|
کدخبر: 332583

کاهش شوکه کننده نرخ ها در بازار ارز دیجیتال | قیمت اتریوم ریخت

جهان بازارهای مالی در تاریخ ۵ آگوست (۱۵ مرداد) با فروش گسترده مواجه شد و یک "دوشنبه سیاه" دیگر را رقم زد. بازار ارزهای دیجیتال نیز در این دوره شاهد کاهش قابل توجهی در قیمت ها بود. در همین راستا، قیمت اتریوم نیز علیرغم تایید اخیر ETF اسپات، به کف ۲,۱۰۰ دلار سقوط کرد.

اقتصاد کاهش شوکه کننده نرخ ها در بازار ارز دیجیتال | قیمت اتریوم ریخت

این فروش گسترده به عنوان یکی از عوامل اصلی، به فعالیت جامپ کریپتو (Jump Crypto)، بزرگترین بازارساز ارز دیجیتال، نسبت داده می‌شود. این وضعیت باعث ایجاد نگرانی‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی در رابطه با آینده جامپ کریپتو و همچنین تبعات گسترده‌تر آن برای بازار ارزهای دیجیتال شده است.

نگاهی دقیق‌تر به فروش عظیم جامپ کریپتو

جامپ کریپتو، بازوی بخش معاملات ارز دیجیتال شرکت معاملات پیشرفته جامپ‌تریدینگ (Jump Trading)، مقادیر زیادی اتریوم را به فروش رسانده که باعث ایجاد ترس در سراسر بازار ارزهای دیجیتال شده است. فعالیت این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است و داده‌های آنچین نشان می‌دهند بیش از ۳۰۰ میلیون دلار اتریوم تنها در ۱۰ روز فروخته است. این فروش تهاجمی شامل آن‌استیک کردن (Unstaking) اتریوم در لیدو فایننس (Lido Finance) و انتقال مقادیر قابل توجهی از کیف‌پول‌های دیگر بود.

طبق داده‌های پلتفرم تحلیلی بلاکچین اسپات آنچین (Spot On Chain)، در آخر هفته، این شرکت ۱۷٬۵۷۶ اتریوم به ارزش ۴۶.۷۸ میلیون دلار را به صرافی‌هایی مانند بایننس، اوکی‌اکس، کوین‌بیس، بای‌بیت و گیت‌آیو منتقل کرد.

این حرکت از الگویی پیروی می‌کند که توسط تحلیلگر رمزارز امبر سی‌ان (Ember CN) ذکر شده است. از ۲۵ جولای (۴ مرداد)، جامپ تریدینگ ۸۳٬۰۹۱ توکن wstETH به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار را به ۹۷٬۶۰۰ توکن stETH و ۸۶٬۰۵۹ توکن stETH آن‌استیک شده به ارزش ۲۷۴ میلیون دلار از لیدو تبدیل کرده است. این شرکت متعاقبا ۷۲٬۲۱۳ اتریوم به ارزش ۲۳۱ میلیون دلار را در صرافی‌های مختلف واریز کرد.

این فروش سریع باعث شده است که ۹۶٪ از سبد سرمایه‌گذاری جامپ کریپتو را استیبل کوین‌ها با ارزش تجمعی ۳۲۴ میلیون دلار تشکیل دهند. ماهیت تهاجمی این فروش‌ها نگرانی‌ها در رابطه با دلایل این تغییر استراتژی ناگهانی را افزایش داده است.

انگیزه جامپ کریپتو از این فروش چه بود؟

بازار مملو از گمانه‌زنی‌ها در رابطه با تصمیم جامپ کریپتو برای نقد کردن دارایی‌های اتریوم این شرکت است. تعدادی از تحلیلگران بر این باورند که ممکن است شرکت مذکور به دلیل فشارهای قانون‌گذاری، به ویژه از سوی کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) مجبور به فروش دارایی‌های خود شده باشد. تعدادی دیگر معتقدند که این شرکت ممکن است دارایی‌ها را به عنوان پوششی در برابر خطرات اقتصادی احتمالی به استیبل‌کوین تبدیل کرده باشد.

نظریه دیگر این است که اقدامات جامپ کریپتو به مشکلات حقوقی مداوم پیرامون ترافورم‌ لبز (Terraform Labs) و سقوط ترا‌یو‌اس‌دی (UST) مرتبط بوده است. با توجه به اینکه جامپ کریپتو از تلاش برای تثبیت UST سود می‌برد، حدس زده می‌شود که این شرکت ممکن است با این کار از پیامدهای قانونی احتمالی فاصله گرفته باشد؛ به‌خصوص که SEC تحقیقات خود را در رابطه با پرونده ترا تشدید کرده است.

رابطه پرونده ترا با جامپ کریپتو

جامپ تریدینگ یک شرکت مالی مستقر در شیکاگو است که به معاملات فرکانس بالا معروف است. این شرکت بعدا Jump Crypto را برای تمرکز بر معاملات ارزهای دیجیتال تأسیس کرد. با این حال، جامپ از طریق معاملات مخفی در روند تلاش برای بازگرداندن نرخ ثابت ارز TerraUSD (UST) سودهای کلانی به دست آورد، اما در نهایت نتوانست از فروپاشی UST جلوگیری کند که باعث شد سرمایه‌گذاران جهانی حدود ۴۰ میلیارد دلار ضرر کنند. به طور مشابه، این حادثه همچنین شهرت Jump Trading را در معرض بحران قرار داد.

با پیشرفت پرونده ترا، SEC شروع به بررسی این موضوع کرد که آیا رییس Jump Crypto در طول فروپاشی UST یک توافق محرمانه با دوکوان (Do Kwon) امضا کرده است یا نه؛ یعنی Jump Crypto متهم به دستکاری قیمت استیبل کوین TerraUSD برای کسب سود ۱.۲۸ میلیارد دلاری شد. اما کاناو کاریا (Kanav Kariya)، رییس جامپ کریپتو، در آن زمان از پاسخ دادن به این سوال خودداری کرد.

اگرچه شواهدی مبنی بر تخلف یا هرگونه سوءرفتار در مورداین شرکت توسط SEC و کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) در آوریل و ژوئن سال جاری یافت نشد، کاناو کاریا به سرعت استعفای خود را اعلام کرد و به کار شش ساله خود در جامپ تریدینگ پایان داد.

پرونده جاری ترا، با تسویه ۴.۴۷ میلیارد دلاری، بار قابل توجهی را برای کسانی که در آن درگیر بودند، ایجاد می‌کند. با توجه به این موضوع، نمی‌توانیم این احتمال را رد کنیم که SEC به تحقیق در مورد سایر افراد مسئول در پرونده ترا ادامه دهد. همچنین، امکان دارد ترا فورم لبز و دو کوان برای کاهش مجازات خود علیه جامپ کریپتو شهادت دهند؛ همان طور که این شرکت نیز علیه آن‌ها شهادت داده است.

علاوه بر این، رئیس CFTC همچنین در ماه می امسال به طور علنی اعلام کرد که ارزهای دیجیتال با موجی اجتناب‌ناپذیر از اقدامات اجرایی مواجه هستند و طی شش ماه تا دو سال آینده یک «چرخه اقدام اجرایی» وجود خواهد داشت. فروش اخیر شرکت جامپ کریپتو نیز می‌تواند یک حرکت پیشگیرانه برای کاهش آسیب‌های احتمالی مالی و اعتباری باشد.

تاثیر فروش جامپ کریپتو بر بازار کریپتو

زمان فروش جامپ کریپتو، پس از تایید ETF اتریوم و احتمال روند صعودی آن، بسیاری را متحیر کرده است. فروش چنین حجم زیادی از اتریوم در طول دوره بازیابی احتمالی، غیرمعمول و غیرمعقول به نظر می‌رسد که منجر به ایجاد سوالاتی در رابطه با استراتژی بلند مدت شرکت می‌شود.

تحلیلگران معتقدند که جامپ کریپتو ممکن است برای موج قریب‌الوقوع اقدامات قانون‌گذاری آماده شود که می‌تواند چشم‌انداز ارزهای دیجیتال را تغییر دهد. CFTC قبلاً به یک «دوره اقدام اجرایی» در دو سال آتی اشاره کرده است که می‌تواند برای شرکت‌هایی مانند جامپ کریپتو که در سایه بازارهای مالی سنتی فعالیت می‌کنند دردسرساز باشد.

آیا این یک معضل بقاست؟

تصمیم جامپ کریپتو برای نقد کردن دارایی‌های اتریوم خود در این مقطع حساس ممکن است نشان‌دهنده مشکلات عمیق‌تری در داخل این شرکت باشد. این حرکت چه پاسخی به فشارهای قانون‌گذاری باشد، چه تلاشی برای اجتناب از درگیری‌های قانونی، یا یک تغییر مسیر استراتژیک به سمت دارایی‌های پایدار، بدون شک بازار ارزهای دیجیتال را متزلزل کرده است.

با آرام شدن بازار، پیامدهای گسترده‌تر این فروش احتمالا واضح‌تر خواهد شد. در حال حاضر، اقدامات جامپ کریپتو به عنوان یادآوری آشکار از نوسانات و عدم اطمینانی است که همچنان بر دنیای ارزهای دیجیتال حاکم است. با تحقیقات در حال انجام و احتمال افشای بیشتر، داستان جامپ کریپتو هنوز به پایان نرسیده است.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها