|
کدخبر: 332067

امسال خانه گران نشده است |‌ ثبات در بازار مسکن وجود دارد

شهر اراک از بهار ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۲ با تورمی نزدیک به ۱۵۰ درصد در بازار مسکن روبه‌رو بود. پیش از این، نماینده مردم اراک اعلام کرده بود که این شهر در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ دومین رتبه را در افزایش قیمت مسکن داشته است. اما حسن امیدی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک، اظهار کرده است که در سال جاری بازار مسکن این شهر ثبات قیمت را تجربه کرده و افزایش چشمگیری نداشته است.

اقتصاد امسال خانه گران نشده است |‌ ثبات در بازار مسکن وجود دارد

در این متن، بیان شده است که اراک یکی از شهرهایی محسوب می شود که در سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر قیمت مسکن روبرو شده است. بر اساس گفته‌های علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، این شهر در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ دومین مکان پس از تهران در افزایش قیمت خانه بوده است.

همچنین گزارش مرکز آمار ایران از تورم مسکن در استان‌های مختلف از بهار ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۲ حاکی از آن است که استان مرکزی در این بازه، تورمی نزدیک به ۱۵۰ درصد را تجربه کرده است.

حسن امیدی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک درباره وضعیت بازار مسکن این شهر گفت: «بازار مسکن شهر اراک  همسو با بازار مسکن در سراسر کشور، درگیر مشکلاتی از قبیل افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی و مسائل مربوط به صدور مجوز ساخت است که به صعود قیمت‌ها در این عرصه دامن می‌زند.»

وی افزود: «افزایش قیمت خانه طی دو سال اخیر باعث رکود در بازار شده است و در کنار آن نیز افزایش اجاره‌بها وجود داشته است.»

نیروی کار غیربومی یکی از دلایل افزایش اجاره‌بها در اراک است

امیدی درباره دلایل محلی افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها در شهر اراک توضیح داد: «اراک یک شهر صنعتی است و به تبع این مساله، در چند سال گذشته که کارخانه‌ها فعالیت داشته‌اند، نیروی کار غیربومی در شهر نیز زیاد شده است و این امر در بازار اجاره تاثیر خود را گذاشته و اجاره‌بها را در مسیر افزایشی قرار داده است.»

وی افزود: «عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن هیچکدام به تنهایی باعث افزایش قیمت نمی‌شوند، بلکه هنگامی که تعادلی بین عرضه و تقاضا نباشد، این مشکلات نیز خود را بروز می‌دهند. هجوم مردم برای ثبت‌نام در طرح‌های مسکن دولتی مانند نهضت ملی مسکن نیز نشان از خانه نداشتن مردم است.»

مشاور-املاک

امسال افزایش قیمت چشمگیری در بازار مسکن اتفاق نیفتاده است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک همچنین درباره روند رشد قیمت در سال ۱۴۰۳ بیان کرد: «امسال افزایش قیمت چشمگیری در بازار مسکن اتفاق نیفتاده است. افزایش قیمت‌ها دو سال پیش اتفاق افتاد و حباب قیمت وجود داشت. در این دو سال افزایش قیمتی با تاثیر از آن حباب وجود نداشته است، بلکه در دوره‌ای قیمت‌ها با تاثیر از رکود شکسته شد.»

وی افزود: «این شکست قیمت به معنای کاهش قیمت نبود، همان حباب تا حدودی کوچک شده بود و مردم به اشتباه می‌پنداشتند قیمت‌ها کاهش یافته است. از ابتدای سال ۱۴۰۳ نیز این حباب تغییری نیافته و قیمت‌ها نیز حرکتی نکرده‌اند.»

طی ماه‌های اخیر بازار مسکن سراسر کشور در رکود کامل فرو رفته است. از ابتدای بهار امسال بدین سو نیز، این بازار با ریسک‌های سیاسی و اقتصادی مهم و موثری روبرو بوده و تحرک ویژه‌ای از لحاظ قیمت و تعداد معاملات نداشته است. با این حال اما بررسی‌ها حاکی از رشد قیمت اجاره‌بها در سراسر کشور به دلیل افزایش انتظارات تورمی‌ست. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که بازار با تقاضای جدید مواجه شود، حرکت تازه‌ای را آغاز خواهد کرد که منجر به تعدیل قیمت‌ها خواهد شد.

رشد ۱۶۲ هزار درصدی قیمت مسکن در ۳ دهه!

گزارشی قدیمی از روزنامه اطلاعات در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. بر اساس این گزارش متوسط قیمت مسکن تهران در تابستان ۱۳۷۲ متری ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است. این در حالی‌ست که گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، قیمت مسکن در ۳۰ سال بعد، یعنی تابستان ۱۴۰۲ متری ۸۲ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان شده است. به این ترتیب قیمت مسکن در ۳۰ سال گذشته ۱۶۲ هزار و ۵۷۴ درصد رشد کرده است.

وزارت مسکن و شهرسازی در سال ۱۳۷۳ بولتنی درباره متوسط قیمت‌های بازار مسکن تهران و شهرستان‌ها طی سال ۱۳۷۲ منتشر کرده بود.

این گزارش که روزنامه اطلاعات بانی انتشار آن بود حالا پس از گذشت حدود ۳۰ سال دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد و تفاوت قیمت‌ها نسبت به بازه کنونی در آن بیش از هر مورد دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس بولتن وزارت مسکن و شهرسازی، متوسط قیمت فروش یک متر مربع واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در تابستان ۱۳۷۲ صرف نظر از نوع آن (ویلایی و آپارتمانی) حدود ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است.

همچنین نتایج آمارگیری نشان می‌دهد واحدهای مسکونی نسبت به سال پیش از آن رشدی ۱۳.۲ درصد داشته‌اند، اما در مقایسه با بهار سال گذشته، یعنی بهار ۱۳۷۱ معادل ۱.۶ درصد عقب ‌نشینی قیمت وجود داشته است.

همچنین متوسط اجاره‌بهای یک واحد مسکونی با مساحت زیربنای ۱۰۰ متر در تابستان ۱۳۷۲ برابر با ۲۳ هزار ۷۰۰ تومان بوده است. اما طی سال‌های بعد قیمت مسکن چه روندی را طی کرده است؟

افزایش-قیمت-مسکن

قیمت مسکن از سال ۷۲ تا ۸۲ بالغ بر ۱۰۰۰ درصد رشد کرده است

نمودار قیمت مسکن در ایران همواره در مسیر صعودی قرار داشته است. بررسی آمارها نیز حاکی از جهش قیمت در مقاطع ۱۰ ساله است.

متوسط قیمت مسکن تهران که در تابستان سال ۱۳۷۲ حدود متری ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده بود، ۱۰ سال بعد یعنی تابستان ۱۳۸۲ بالغ بر متری ۵۸۹ هزار تومان ثبت شده است؛ رشد قیمتی معادل هزار و ۶۱ درصد.

این روند صعودی در ۱۰ سال بعد ادامه داشته است، اما از شتاب آن کاسته شده و رشدی حدود ۵۷۹ درصد را نشان می‌دهد. متوسط قیمت مسکن در تابستان ۱۳۹۲ تا متری چهار میلیون تومان رشد کرده است.

سال‌های بین ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ سال‌های جهش قیمت مسکن است. متوسط قیمت مسکن به‌ویژه از دور دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی و فسخ یک طرفه توافقنامه برجام توسط آمریکا در سال ۱۳۹۷ روی دور رشد قیمت افتاد.

این جهش قیمت تا آنجا گسترده بود که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران متوسط بهای مسکن در شهر تهران به متری ۸۲ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان رسیده و هزار ۹۶۱ درصد صعود قیمت را تجربه کرده است.

در مجموع متوسط قیمت مسکن تهران از تابستان ۱۳۷۲ تا تابستان ۱۴۰۲ رشدی بالغ بر ۱۶۲ هزار و ۵۷۴ درصد را پشت سر گذاشته است.

طی سال‌های اخیر علاوه بر افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، قدرت خرید مردم نیز کاهش معناداری داشته تا آنجا که اکنون خرید خانه برای اکثر مردم تبدیل به رویا شده است.

این در حالی‌ست که همچنان هم چشم‌اندازی افزایشی برای قیمت مسکن وجود دارد و انتهای مسیری که در این عرصه ایجاد شده است مشخص نیست.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها