|
کدخبر: 332101 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس شورای اسلامی؛

نماینده مجلس به پزشکیان راهکار داد | قیمت زمین باید حذف شود

حسن پور بیان کرد: ایران یک کشور پهناور است که منابع طبیعی فراوانی دارد و ما باید این ثروت عظیم را در راستای کمک به معیشت مردم به کار بگیریم. از دیدگاه من، قیمت زمین باید از سبد کالای خانوار حذف شود و دولت تسهیلات مسکن را در اختیار مردم قرار دهد. وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و سایر نهادهای مربوطه در این زمینه باید اقدامات موثر را ترتیب دهند.

اقتصاد نماینده مجلس به پزشکیان راهکار داد | قیمت زمین باید حذف شود

توجه دولت به ساماندهی بازار مسکن و اجاره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بازار مسکن سالم و منظم، کمک می‌کند تا افراد به مسکن مناسب دسترسی پیدا کنند و یکی از مهم ترین دغدغه آن ها برطرف شود. ساماندهی بازار  نیز می‌تواند به کنترل هزینه‌های اجاره و خرید مسکن کمک کند و از افزایش نامناسب قیمت‌ها جلوگیری به عمل آید.

اقدامات دولت برای ساماندهی بازار اجاره به ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا کمک خواهد کرد و از نوسانات ناپایدار بازار ممانعت نماید. بازار مسکن منظم بی‌تردید به تضمین حقوق مستأجرین و مالکان کمک می‌کند و در چنین بازاری دیگر شاهد وقوع ناهنجاری‌ها و ناپسندی‌های حقوقی نخواهیم بود.

توسعه پایدار و شهرسازی منطقی، از دیگر پیامدهای یک بازار مسکن سالم به حساب می آید. رسیدگی به مشکلات بازار مسکن توسط دولت، به توسعه پایدار و شهرسازی منطقی منتهی می شود و از بروز ایرادات مربوط به گسترش نامنظم و بدون برنامه‌ریزی منابع جلوگیری می‌کند.

بنابراین، توجه دولت به ساماندهی بازار مسکن و اجاره حائز اهمیت است که به بهبود شرایط مسکن و زندگی شهروندان کمک می‌کند. در این راستا گفت و گویی با شهباز حسن‌ پور بیگلری، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

حسن-پور

باید به قشر کم درآمد کمک کنیم

شهباز حسن‌ پور بیگلری در ارتباط با ماموریت دولت چهاردهم برای ساماندهی بازار مسکن گفت: مسکن به عنوان یک کالای مهم و اساسی، اولویت هر دولتی در ابتدای کارش محسوب می شود. مسکن بخش عمده‌ای از سبد خانوار را تشکیل می دهد و باید در دستور کار قرار گیرد. مردم نیازمند آرامش و رفاه هستند و در این خصوص مطالبات برحقی دارند که دولت باید برای دغدغه های آنان گوش شنوا داشته باشد.

او ادامه داد: متاسفانه در برخی استان ها از برنامه هفتم عقب هستیم و تکلیف برخی پروژه های مسکنی مشخص نشده است. بسیاری از متقاضیان هنوز واحدهای مسکونی خود را تحویل نگرفتند و با وجود تامین آورده اولیه، کماکان بلاتکلیفی در این حوزه بخش دارد. به باور من، اولین اقدام عملی دولت باید در راستای بهبود معیشت مردم انجام شود. ساماندهی وضعیت زندگی مردم و توجه به شاخص های اقتصاد کلان، نکته بسیاری مهمی است که آقای مسعود پزشکیان باید به آن اعتنا کند.

حسن پور افزود: با بهبودی شاخص های اقتصاد کلان و کنترل نرخ تورم، می توان دورنمای خوبی را برای بازار مسکن متصور شد. درهرصورت قدرت خرید مردم به سبب برخی دلایل کاهش پیدا کرده و قشر بزرگی از جامعه دیگر توان خرید مسکن مورد نظر خود را ندارند. ما باید به این قشر کمک کنیم و با فراهم‌سازی یک بستر مناسب، خانه‌‌دار شدن مردم را سرعت ببخشیم.

دریافت-زمین

قیمت زمین باید از سبد کالای خانوار حذف شود

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران یک کشور پهناور است که منابع طبیعی فراوانی دارد و ما باید این ثروت عظیم را در راستای کمک به معیشت مردم به کار بگیریم. از دیدگاه من، قیمت زمین باید از سبد کالای خانوار حذف شود و دولت تسهیلات مسکن را در اختیار مردم قرار دهد. وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و سایر نهادهای مربوطه در این زمینه باید اقدامات موثر را ترتیب دهند.

نماینده مجلس در ادامه به گسترش نیوز گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، تمامی نهادهای ذی‌ربط باید به دولت کمک کنند تا مشکلات مربوط به تامین مسکن مردم برطرف شود. درصورت عملکرد مساعد و مطلوب از سوی دولت، بسیاری از چالش های بازار اجاره و مسکن حل خواهد شد و دغدغه های همیشگی مستاجران از بین می رود. حل تعارضات میان موجر و مستاجر، یکی از مسئولیت های خطیر دولت به حساب می آید که با بهره‌گیری از یک برنامه اصولی و مدون می‌توان آن را مرتفع ساخت.

حسن پور در پایان اضافه کرد: با توجه به شناخت کافی من از درونیات آقای رئیس جمهور، حل مسائل معیشتی مردم برای او از اهمیت بالایی برخوردار است. کمک به خانه دار شدن اقشار کم درآمد نیز یکی از همین مصادیق به شمار می رود. طرح های بزرگ مسکنی همانند نهضت ملی مسکن در دولت چهاردهم نیز باید ادامه پیدا کنند تا ثمرات آن را مردم عزیزمان مشاهده کنند. مباحثی مانند مسکن، صادرات، اشتغال و تولید به صورت زنجیره وار به یکدیگر متصل هستند و باید این نکته را در نظر داشت. به عنوان مثال، حوزه مسکن به حدی مهم و حیاتی است که از گذر آن ۱۳۵ کارخانه درگیر هستند و از این حیث می توان اهمیت این حوزه را در بحث اشتغالزایی درک کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها