|
کدخبر: 332387

طرح بازخرید ۵۰ میلیارد دلاری آغاز شد | جزئیات این طرح چیست ؟

دولت ایالات متحده آمریکا قصد دارد که در تاریخ ۶ آگوست (۱۶ مرداد)، هم‌زمان با گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش اضطراری نرخ بهره توسط فدرال رزرو، طرح بازخرید ۵۰ میلیارد دلاری اوراق خزانه‌داری را آغاز کند.

اقتصاد طرح بازخرید ۵۰ میلیارد دلاری آغاز شد | جزئیات این طرح چیست ؟

هدف خرید ۵۰ میلیارد دلار از اوراق بهادار خزانه‌داری تا پایان اکتبر (اوایل آبان) است. این موضوع در مقطع بسیار مهمی اتفاق می‌افتد، زیرا انتظار می‌رود فدرال رزرو به‌زودی یک کاهش اضطراری در نرخ بهره را اعلام کند.

جزئیات طرح بازخرید خزانه‌داری ایالات متحده

طبق آخرین گزارشات، این برنامه با خرید ۸.۵ میلیارد دلار از اوراق بهادار خزانه‌داری در ماه آگوست آغاز خواهد شد، در مرحله بعد، بازپرداخت عظیم ۳۱.۵ میلیارد دلاری، در ماه سپتامبر اتفاق خواهد افتاد و در آخر، دولت ایالات متحده یک بازخرید ۱۰ میلیارد دلاری را در ماه اکتبر انجام خواهد داد. این اقدام، با هدف مدیریت عرضه اوراق قرضه دولتی در بازار و حمایت از نقدینگی انجام می‌شود.

به موازات آن، گمانه‌زنی های بازار در مورد کاهش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده وجود دارد. پروفسور جرمی سیگل (Jeremy Siegel)، استاد دانشکده بیزینس فیلادلفیا، در مورد انتظارات خود از چگونگی روند کاهش نرخ بهره صحبت کرده است. بر اساس مصاحبه ای با CNBC، سیگل در مرحله اول، خواستار کاهش اضطراری نرخ بهره به‌میزان ۰.۷۵٪ و به‌دنبال آن خواستار ۰.۷۵٪ کاهش دیگر در ماه سپتامبر (شهریور) است.

سیگل گفت:ممکن است این موضوع شما را متعجب کند، اما من در موضوع نرخ بهره فدرال رزرو، خواهان کاهش اضطراری ۰.۷۵٪ در یک مرحله و کاهش ۰.۷۵٪ دیگر برای ماه سپتامبر هستم و این حداقل انتظار است.

علاوه بر این، او توضیح داد که نرخ فعلی بهره فدرال رزرو، بر اساس داده‌های اقتصادی اخیر باید بین ۳.۵٪ تا ۴٪ باشد. سیگل همچنین از انفعال فدرال رزرو درباره کاهش نرخ بهره، در حالی که شاهد بهبود در نرخ تورم و اشتغال هستیم، انتقاد کرد و گفت:

ما ۹۰٪ کاهش نرخ تورم و همچنین رشدی بیش از حد انتظار در نرخ اشتغال‌زایی داشتیم. این دو هدفی هستند که فدرال رزرو به‌صراحت به آن اشاره کرده است.

رابرت پرچتر (Robert Prechter)، تحلیلگر مالی برجسته و رئیس شرکت الیوت ویو اینترنشنال Elliott Wave) International)، نیز کاهش نرخ بهره را پیش‌بینی می‌کند. او انتظار دارد که فدرال رزرو به‌دلیل آشفتگی اخیر بازار، قبل از نشست برنامه‌ریزی شده FOMC در ماه سپتامبر اقدام کند.

احتمال کاهش ۰.۵٪ در نرخ بهره فدرال رزرو افزایش پیدا کرد

طبق گزارش FOX Business، پرچتر گفت: فکر می‌کنم قبل از جلسه ماه سپتامبر (شهریور)،کاهش غیرمنتظره نرخ‌ها اتفاق می‌افتد؛ زیرا فکر می‌کنم روند کاهش نرخ‌ها سریع‌تر شده است.

علاوه بر این، وی به آخرین باری که فدرال رزرو، در اوج شیوع کرونا در پاسخ به ترس از سقوط اقتصاد جهانی چنین اقدامی انجام داد، اشاره کرد. این سابقه تاریخی، زمینه را برای کاهش نرخ در زمان کنونی فراهم می‌کند.

با این حال، همه اقتصاددانان به‌ این اندازه خوش‌بین نیستند. بسیاری استدلال می‌کنند که کاهش نرخ بهره، نشان‌دهنده این است که اقتصاد ایالات متحده و جهان در وضعیت وخیمی قرار دارند. بر اساس نظرات کارشناسانی مانند پیتر شیف (Peter Schiff) و اسکات ملکر (Scott Melker)، این موضوع می‌تواند به‌طور بالقوه منجر به سقوط بیشتر بازار شود.

با این وجود، ابزار سی‌ام‌ای فدواچ (CME FedWatch)، به احتمال ۷۴.۵٪، کاهش ۰.۵٪ نرخ بهره در جلسه سپتامبر را پیش‌بینی می‌کند. در حالی که احتمال کاهش ۰.۲۵٪ در نرخ بهره، تنها ۲۵.۵٪ است.

واکنش‌های بازار به این گمانه‌زنی‌ها متفاوت بوده است. دیروز، در بازار پیش‌بینی Polymarket، در پی ایجاد شایعاتی مبنی بر احتمال برگزاری نشست اضطراری فدرال رزرو، احتمال کاهش اضطراری نرخ بهره را ۵۵٪ نشان داد. اگرچه، از آن زمان تا به‌حال، احتمال وقوع این اتفاق، به‌دلیل عدم اعلام رسمی، به ۱۸٪ کاهش یافته است.

برنامه بازخرید اوراق خزانه داری به‌عنوان یک اقدام مکمل برای کاهش نرخ بهره تلقی می‌شود و هدف آن نیز ایجاد ثبات در بازارهای مالی است. با کاهش عرضه اوراق خزانه، دولت امیدوار است بتواند از قیمت اوراق حمایت کند و بازدهی را نیز کنترل کند. و در صورتی که موفق باشد، در آخر می‌تواند در مقابل نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی، به‌طور غیرمستقیم از ثبات اقتصادی گسترده‌تر حمایت کند.

در میان این تحولات، بازار کریپتو در حال حاضر بهبود داشته است و پس از عبور از «دوشنبه سیاه»، نفس راحتی می‌کشد.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها