|
کدخبر: 332396

آینده بازار ارز دیجیتال در سیاهی است | بیت کوین به ۵۷ هزار دلار می رسد ؟

بیت کوین شروع ضعیفی در ماه اوت داشت و قیمت آن از ابتدای ماه تاکنون بیش از ۱۴٪ کاهش یافته است. این عملکرد منفی ناشی از چندین عامل اصلی بوده است، از جمله: تغییر نرخ بهره از سوی بانک ژاپن و داده‌های اشتغال ضعیف ،تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه می باشد .

اقتصاد آینده بازار ارز دیجیتال در سیاهی است | بیت کوین به ۵۷ هزار دلار می رسد ؟

قیمت بیت کوین پس از شکست حمایت مهم میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه و سطح ۵۰٬۰۰۰ دلار، به کف هفت ماهه در ۴۹٬۵۷۷ دلار کاهش یافت. با این حال، بیت کوین با جهش قوی از این کف مواجه شده و اکنون به بالای ۵۷٬۰۰۰ دلار رسیده است.

امیدها به بیت کوین همچنان زنده است

کاهش قیمت بیت کوین به زیر ۵۰٬۰۰۰ دلار در ۵ آگوست (۱۵ مرداد) باعث یک لیکوییدیشن عظیم و پاکسازی ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار کریپتو شد. در زمان انتشار این مطلب، بیت کوین سطح ۵۷٬۰۰۰ دلار را باز پس گرفته است و در حال یافتن حمایت در ناحیه ۵۴٬۰۰۰ دلاری است. این بازیابی قیمت، خوش‌بینی را تا حد زیادی به بازار بازگردانده است و تحلیلگران معتقدند که احتمالا بیت کوین بازیابی بیشتری را نیز تجربه کند.

جیل (Jelle)، تحلیلگر بیت کوین روز گذشته در صفحه X خود بیان کرد: بیت کوین به کف‌های قبلی رسید و سقف‌های ژانویه را نیز تست کرد. اکنون اوضاع روبراه است.

مگز (Mags)، تحلیلگر دیگری نیز در صفحه ایکس خود نموداری از شاخص قدرت نسبی (RSI) منتشر و بیان کرد که بیت کوین در تایم‌ فریم روزانه وارد محدوده اشباع فروش شده است.

مگز توضیح داد که این اندیکاتور دنبال‌کننده روند نوسانی «برای پنجمین بار در این چرخه وارد منطقه اشباع فروش شده است» که نشان می‌دهد کاهش حرکت نزولی ناشی از فرسودگی فروشندگان و خرید در کف‌ها می‌تواند آغازگر بهبود بیت‌کوین باشد.

وی افزود: هر بار که RSI به زیر ۳۰ می‌رسد، فرصت خوبی برای انباشت بیت کوین بوده است.

مستاش (Mustache) نیز نظر مشابهی داشت و توضیح داد که RSI سیگنال صعودی را در نمودار روزانه ارسال کرده است که «فرصت خرید» را نشان می‌دهد. وی بیان کرد: این چیزها معمولا در محدوده کف رخ می‌دهند.

تحلیلگران کایکو این موضوع را در پست ۵ آگوست (۱۵ مرداد) خود در X تأیید کردند که نشان داد فروش اخیر با کاهش خرید در صرافی‌های ارزهای دیجیتال مستقر در ایالات متحده، مانند کوین‌بیس، جمنای و کراکن مشخص می‌شود که با دلتای حجم تجمعی (CVD) مشهود است.

افزایش CVD مثبت، اختلاف کل بین حجم معاملات انجام شده با قیمت خرید و معاملات انجام شده با قیمت فروش در یک دوره خاص، نشان می‌دهد که حجم خرید از حجم فروش بیشتر است. در این گزارش بیان شد:

در حالی که صرافی‌های خارج از ایالات متحده مانند بایننس و اوکی‌اکس از روز جمعه شاهد فروش قوی بودند، دلتای حجم تجمعی بیت‌کوین (CVD) در اکثر پلتفرم‌های ایالات متحده مثبت باقی ماند و نشان می‌دهد که برخی از معامله‌گران در کف خرید کرده‌اند.

سقوط سریع و ناگهانی ​​بیت کوین زیر ۵۰٬۰۰۰ دلار، ۲۳.۷٪ کاهش را نسبت به اوپن کندل قیمت در ۲۰ آوریل، یعنی روز هاوینگ بیت کوین ثبت کرد.

پیتر برنت (Peter Brandt)، معامله‌گر و تحلیلگر باتجربه، در صفحه X خود بیان کرد که آخرین اصلاح پس از هاوینگ مشابه چرخه ۲۰۱۷-۲۰۱۵ است و افزود که اگر اوضاع به طور مشابه پیش برود، می‌توانیم هفته‌های آتی شاهد یک «سقف جدید چرخه صعودی» باشیم.

تایتان آو کریپتو (Titan of Crypto) نیز معتقد است که بیت‌کوین پس از تجربه یک سقوط ناگهانی به کف الگوی کنج نزولی، «تسلیم نهایی» خود را نیز تجربه کرده است. این الگو، صعود بیت کوین را به بالای ۹۰٬۰۰۰ دلار پیش‌بینی می‌کرد. وی افزودیک رالی بازگشتی از این نقطه، غافلگیرکننده نخواهد بود.

طبق داده‌های آنچین، «آدرس‌های هولدرهای وفادار» بیت‌کوین در ماه گذشته نزدیک به ۲۳ میلیارد دلار از این دارایی را جمع‌آوری کرده‌اند.

کی یانگ یو (Ki Young Ju)، بنیان‌گذار و مدیر عامل کریپتو کوانت، در صفحه X در ۷ آگوست (۱۷ مرداد) بیان کرد:من کاملاً مطمئن هستم که اتفاقی در پشت صحنه رخ می‌دهد.

این نظر اشاره به افزایش اخیر در تغییر تقاضای ۳۰ روزه برای هولدرهای وفادار بیت کوین دارد.

وی اظهار داشت:حدود ۲۲.۸ میلیارد دلار بیت کوین یا ۴۰۴٬۴۴۸ بیت کوین در ۳۰ روز گذشته به آدرس‌های هولدرهای وفادار منتقل شده است که به وضوح در حال انباشت هستند.

وی افزود:  سرمایه‌گذاران خرد از نخریدن آن پشیمان خواهند شد، زیرا نگران فروش دولت آلمان، Mt. Gox یا بحران‌های اقتصاد کلان بودند.

او پیش‌بینی کرد که ظرف یک سال آینده، تعدادی از نهادها مانند موسسات تریدفای (TradFi)، شرکت‌ها، دولت‌ها یا سایرین، «اعلام خواهند کرد که بیت‌کوین را در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴ خریداری کرده‌اند».

کی یانگ یو امروز در یک پست X دیگر، چند عامل صعودی دیگر مانند فعالیت استخراج بیت کوین را نیز اضافه کرد.

وی اظهار داشت که تسلیم ماینرها تقریباً به پایان رسیده و هش‌ریت (Hashrate) به سقف خود نزدیک شده و هزینه‌های ماینینگ ایالات متحده در حدود ۴۳٬۰۰۰ دلار به ازای هر کوین است. بنابراین هش‌ریت احتمالاً ثابت خواهد ماند، مگر اینکه قیمت به زیر این میزان کاهش پیدا کند.

او پیش‌تر گفته بود که سرمایه‌گذاران خرد عمدتاً مانند اواسط سال ۲۰۲۰ غایب هستند. از طرفی، هولدرهای بلندمدت (بیش از سه سال) بین مارس و ژوئن دست به خرید زدند، اما در حال حاضر این چنین فروشی از این سرمایه‌گذارانِ با تجربه مشاهده نمی‌شود. ولی افزود:

بر اساس این داده‌ها، من معتقدم که بازار صعودی هنوز دست نخورده است. اگر تا دو هفته دیگر بازار بازیابی نداشته باشد، در این باره تجدیدنظر خواهم کرد. من پول هوشمند (Smart Money) را دنبال می‌کنم. بنابراین اگر در اشتباه باشم، به این معنی است که نهنگ‌های جدید یا گمراه شده‌اند یا اقتصاد کلان را دست‌کم گرفته‌اند.

در اواخر جولای، او جریان‌ها را به آدرس‌های هولدرهای وفادار مانند صندوق‌های قابل معامله در بورس مشاهده و بیان کرد که همه بیت‌کوین باقی‌مانده در کیف‌پول‌های امانی نیستند، اما «نهنگ‌ها به وضوح در حال انباشت هستند و این سطح از انباشت بی‌سابقه است».

ظاهرا این انباشت پس از سقوط بازار در ۵ آگوست (۱۵ مرداد) افزایش یافته است.

بیت کوین از آن زمان تاکنون ۱۴٪ بازیابی قیمت را تجربه کرده است. علاوه بر این، شاخص «ترس و طمع» بیت کوین از «ترس شدید» به سطح ۲۹ (ترس) رسیده است که نشان از بهبود جزئی در احساسات بازار دارد.

بیت کوین همچنان با خطر اصلاح مجدد روبروست

از طرفی، یک شاخص کلیدی نوسانات بیت کوین نیز پس از سقوط بیت کوین به زیر ۵۰٬۰۰۰ دلار به بالاترین سطح خود در ۲۰ ماه گذشته رسید و معامله‌گران فیوچرز اکنون انتظار دارند قیمت بیت کوین اصلاح عمیق‌تری را تجربه کند.

با این وجود، یودا (Yoddha) اظهار داشت که این می‌تواند «بهترین فرصت خرید سال ۲۰۲۴» باشد.

شاخص نوسان ضمنی بیت کوین ولمکس (Volmex) در ۵ آگوست (۱۵ مرداد)، همزمان با کف زدن بیت کوین در ۴۹٬۸۱۳ دلار، به ۹۷.۱۴ رسید.

این مقدار، بالاترین سطح از نوامبر ۲۰۲۲، ماه سقوط صرافی ارزهای دیجیتال FTX است.

سیگنال‌های احساسات نزولی از نسبت حجم ۲۴ ساعته آپشن‌های پوت به کال

قیمت بیت کوین بهبود یافته است، با این حال معامله‌گران آتی هنوز گمانه‌زنی می‌کنند که ممکن است روند نزولی بیشتری در پیش باشد.

اد هیندو (Ed Hindi)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری تایر کپیتال (Tyr Capital)، اظهار داشت: معامله‌گران به شدت در حال خرید قرارداد پوت (Put) و پوت اسپرد (Put Spread) روی بیت کوین و اتریوم هستند تا از پوزیشن‌های خود در برابر اصلاح بیشتر محافظت کنند.

طبق داده‌های کوین گلس، در ۲۴ ساعت گذشته ۴۶.۹۴٪ از معاملات آپشن، کال و ۵۳.۰۶٪ پوت بوده‌اند که در نتیجه نسبت پوت به کال ۱.۱۳ است.

هیندو افزود: اسکیو (Skew) پوت، سفارشات خرید بسیار خوبی دارد. این ممکن است نشانه‌ای از قیمت ناعادلانه در بازار باشد.

هیندو معتقد است که ممکن است اصلاح عمیق‌تری تجربه شود، اما شک دارد که از ۴۵٬۰۰۰ دلار عبور کند. وی افزود:

این که آیا کاهش قیمت خواهیم داشت، بستگی به این امر دارد که چقدر از پایان بسته شدن معاملات کری (Carry) روی ین ژاپن فاصله داریم. ما معتقدیم که به پایان نزدیک می‌شویم.

حجم آپشن‌های بیت کوین در ۶ آگوست (۱۶ مرداد) طی ۲۴ ساعت نیز ۳۹.۷۳٪ کاهش یافته است که نشان می‌دهد معامله‌گران از جهت قیمت بیت کوین مطمئن نیستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها