|
کدخبر: 332182

سقوط ۱۲ درصدی بازار کریپتو در هفته گذشته | قدرت خرید بیت کوین کاهش یافت

در هفته جاری، احساسات بازار به شدت کاهش یافته و وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد. این در حالی است که در هفته قبل، احساسات بازار در سطح ۴۲٪ بود. این تغییر قابل توجه عمدتاً به دلیل عوامل کلان اقتصادی، سیاسی و ژئوپولیتیکی است، از جمله عدم اطمینان نسبت به این عوامل، تشدید جنگ‌های ژئوپولیتیکی، تداوم رویداد بازپرداخت Mt. Gox و جنسیس.

اقتصاد سقوط ۱۲ درصدی بازار کریپتو در هفته گذشته | قدرت خرید بیت کوین کاهش یافت

پس از اشاره فدرال رزرو به احتمال کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر، شاهد سرازیر شدن نقدینگی بازار به سوی اوراق قرضه ایالات متحده هستیم. این امر منجر به خروج نقدینگی از بازار ارزهای دیجیتال شده و قدرت خرید بازار را کاهش داده است. این عوامل تأثیر زیادی بر آلت‌کوین‌ها داشته و سرمایه‌گذاران را به اجتناب از ریسک و انتظار برای شرایط بهتر سوق داده است.

سه رویداد تاثیرگذار هفته

این هفته، بازار کریپتو به طور قابل توجهی تحت تاثیر سه رویداد کلیدی قرار گرفته است. اولاً، رویداد باز پرداخت Mt. Gox همچنان نقش مهمی ایفا می‌کند. فرآیند در حال انجام آن، شامل انتقال بیت کوین از آدرس Mt. Gox به صرافی‌ها برای جبران خسارت است و ۳۲٬۸۹۹ بیت کوین هنوز در آدرس کیف پول آن باقی مانده است. در ابتدا، قیمت بیت کوین ثابت باقی ماند، اما با افزایش ابهامات در بازار، قدرت خرید کلی کاهش یافت و رویداد جبران خسارت طلبکاران شروع به تأثیر منفی بر بازار کرد.

دوم، نشست نرخ بهره فدرال رزرو یکی دیگر از رویدادهای محوری بود. فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ بهره در ۵.۲۵٪ باقی خواهد ماند و پاول نیز به کاهش احتمالی نرخ در ماه سپتامبر اشاره کرد. این اعلامیه با انتظارات بازار مطابقت داشت و باعث تغییر نقدینگی بازار به سمت اوراق قرضه ایالات متحده شد. در نتیجه، نقدینگی محدود موجود در بازار کریپتو با کاهش بیشتری مواجه و منجر به کاهش قدرت خرید و کمک به روند نزولی بازار شد.

در نهایت، تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه لایه دیگری از عدم اطمینان را اضافه کرد. در نتیجه، بازار سهام ایالات متحده درجات مختلف کاهش را تجربه کرد؛ این در حالی است که قیمت نفت خام و طلا در کوتاه مدت افزایش یافت. این تنش‌های ژئوپولیتیکی نوسانات را در بازار کریپتو بیشتر کرده است.

مروری بر ستاره‌های در حال ظهور

۵ توکن برتر با بیشترین رشد در هفته گذشته (به استثنای توکن‌هایی با حجم معاملات کم و میم‌کوین‌ها) در جدول زیر لیست شده‌اند.

لیست سودآورترین ارزها، تمرکز جامعه بر روایت یا بخش خاصی را نشان نداده است. توکن‌های صعودی در بخش‌های مختلف پراکنده شدند و سودها نسبت به هفته گذشته کمتر بود. این امر نشان می‌دهد که آلت‌کوین‌ها در این هفته اصلاح شدیدی را تجربه کرده‌اند.

نماد نام پروژه نوسان در ۷ روز اخیر ارزش بازار جاری نرخ عرضه در گردش
XEM NEM ۳۹.۷۸٪ ۲۰۹٬۶۱۰٬۷۱۴ دلار ۱۰۰.۰۰٪
RIF RSK Infrastructure Framework ۳۰.۳۶٪ ۱۰۱٬۶۴۹٬۸۷۲ دلار ۱۰۰.۰۰٪
DOP Data Ownership Protocol ۲۶.۲۷٪ ۷۷٬۲۵۶٬۷۹۴ دلار ۳۴.۲۵٪
AIOZ AIOZ Network ۲۶.۰۳٪ ۶۶۵٬۰۲۸٬۱۳۱ دلار ۹۹.۳۳٪
CVX Convex Finance ۲۰.۰۱٪ ۲۶۳٬۷۸۴٬۳۸۰ ۸۲.۲۴٪

کل بازار در این هفته روندی نزولی را ثبت کرد و حتی میم‌کوین‌ها نیز در این هفته عملکرد ضعیفی داشتند و تنها سه توکن مذکور در جدول فوق، روند صعودی را نشان دادند.

نماد نام پروژه نوسان در 7 روز اخیر ارزش بازار جاری نرخ عرضه در گردش
NEIRO Neiro on ETH ۱۰۸۹.۱۸٪ ۱۶۵٬۸۵۵٬۹۱۴ ۱۰۰.۰۰٪
SHIBTC ShibaBitcoin ۳۱۲.۲۴٪ ۶۹۶٬۶۲۱٬۶۲۱ ۱۰۰.۰۰٪
BOME BOOK OF MEME ۱۹.۴۶٪ ۶۵۷٬۹۶۵٬۴۶۳ ۱۰۰.۰۰٪

آمار رسانه‌های اجتماعی چه می‌گوید؟

بر اساس پنج ارز برتر روزانه در لونارکراش (LunarCrush) و پنج توکن هوش مصنوعی برتر در اسکوپ‌چت (Scopechat)، آمار این هفته در ادامه آورده شده است.

موضوعی که اغلب ظاهر می‌شود لایه یک‌ها و توکن‌های زیر هستند (توکن‌هایی با حجم معاملات کوچک و میم‌کوین‌ها شامل نمی‌شوند):

رمز ارز ارزش بازار (میلیارد) ارزش بازار کاملا رقیق شده (میلیارد) نرخ گردش نوسان هفتگی
XRP ۳۲۶.۷۷۵۹ ۵۸۳.۸۶۲۹ ۵۵.۹۶٪ ۵.۹۲٪-
FTM ۱۱.۰۳۸۶ ۱۲.۵۰۰۸ ۸۸.۳۱٪ ۱۰.۵۱٪-
SOL ۷۵۱.۶۲۱۱ ۹۳۹.۱۴۲۶ ۸۰.۰۳٪ ۵.۴۷٪-
BNB ۸۱۱.۳۴۱۳ ۸۱۱.۳۴۱۳ ۱۰۰.۰۰٪ ۱.۹۲٪-
OM ۹.۵۸۱۴ ۱۰.۱۶۸۹ ۹۴.۲۵٪ ۵.۳۲٪-
APT ۲۹.۱۱۶۸ ۶۸.۷۶۲۵ ۴۲.۳۴٪ ۷.۵۵٪-
ETH ۳۷۵۲.۳۶۱۲ ۳۷۵۲.۳۶۱۲ ۱۰۰.۰۰٪ ۱.۳۶٪-
AVAX ۹۷.۰۴۷۱ ۱۰۹.۱۷۳۹ ۸۸.۸۹٪ ۱۰.۳۸٪-
CFX ۶.۵۵۸۳ ۸.۵۴۵۱ ۷۶.۷۴٪ ۴.۴۵٪
BSV ۹.۳۳۳۲ ۹.۹۳۰۵ ۹۳.۹۸٪ ۱۱.۴۲٪
AZERO ۱.۵۵۸۲ ۱.۷۹۹۲ ۸۶.۶۱٪ ۱۳.۲۷٪

ردیابی موضوعات و روایت پروژه‌ها

همانطور که از جدول زیر مشخص است، بر اساس بازده هفتگی بهترین عملکرد را سوشال‌فای (SocialFi) و بدترین عملکرد را میم‌کوین‌ها داشته‌اند.

دسته‌بندی بازدهی هفتگی بازدهی ماهانه بازدهی فصلی
SocialFi ۱.۳۱٪ ۱۶.۶۲٪- ۱۱.۹۱٪
Payment ۰.۳۴٪ ۱۲.۷۱٪ ۱.۹۴٪
DeFi ۱.۹۳٪- ۱۲.۲۵٪- ۱۴.۳۵٪-
CeFi ۲.۳۳٪- ۳.۷۹٪- ۶.۷۱٪-
Layer1 ۲.۷۶٪- ۶.۵۹٪- ۱.۲۶٪-
RWA ۲.۸۷٪- ۳.۵۳٪- ۱۰.۸۹٪-
DePin ۶.۲۳٪- ۸.۸۳٪- ۲۵.۰۶٪-
GameFi ۶.۹۸٪- ۱۴.۸۵٪- ۳۸.۷٪-
NFT ۷.۱۹٪- ۱۵.۴۵٪- ۳۸.۶۹٪-
Layer2 ۸.۴۹٪- ۱۳.۱۱٪- ۳۵.۹۳٪-
AI ۹.۳۵٪- ۱۲.۷۷٪- ۳۷.۱۸٪-
Meme ۹.۴۳٪- ۹.۱۶٪- ۲۲.۵۶٪-

دلیل عملکرد خوب مسیر سوشال‌فای این است که پروژه‌های کمتری برای انتشار کوین وجود دارد که در میان آنها TON بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و ۹۳.۶۲٪ از کل سوشال‌فای را از نظر ارزش بازار به خود اختصاص داده است. TON در این هفته روند نزولی بازار را دنبال نکرد و در شرایطی نسبتا انعطاف‌پذیر قرار گرفت و ۲.۴۱٪ رشد نیز ثبت کرد. در این هفته، تاثیر پول‌سازی کریپتو بسیار ضعیف بوده و کاربران ترجیح دادند به چند پروژه کوچک در سوشال‌فای روی بیاورند تا با سرمایه‌گذاری کلان به سود کمی دست یابند. از نظر نرخ بازگشت سالانه (Annual Return Rate)، TON به ۴۵۸.۸۴٪ رسیده است که رهبر مطلق در سوشال‌فای به شمار می‌رود. با این حال، سایر پروژه‌های سوشال‌فای روند نزولی داشتند.

عملکرد کلی میم‌کوین‌ها در این هفته ضعیف بود. در میان ۵۰۰ پروژه برتر میم‌کوین از نظر ارزش بازار، تنها سه پروژه، رشد خوبی تجربه کردند و سایر پروژه‌ها با کاهش قیمت مواجه شدند. این امر عمدتاً به این دلیل رخ داد که بازار در هفته جاری روند نزولی داشته و کاربران در وضعیت ریسک‌گریزی قرار داشتند و سعی کردند سرمایه‌گذاری خود را در بازار کاهش دهند و منتظر بمانند که در نتیجه آن، نقدینگی ضعیفی در بازار ایجاد شد. علاوه بر این، هر بار که بازار در یک روند نزولی واضح قرار داشت، میم‌کوین‌ها کاهش قیمت بیشتری از سایر توکن‌ها ثبت کردند.

چشم‌انداز هفته آتی

Mt. Gox به بازپرداخت ادامه می‌دهد و در حال حاضر ۳۲٬۸۹۹ کوین در آدرس خود باقی گذاشته است. با توجه به افزایش عدم اطمینان در رابطه با رویدادهای کلان اخیر و احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر، نقدینگی در بازار شروع به بازگشت از کریپتو به سهام و اوراق قرضه ایالات متحده کرده که منجر به قدرت خرید کمتری در بازار شده است. بنابراین، احتمالا بیت کوین در هفته آینده دامنه وسیعی از نوسانات را حفظ خواهد کرد.

ETF اسپات اتریوم تایید شده است. سرمایه‌گذاران بازار به رویداد «فروش خبر» و ETHE گری‌اسکیل همچنان به فروش ادامه می‌دهند. اگرچه حجم فروش نسبت به ابتدا کاهش یافته است، اما همچنان روزانه بیش از ۴۰٬۰۰۰ فروش وجود دارد که باعث می‌شود اتریوم در کوتاه مدت فشار فروش زیادی را تحمل کند. علاوه بر این، به دلیل نقدینگی ضعیف بازار در کوتاه‌مدت، قدرت خرید اتریوم نیز بالا نیست و احساسات کلی بازار منفی شده است.

با توجه به افزایش عدم اطمینان بسیاری از رویدادها در بازار، قیمت اتریوم به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. علاوه بر این، کل بازار عملکرد ضعیفی داشته و احساسات سرمایه‌گذاران به شدت کاهش یافته و سرمایه‌گذاری در توکن‌های مختلف با ریسک‌گریزی همراه شده است. در عین حال، هیچ روایت یا رویداد داغ جدیدی در بازار وجود ندارد، بنابراین آلت‌کوین‌ها همچنان به روند کلی بازار در هفته آینده متکی هستند و روند مستقلی نخواهند داشت.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها