|
کدخبر: 332649 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

قیمت سوسیس و کالباس سر به فلک کشید! | یک کیلو کالباس ۶۸۴ هزار تومان!

فراورده های گوشتی مخصوصا سوسیس و کالباس طرفداران بی شماری دارد و در اغلب غذاهای فست فودی استفاده می شود. در این گزارش به بررسی قیمت انواع سوسیس و کالباس می پردازیم.

اقتصاد قیمت سوسیس و کالباس سر به فلک کشید! | یک کیلو کالباس ۶۸۴ هزار تومان!

مصرف فراورده های گوشتی وارد سبد غذایی خانوار شده است و سال ها است با اینکه متخصصین و پزشکان تغذیه افراد را منبع به مصرف انواع سوسیس و کالباس می کنند اما باز هم این فراورده ها در انواع مختلفی به خریداران عرضه می شود. سوسیس و کالباس در انواع مختلفی تولید می شود و برخی از آن ها فقط برای غذاهای گرم کاربرد دارد و برخی فقط برای غذاهای سرد مورد استفاده قرار می گیرد.

به همین بهانه سری به سایت های اینترنتی زده ایم تا در یک گزارشی توسط خبرنگار گسترش نیوز به بررسی ارزان ترین ها و گران ترین ها  سوسیس و کالباس موجود در بازار بپردازیم.

سوسیس-کالباس

گران ترین سوسیس و کالباس موجود در بازار

قیمت سوسیس و کالباس به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع گوشت مصرفی در فراورده گوشتی، درصد گوشت، برند تولیدی و ترکیباتی که از آن استفاده شده است بر قیمت آن اثر گذار است. در تصویر زیر چند نمونه از سوسیس و کالباس های گران موجود در بازار را می توانید ببینید. کالباس پرسی خشک با ۹۰ درصد گوشت را در هر ۵۰۰ گرم می توانید ۳۴۲ هزار تومان خریداری کنید. همچنین برای خرید سوسیس های گران بازار بباید برای ۱ کیلو گرم سوسیس هات داگ حدود ۳۲۳ هزار تومان بپردازید.

قیمت-کالباس

ارزان ترین سوسیس و کالباس های موجود در بازار

سوسیس و کالباس را در برخی جوامع با نگاه غذای ارزان نیز به حساب می آورند به دلیل اینکه سوسیس ها و کالباس هایی تولید می شود که قیمت به صرفه تری نسبت به فراورده های گوشتی گران دارد. طبیعتا این سوسیس ها و کالباس ها درصد گوشت پایین تری دارند و بیشتر با استفاده از افزودنی ها تهیه می شوند. در تصویر زیر چند نمونه سوسیس و کالباس ارزان قیمت قابل مشاهده است. کالباس ارزان با حجم ۲۵۰ گرم را می توانید فقط با ۴۷ هزار تومان خریداری کنید و همچنین سوسیس آلمانی با ۴۰ درصد گوشت را در بسته های ۴ عددی می توانید حدود ۶۴ هزار تومان تهیه کنید.

قیمت-سوسیس

قیمت سوسیس و کالباس در سالیان دور!

در حقیقت، شاید برایتان جالب باشد که از قیمت سوسیس و کالباس در سال های قبل مطلع شوید.  روزنامه اطلاعات در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۵۳ قیمت فراورده های گوشتی را چاپ کرده است. قیمت کالباس در این سال کیلویی ۱۲۵ ریال بوده است و قیمت سوسیس نیز کیلویی ۱۲۵ ریال اعلام شده است. مقایسه این نرخ ها با قیمت های روز فاصله بین زمین تا آسمان است و نشان دهنده افزایش قیمت سرسام آور این محصولات در این بازه زمانی است.

قیمت-سوسیس

معرفی انواع سوسیس موجود در بازار 

سوسیس گوشت، ساده‌ترین نوع سوسیس به شمار می‌آید و تنها شامل گوشت دلخواه شما به همراه ادویه‌هایی مانند نمک، فلفل سیاه و پودر سیر است. درصد انواع گوشت به کار رفته در این سوسیس‌ها ممکن است متفاوت باشد. همچنین، بسته به تولیدکننده، ممکن است از ادویه‌های دیگری نیز در تهیه این سوسیس‌ها استفاده شود. از جمله این ادویه‌ها می‌توان به آویشن، پودر پیاز، پودر چیلی و پاپریکا اشاره کرد. در برخی موارد، برای ایجاد طعم دودی، از عصاره دودی نیز بهره می‌برند.

ما بیش از ۱۰ نوع سوسیس آلمانی داریم که فرانکفورتر یکی از آن‌هاست! اما آنچه در ایران به عنوان سوسیس آلمانی شناخته می‌شود، در واقع سوسیس گوشتی با ۴۰ درصد گوشت است که عمدتاً در تهیه سوسیس بندری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوسیس شکاری یکی از انواع سوسیس‌هاست که بالاترین میزان گوشت را دارد. نام اصلی این سوسیس از واژه ایتالیایی "کاچیاتوره" به معنای شکارچی گرفته شده است. شکارچیان معمولاً این نوع سوسیس را به عنوان خوراکی مناسب در مسیر انتخاب می‌کردند، زیرا اندازه کوچک‌تری داشت و به دلیل درصد بالای گوشت، انرژی لازم را برای آن‌ها تأمین می‌کرد. سوسیس شکاری می‌تواند از هر نوع گوشتی تهیه شود. 

شاید برایتان جالب باشد که هات داگ در واقع معادل آمریکایی سوسیس آلمانی یا فرانکفورتر است. این خوراکی برای اولین بار توسط مهاجران آلمانی به آمریکا آورده شد، همراه با سوسیس‌های مخصوص آلمانی و نژاد کوچک سگ‌های داشهوند. برخی بر این باورند که نام هات داگ از یک شوخی درباره سگ‌های داشهوند، که جثه‌ای لاغر و شبیه به سوسیس داشتند، گرفته شده است.

معرفی انواع کالباس موجود در بازار

در ایران، انواع مختلفی از کالباس وجود دارد. تولیدکنندگان محصولات گوشتی در این کشور از گوشت گاو، مرغ و بوقلمون برای تهیه این کالباس‌ها استفاده می‌کنند. به طور کلی، نام‌های مختلف کالباس در ایران، بدون در نظر گرفتن برند، شامل موارد زیر است: کالباس مارتادلا، کالباس لیونر، کالباس مرغ، کالباس قارچ و مرغ، کالباس خشک، کالباس کرات، کالباس گوشت، کالباس پپرونی، کالباس بوقلمون و بیکن‌هایی که به صورت کالباس عرضه می‌ شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها