|
کدخبر: 332650

فصل آلت کوین ها تکرار نمی شود | روزهای خوش آلت سیزن تمام شد؟

بازار ارزهای دیجیتال در حال تغییر سریع است و این می‌تواند روند رشد آلت کوین‌ها را به خطر بیندازد. آلت سیزن دوره‌ای است که در آن ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین افزایش قیمت بیشتری نسبان به بیت کوین دارند.

اقتصاد فصل آلت کوین ها تکرار نمی شود | روزهای خوش آلت سیزن تمام شد؟

 پدیده آلت سیزن اولین بار در سال ۲۰۱۷ رخ داد زمانی که ارزهای دیجیتال توجه رسانه‌ها را جلب کردند و پروژه‌های جدیدی شروع به عرضه اولیه کوین کردند. این موضوع محبوبیت آلت کوین‌ها را افزایش داد. از آن زمان تا کنون، آلت سیزن به صورت دوره‌ای تکرار شده است و بازارگران منتظر آغاز دوره جدید آن هستند. با این حال، بازار ارزهای دیجیتال به سرعت در حال تغییر است و این می‌تواند شروع آلت سیزن جدید را متأثر کند.

چرا آلت سیزن به طور کلی در خطر است؟

دلیل اصلی شروع نشدن آلت سیزن، به خود آلت کوین‌ها برمی‌گردد. در حال حاضر، بازار از آلت کوین‌ها اشباع شده و عرضه از تقاضا پیشی گرفته است. اگریگیتور‌ها (Aggregators) یا تجمیع‌کننده‌های داده معروف مانند کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) و کوین گکو (CoinGecko) همه‌ ارزهای دیجیتال را ردیابی نمی‌کنند. تعداد واقعی آلت کوین‌ها در حال حاضر حدود ۳ میلیون است و تنها در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۰۰,۰۰۰ کوین جدید راه‌اندازی شده که اکثر آن‌ها هم میم کوین هستند.

این اشباع کوین‌ها در بازار باعث رقابت شدید برای جذب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران می‌شود. در نتیجه، بازار نقدینگی پراکنده‌ای ایجاد خواهد شد که در تعداد بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال توزیع می‌شود. به این ترتیب، هر کوین‌ برای حفظ توجه سرمایه‌گذاران با دیگر کوین‌ها مبارزه می‌کند، پس قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد و دینامیک کلی بازار آلت کوین‌ها ضعیف‌تر می‌شود.

امروزه ۸۰٪ از کوین‌های جدید ارزش خود را از دست داده و از زمان راه‌اندازی بهبود نیافته‌اند و قیمت بیش از ۷۰٪ از کوین‌هایی که در نتیجه ایردراپ در چرخه گاوی فعلی راه‌اندازی شدند هم در روز اول پس از راه‌اندازی به شدت کاهش یافته‌اند.

شروع فصل آلت کوین ها آلت سیزن قیمت بیت کوین

یکی دیگر از دلایل، رفتار سرمایه‌گذارانی است که خودشان آلت کوین‌ها را در چرخه‌ای معیوب گرفتار کرده‌اند. پیشتر، در همان سال ۲۰۱۷، تنها راه راه‌اندازی کوین جدید، انجام ICO بود. چند سال بعد، اکثر این پروژه‌ها شروع به جذب حمایت از سرمایه‌گذاران خصوصی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر کردند و بازار سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز به شدت رشد کرد؛ این بازار تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۱ میلیارد دلار ارزش داشت.

پروژه‌های ارز دیجیتال مختلف از حمایت قابل‌توجهی بازیگران بزرگ بازار برخوردار شدند و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر توانستند کوین‌ها را با قیمت پایین خریداری کنند، اما تله‌ای که در این مسیر وجود دارد، این است که به دلیل جریان عظیم سرمایه‌گذاری از سوی بازیگران بزرگ، کوین‌ها تا زمان عرضه بسیار گران می‌شوند و پس از عرضه دیگر برای سرمایه‌گذاران عادی جذابیت چندانی ندارند.

آلت سیزنی که منتظرش بودیم قبل از شروع به پایان رسیده است؛ علت چیست؟

سرمایه‌گذاران عادی به توکن‌هایی روی می‌آورند که وعده سود برابر برای همه می‌دهند. بنابراین، در چند سال گذشته، راه‌اندازی کوین‌ها دیگر به مهارت‌های برنامه‌نویسی یا سرمایه قابل‌توجه نیاز نداشته و میلیون‌ها کوین مختلف، عمدتاً میم کوین‌ها، به بازار سرازیر شدند. هدف آن‌ها بیشتر هیجان‌زده کردن است تا بهبود و کارایی، بنابراین ذاتاً محکوم به موفقیت کوتاه‌مدت هستند.

به این ترتیب، بازار از آلت کوین‌های جدیدی اشباع شده که هیچ‌کدام قادر به تثبیت موقعیت خود برای حمایت از رشد قابل‌توجه نیستند. این موضوع با کاهش اندازه بازار آلت کوین‌ها نسبت به چرخه گاوی قبلی کاملا هم مشهود است. با اینکه در شروع چرخه گاوی فعلی تعداد زیادی از آلت کوین‌ها قبل از رالی بیت کوین، عملکرد بهتری داشتند، اما اندازه بازار آلت کوین‌ها نسبت به چرخه گاوی قبلی، ۳۵٪ کاهش یافته و از ۹۸۰ میلیارد دلار به ۷۸۰ میلیارد دلار رسیده است

آیا بالاخره شاهد آلت سیزن خواهیم بود؟

تاریخ نشان داده که تزریق نقدینگی به نفع قیمت ارزهای دیجیتال است. در چرخه گاوی فعلی، سرمایه‌گذاران خُرد به میم کوین‌ها روی آورده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر به شدت کاهش یافته است.

سرمایه‌گذاران سنتی به عنوان منبع جدید نقدینگی در این بازار ظاهر شده‌اند که می‌تواند امید به شروع سریع آلت سیزن را تقویت کند، اما آن‌ها سرمایه‌های خود را قبلاً در ETFهای بیت کوین به ارزش ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حالا به نظر نمی‌رسد تمایلی به ورود به صنعت آلت کوین‌ها داشته باشند. در این صورت، معجزه‌ای باید رخ دهد تا نقدینگی به آلت کوین‌ها سرازیر و آلت سیزن آغاز شود.

اندک امیدی وجود دارد که آلت سیزن، حالا پس از به ثمر نشستن ETFهای اتریوم آغاز شود، اما ممکن است وضعیت مشابه با ETFهای بیت کوین باز تکرار شود: نقدینگی جدید به طور انحصاری به ETFهای اتریوم سرازیر شود. برخی از کارشناسان بازار معتقدند که آلت‌ سیزن تا زمانی که فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش ندهد، آغاز نخواهد شد. دیگران شاخص‌های فنی را در نظر می‌گیرند و معتقدند که آلت سیزن در شرف وقوع است.

در چشم‌انداز متغیر ارزهای دیجیتال، هر کدام از این پیش‌بینی‌ها درست از آب دربیاید، نباید انتظار آلت سیزن به معنای کلاسیک آن را داشته باشیم. به احتمال زیاد، این دوره در آینده کوتاه‌مدت خواهد بود و گروه‌های خاصی مانند میم‌ کوین‌ها را در چرخه گاوی فعلی تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. در همین منوال، باز هم ممکن است که کوین‌های جدید بیشتری که به بازار ارائه می‌شوند، چرخه‌پذیری آلت سیزن را به خطر بیندازند.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها