|
کدخبر: 332429

برنج خارجی از دسترس خارج شد | وضعیت کاشت برنج در کشور

بر اساس اظهارات مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایرانی، برای جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران، حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج نیاز است. در خوش بینانه‌ترین حالت، اگر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شود، سالانه حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج باید وارد شود و باقی نیاز کشور نیز از محل برنج ایرانی تأمین گردد.

اقتصاد برنج خارجی از دسترس خارج شد | وضعیت کاشت برنج در کشور

در سال ۱۴۰۱، مجموع واردات برنج ۱۴۰۰ هزار تن بود که مشابه سال قبل (۱۴۰۰) است. با این تفاوت که در سال ۱۴۰۱، بخش خصوصی ۱۴۰۰ هزار تن واردات داشت که بخشی از آن (۴۵۰ هزار تن) به سال ۱۴۰۲ منتقل شد.در سال ۱۴۰۲، واردات برنج به میزان ۹۹۰ هزار تن بود که تماماً در همان سال مصرف شد و چیزی به سال ۱۴۰۳ منتقل نشد. بنابراین، در سال ۱۴۰۱ واردات برنج مشابه سال قبل بود، اما در سال ۱۴۰۲ واردات به ۹۹۰ هزار تن رسید که تماماً در همان سال مصرف شد.

دولت باید به این مسئله توجه داشته باشد که اگر در دوره ممنوعیت، کمبودی در بازار وجود داشته باشد، اولین چیزی که متضرر می‌شود برنج ایرانی است چراکه واسطه‌ها قیمت آن را افزایش می‌دهند. کشاورزان در چنین شرایطی مشکلی نداشتند اما واسطه‌ها ادعا داشتند که وقتی ارز برنج برداشته شود، برنج خارجی گران و در نتیجه برنج ایرانی نیز گران می‌شود و این به معنای سوء استفاده از شرایط است.

 دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایرانی می‌گوید: اگر به واسطه دوره چهار ماه ممنوعیت در اول سال، در زمینه برنج خارجی کمبودی داشته باشیم این بازار از تنظیم خود خارج می‌شود و موجب سوء استفاده واسطه‌های برنج ایرانی می‌شود که آن را گران کنند. امیدوارم در این زمینه دولت برنامه‌ای داشته باشد که اگر به آن نقطه رسید بلافاصله دوره ممنوعیت را تا حدود یک الی ۲ ماه کاهش دهد که بتوانیم بخشی از نیاز جامعه را وارد کنیم و به میزان امن و پیش‌بینی شده یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسیم که بازار با مشکل مواجه نشود.

کاشت برنج در کشور به چند هکتار رسید؟

سهراب سهرابی گفت: طبق آخرین گزارش از استان ها سطح زیرکشت برنج به ۷۵۰ هزارهکتار رسیده است.

به گفته او، بخش معدودی از برداشت برنج در استان مازندران آغاز شده است. گفتنی است که از این سطح ۷۵۰ هزارهکتار ۱۰۰ هزارهکتار به ارقام پرمحصول و ۶۵۰ هزارهکتار ارقام محلی اختصاص دارد.

سهرابی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی برآورد می شود که ۴ هزار و ۴۰۰ تن شلتوک تولید شود که از این میزان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن برنج سفید بدست می آید که نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی خواهد داشت.

مجری طرح برنج درباره آخرین وضعیت تولید برنج بدون استفاده از سم مصرفی افزود: برای تولید برنج بدون استفاده از سموم مصرفی از مدیریت تلفیقی شامل روش‌های زراعی، سموم و کود‌های بیولوژیک استفاده می‌کنیم که براین اساس امسال در سطح ۵ هزار هکتار تولید برنج بدون استفاده از سم مصرفی در سه استان شمالی اجرا شد و اکنون در حال مدیریت است که براین اساس محصول آن با برند نشان سلامت سازمان تحقیقات به بازار عرضه می‌شود.

او گفت: برای ارتقای بهره وری آب در مزارع برنج چند موضوع را مدیریت می‌کنیم، براین اساس استفاده از ارقام پرمحصول به جای محلی، مدیریت تغذیه و مدیریت آفات و بیماری و علف‌های هرز را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست، محصول تولیدی سالم تری داشته باشیم.

منبع: اقتصادنیوز
  • ناشناس ارسالی در

    تمام استانهی ایران برنج فراوان تولید می کنند وتا اوارخر پاییزبرداشت برنج درایرا ن تمام میشود مردم روزی یه وعده یا بخاطر رژیم هفته ی یکبار برنج پخت می کنند وبخاط ر اینکهه بعضیها غذاها بانیم دانه خوشمز ه است نیمدانه هم مصرف می کنند پس این مقدا رتولید برنج جوابگ ایت تازه باید صادر هم سود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها