|
کدخبر: 332432

در دوشنبه سیاه ۱۹۸۷ چه گذشت؟

در تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۸۷، ایالات متحده از کسری تجاری بزرگ‌تر از حد انتظار خبر داد که به کاهش ارزش دلار و شروع سقوط بازار سهام منجر شد. در ۱۶ اکتبر، معرفی قانونی برای حذف برخی مزایای مالیاتی باعث تشدید افت قیمت سهام شد.

اقتصاد در دوشنبه سیاه ۱۹۸۷ چه گذشت؟

 در دوشنبه، ۱۹ اکتبر، وحشت در بازار باعث شد که بسیاری از مارکت میکرها حتی در ساعت‌های اولیه، قیمت‌گذاری نکنند و بخش بزرگی از سهام‌ شاخص‌های S&P ۵۰۰ و داو جونز نتوانند باز شوند. پتانسیل پیش آمده برای آربیتراژ و معاملات هجینگ (پوشش ریسک معاملات که حجم معاملات فروش را بالاتر برد) نیز به ادامه سقوط شاخص‌ها کمک کرد. در پایان روز، شاخص داو جونز با ۲۲.۷۶٪ کاهش به پایین‌ترین سطح خود از عدد ۱٬۹۲۹ رسید. بانک مرکزی ایالات متحده در ۲۰ اکتبر برای نجات بازار از ریزش بیشتر، خبر از کاهش اضطراری نرخ بهره و تسهیل کمی داد. این اقدامات باعث ثبات بازار شد، هرچند که بازار در معاملات اولیه همچنان ریزش خود را ادامه داد تا اینکه بورس‌های شیکاگو معاملات را متوقف و پس از چند ساعت، معاملات خود را از سر گرفتند.

در سال ۲۰۲۴، دوشنبه ۵ اوت (۱۵ مرداد) دوشنبه سیاه ۱۹۸۷ همانند یک طوفان به تمام معنا مجددا تکرار شد. در حالی که بازار سهام ایالات متحده در حال حاضر تحت تأثیر جنون هوش مصنوعی قرار دارد، معکوس شدن روند معاملات گروهی و کاهش جذابیت مبادلات انتقالی یا کری ترید (Carry Trade) به علت تغییرات نرخ بهره، به سقوط اخیر بازار کمک شایانی کرد. کری ترید یک استراتژی مالی است که در آن سرمایه‌گذار از مابه‌التفاوت نرخ بهره بین دو ارز سود می‌برد.

همچنین، جمعه پیش از سقوط ۱۹۸۷ شاهد «جادوی سه‌گانه» (به روزهایی در بازارهای مالی اطلاق می‌شود که در آن سه نوع قرارداد مختلف در بورس هم‌زمان منقضی می‌شوند) بود که نوسانات را شدیدتر کرد. تحلیل‌ها این کاهش شدید را به هیستری جمعی نسبت دادند که باعث تشدید افت بازار شد.

دوشنبه سیاه

در پاسخ به سقوط بازار در سال ۱۹۸۷، بانک مرکزی ایالات متحده به صورت اضطراری نرخ بهره را کاهش داد، مکانیزم تعلیق اتوماتیک معاملات را فعال کرد و با ایجاد نقدینگی سعی کرد تا بازار را نجات دهد.

برای کاهش افت بازارهای مالی و جلوگیری از سرریز تاثیرات منفی و مخرب به اقتصاد واقعی، فدرال رزرو سعی کرد به سرعت نقدینگی را به سیستم مالی تزریق کند و از طریق تسهیلات این نقدینگی را به اقتصاد پمپاژ کرد.

همزمان، رئیس وقت فدرال رزرو، آلن گرینسپن (Alan Greenspan)، اعلام کرد که نرخ بهره را به صورت اضطراری ۰.۵٪ کاهش می‌دهد و نرخ بهره فدرال را از مثبت ۷.۵٪ در روز دوشنبه به حدود ۷٪ در روز سه‌شنبه کاهش داد.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها