروشند با این توجیه که نمی دانند قیمت طلا بعد از تعطیلات به کدام سمت می رود و گران می شود و یا ارزان می شود.

اقتصاد تعطیلی، قیمت طلا را گران می کند! | پیش بینی حساس درباره بازار طلا

قیمت طلا و سکه در هفته های اخیر هم نوسانات صعودی را تجربه کرده است و هم در روزهایی با ریزش چند درصدی قیمت روبرو بوده است. طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی نوسان پیدا می کند و نمی توان عامل را فقط در یک موضوع خلاصه کرد.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر تغییرات قیمت طلا پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

آیت-محمدولی

نقش تحولات سیاسی بر بازار طلا

آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اتفاقات سیاسی همچون گذشته در بازار طلا به خصوص در نوسانات قیمت انس جهانی طلا اثرگذار است و در ادامه اثر خود را بر قیمت طلا و سکه نیز خواهد گذاشت. این موضوع منحصر به کشور ما نیست و در سراسر جهان این اتفاق مشاهده می شود. از نظر اتفاقات سیاسی در چند ماه اخیر در کشور خودمان هم روزهای حساسی را پشت سر گذاشتیم و مهم ترین آن انتخابات ریاست جمهوری بود که باز هم اثر خود را بر بازار طلا و سکه گذاشت.

وی افزود: از طرفی گفته می شود مسئولان اقتصادی کشور در حال مدیریت نرخ ارز در بازار هستند. همچنین در ماه محرم هستیم و دهه اول محرم را پشت سر گذاشتیم و در این ده روز اکثریت هم صنفی های ما تعطیل بودند و بعد از اتمام روزهای عزاداری و باز شدن بازار باز هم داد و ستد زیادی در بازار شاهد نبودیم. امیدواریم در ادامه رونق به معاملات بازار طلا و سکه برگردد.

تاثیر نوسانات ارز در بازار طلا

کارشناس بازار طلا و سکه درباره نقش دلار بر بازار خاطرنشان کرد: اگر بازار ارز نوسانات کاهشی داشته باشد، طلا هم در همان مسیر چه بخواهد و چه نخواهد حرکت می کند. بازار ارز و طلا مکمل هم هستند و قیمت را برای هم  مشخص می کنند. بازار ارز، قیمت طلا را مشخص می کند و قیمت طلا هم قیمت دلار را مشخص می کند. امکان ندارد قیمت دلار ارزان شود ولی قیمت طلا صعودی شود. البته ممکن است دلار مثلا ۲ هزار تومان ارزان شود ولی طلا ثابت بماند یا تغییر خیلی کمی را ثبت کند اما اینکه مخالف جهت هم حرکت کنند، منطقی نیست. در مجموع اگر قیمت دلار ریزشی پیش برود، قیمت دلار هم در همین مسیر پیش خواهد رفت.

دلیل گرانی طلا در روزهای تعطیل چیست؟

محمدولی در ادامه اظهار داشت: برخی بر این باور هستند که قیمت طلا در ماه محرم ارزان می شود و با همین ذهنیت برخی اقدام به خرید طلا می کنند. اما به دلیل اینکه بازار اصلی تهران تعطیل است، متقاضیان خرید طلا با توجه به نیاز یا تصمیم شان به خرید طلا به خرده فروشی های در سطح شهر مراجعه می کنند و از این واحدهای صنفی خرید خود را انجام می دهند. برخی فروشندگان در صنف طلا و جواهر در روزهای تعطیل کمی طلا را گران تر می فروشند با این توجیه که نمی دانند قیمت طلا بعد از تعطیلات به کدام سمت می رود و گران می شود و یا ارزان می شود. بنابراین شاید در روزهای تعطیل میزان تقاضا در مقایسه با واحدهایی که فروش طلا را انجام می دهند بالاتر می رود و هر جا تقاضا نسبت به عرضه بیشتر باشد، قیمت نیز بالا می رود.

پیش بینی بازار طلا و سکه در روزهای آتی

کارشناس بازار طلا و سکه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: از طرفی در ماه های آینده بحث انتخابات آمریکا مطرح است و خبرهای مربوط به آن بر انس جهانی طلا اثرگذار است. در داخل کشور نیز تا دولت جدید بخواهد روی کار بیاید و تصدی گری را به عهده بگیرد و برنامه ریزی های خود را انجام دهد، روند بازار به نظر نمی رسد که بیشتر از نوسانات ۵ درصدی رخ دهد. توصیه ما همیشه این است در صورتیکه نقدینگی دارید ومی خواهید ارزش پول خود را حفظ کنید، طلا بهترین گزینه است و خرید مصنوعات طلا هم به عنوان سرمایه و هم در جهت زینت کارایی دارد. در بلند مدت تجریه نشان داده است که در زمینه خرید طلا کسی ضرر نکرده است. ممکن است در مورد خرید و فروش طلا در مقطع کوتاه با ضرر روبرو شوید اما در بلند مدت چنین تجربه ای رخ نداده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها