|
کدخبر: 332324

خودرو لاکچری برای جانبازان به ایران رسید | مشخصات فنی کیا تلوریدا چیست ؟

عرضه خودروهای لوکس وارداتی به جانبازان آغاز شده است. شرکت کوشا خودرو که نماینده محصولات کیا در ایران است، تأیید کرده که دو مدل کراس‌اوور کیا، یعنی تلوراید و سورنتو، به زودی از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی جانبازان وارد بازار خواهند شد.

اقتصاد خودرو لاکچری برای جانبازان به ایران رسید | مشخصات فنی کیا تلوریدا چیست ؟

این سامانه چند ماه پیش آغاز به کار کرده و ثبت سفارش خودروهای وارداتی با قیمت بین ۲۵ تا ۳۵ هزار یورو در حال انجام است. کیا تلوراید و کیا سورنتو جزو بزرگ‌ترین کراس‌اوورهای کیا هستند که در بازارهای بین‌المللی، از جمله امریکای شمالی، محبوبیت بالایی دارند.

کیا تلوراید چه مشخصاتی دارد؟

تا پیش از معرفی تلوراید، کیا سورنتو به عنوان بزرگ‌ترین کراس‌اوور این شرکت شناخته می‌شد، اما لقب فوق با معرفی تلوراید به این خودرو تعلق یافت. عموماً بازار خودرو در امریکای شمالی با خودروهای بزرگ و موتورهای قدرتمند و حجیم شناخته می‌شود، بنابراین تلوراید نیز برای بازار این کشور طراحی و تولید شد که سال گذشته با فروش ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو توانست یکی از موفق‌ترین محصولات در میان خودروهای هم‌رده باشد.

کیا تلوراید

کیا تلوراید به یک پیشرانه ۶ سیلندر با حجم ۳.۸ لیتری مجهز شده که فناوری پاشش مستقیم سوخت را دارد و می‌تواند حداکثر ۲۹۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. ارزان‌ترین نسخه این خودرو، یعنی تیپ LX در بازار امریکا با نرخ ۳۶ هزار و ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد و با توجه به وجود سقف ۳۵ هزار یورویی برای خودروهای وارداتی جانبازان، احتمالاً تنها همین تیپ موفق به ورود در بازار ایران خواهد شد.

کیا سورنتو، خودرویی آشنا برای ایرانیان

سورنتو، خودرویی است که شاید نام آن بیشتر در بین ایرانیان آشنا باشد. چراکه نسل اول تا سوم آن بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ وارد بازار ایران شده است، اما با ممنوعیت واردات خودرو، چندان امیدی به ورود نسل جدید کیا سورنتو نبود.

شرکت کره‌ای کیا برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ نسل چهارم از این کراس‌اوور سایز بزرگ را روانه بازار کرد و حال قرار است پس از وقفه شش‌ساله با مدل ۲۰۲۴ وارد بازار ایران شود.

کیا سورنتو

بر خلاف تلوراید که تنها با یک پیشرانه به تولید می‌رسد، سورنتو ۲۰۲۴ با پیشرانه‌های مختلفی ازجمله چهار سیلندر ۲.۵ لیتری با تنفس طبیعی و توربوشارژ، شش سیلندر ۳.۵ لیتری و همچنین ۱.۶ لیتری توربوشارژ پلاگین هیبرید توسط کیا عرضه می‌شود.

سه تیپ S، LX و EX با توجه به محدودیت سقف ۳۵ هزار یورویی برای جانبازان احتمال ورود به بازار ایران را دارند که هر سه تیپ از پیشرانه چهار سیلندر ۲.۵ لیتری استفاده می‌کنند. پیشرانه فوق می‌تواند حداکثر قدرتی معادل ۲۸۱ اسب‌بخار و ۳۱۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

حذف محدودیت خودروهای وارداتی برای جانبازان؟

از نکته‌های مهم و قابل توجه در بحث واردات خودرو، می‌توان به محدودیت‌های مربوط به حجم موتور و کشور مبدأ اشاره کرد. به این صورت که ورود خودروهایی با حجم ۲.۵ لیتر و بالاتر به ایران ممنوع است. از سوی دیگر طبق قانون، ورود هر خودرویی که تولید کشور امریکا یا به سفارش این کشور باشد هم به ایران ممنوع اعلام شده، اما کیا تلوراید علاوه‌بر حجم موتور ۳.۸ لیتری، مختص کشور امریکا تولید می‌شود.

حال با تأیید خبر ورود این خودرو به ایران آیا می‌توان احتمال داد که قوانین سخت‌گیرانه برای واردات خودرو جانبازان حذف باشد؟ سوالی که پاسخ آن در هاله‌ای از ابهام است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها