|
کدخبر: 332784

اپل پرقدرت تر از همیشه | فرق بین آیفون های سری جدید با سری قبل چیست؟

چند هفته بیشتر به ماه سپتامبر (اواخر شهریور) باقی نمانده و انتظار می‌رود که شرکت اپل امسال نیز مانند سال‌های گذشته در این ماه از سری جدید آیفون، یعنی آیفون ۱۶ رونمایی کند. این سری قطعاً شامل ویژگی‌ها و بهبودهای جدیدی در یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند جهان خواهد بود.

اقتصاد اپل پرقدرت تر از همیشه | فرق بین آیفون های سری جدید با سری قبل چیست؟

به همین مناسبت، در این مقاله مقایسه‌ای بین آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵ برای شما تهیه کرده‌ایم. با نگاهی به اخبار و شایعات منتشر شده تا کنون، بررسی خواهیم کرد که چه تغییراتی در ویژگی‌های این سری نسبت به نسل قبلی ایجاد شده و کدام مشخصات و ویژگی‌های آیفون ۱۵ در این مدل جدید حفظ شده‌اند. اگر شما نیز از کاربران و علاقه‌مندان به گوشی‌های آیفون هستید، با ما همراه باشید.

گوشییی

 

مقایسه آیفون ۱۶ با آیفون ۱۵

آیفون ۱۶، مشابه آیفون ۱۵، به عنوان مدل پایه و اصلی و همچنین اقتصادی‌ترین گزینه آیفون امسال معرفی خواهد شد. این گوشی از اپل که به طور قطع یکی از بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۴ به شمار می‌آید، دارای دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی جدید، برش داینامیک آیلند و تغییرات جزئی در طراحی است. همچنین، در این مدل نیز مانند سایر گوشی‌های سری آیفون ۱۵، پورت لایتنینگ با پورت جدید USB Type-C جایگزین شده است که کاربران می‌توانند از آن برای انتقال داده‌ها و شارژ استفاده کنند.

انتظار می‌رود که قیمت آیفون ۱۶ حدود ۸۰۰ دلار باشد اما احتمال افزایش قیمت این مدل نسبت به سری قبل وجود دارد. تغییرات کلی این نسل نسبت به آیفون ۱۵ عبارتند از: طراحی کمی متفاوت، بلاک دوربین جدید، چیپ‌ست قدرتمندتر با رم بیشتر و دو دکمه فیزیکی جدید. اما آیا این تغییرات در حدی هستند که کاربران آیفون به خصوص آیفون ۱۵ را ترغیب به خرید مدل جدید کنند؟ مقایسه آیفون ۱۵ با آیفون ۱۶ به این سوال پاسخ می‌دهد.

مقایسه آیفون ۱۶ با آیفون ۱۵ از نظر طراحی

ظاهراً قرار نیست طراحی و ابعاد کلی آیفون ۱۶ نسبت به نسل قبل تغییر چشمگیری پیدا کند. این گوشی هم مثل نسل قبل آیفون فرم فاکتور ۶.۱ اینچی دارد و احتمالاً به همان روش و با بدنه آلومینیومی ساخته شده و رویه‌ای مات با لبه‌هایی دارای انحنای بسیار ظریف دارد.

احتمالاً، حاشیه‌های اطراف نمایشگر این گوشی کمی باریک‌تر خواهد شد اما نه خیلی زیاد چون معمولاً حاشیه باریک جزء ویژگی‌هایی است که اپل برای گوشی‌های آیفون پرو محفوظ نگه می‌دارد.

اما یکی از مشخصات آیفون ۱۶ که نسبت به قبل تغییر خواهد کرد، چیدمان دوربین است. اپل قصد دارد برای آیفون ۱۶ از یک چیدمان دوربین عمودی استفاده کند. در گذشته هم چنین طراحی را در گوشی‌هایی مثل آیفون ۱۲ مشاهده کرده بودیم. احتمالاً دوربین‌های آیفون ۱۶ هم داخل یک بلاک کپسول مانند عمودی جدید قرار می‌گیرند. دلیل این تغییر طراحی صرفاً ظاهری نیست و به یکی از قابلیت‌های جدید آیفون ۱۶ یعنی ضبط ویدیوهای فضایی برمی‌گردد. این فرمت ویدیوی ۳ بعدی جدید که در اپل ویژن پرو بسیار جذاب به نظر می‌رسد، مستلزم تغییر چیدمان لنز و تبدیل آن به حالت عمودی است.

طبق آنچه از شایعات مختلف راجع به مقایسه آیفون ۱۶ با آیفون ۱۵ شنیده می‌شود، در نسل جدید دکمه اکشن را خواهیم داشت که جایگزین دکمه سایلنت قدیمی می‌شود. همچنین، در این نسل از دکمه کپچر جدید استفاده شده که کاربرد آن، عکاسی فوری در حالت افقی است. این دکمه شبیه به دکمه شاتر کار می‌کند؛ یعنی با یک فشار آرام فوکوس کرده و با فشار طولانی‌تر، عکس می‌گیرد.

بنابراین دکمه اکشن آیفون ۱۶ سمت چپ و بالای دکمه‌های صدا قرار دارد. دکمه کپچر هم سمت راست گوشی و پایین دکمه پاور خواهد بود. قبلاً شرکت اپل آنتن‌های mmWave را در این قسمت نصب می‌کرد و حالا باید این آنتن به سمت چپ و زیر دکمه تنظیم صدا منتقل شود.

سایر مشخصات iPhone ۱۶ از نظر طراحی مثل نسل قبل بوده و احتمالاً هر گونه تغییری در وزن و ابعاد گوشی، چندان چشمگیر نخواهد بود. البته، در آیفون ۱۶ هم پورت USB-C و رتبه ضد آب IP۶۸ را داریم.

رنگ بندی آیفون ۱۶ هم شامل ۶ رنگ است که بعضی از آنها آشنا و تکراری و بعضی مثل رنگ بنفش کاملاً جدید هستند.

آیفون 16

مقایسه آیفون ۱۶ با آیفون ۱۵ از نظر نمایشگر

بر اساس آنچه که از مشخصات فنی iPhone ۱۶ می‌دانیم، این گوشی هم با نمایشگر ۶.۱ اینچی OLED قبل ساخته شده؛ اما عده‌ای معتقدند که اپل این بار از یک تکنولوژی میکرو لنز جدید استفاده می‌کند تا سطح روشنایی تصویر را افزایش داده و مصرف انرژی را کاهش دهد.

دیدن چنین تغییراتی در مقایسه گوشی آیفون ۱۶ با ۱۵ خوب است اما یکی از مهم‌ترین تغییرات مورد انتظار، پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز ProMotion بود که ظاهراً در این نسل آن را نخواهیم داشت. بر اساس آنچه از مشخصات فنی آیفون ۱۶ می‌دانیم، این گوشی هم مثل آیفون ۱۵ نرخ نوسازی ۶۰ هرتز دارد که به هیچ وجه مثل ProMotion روان نیست. بر اساس بعضی از شایعات، این قابلیت برای آیفون ۱۷ ساده در سال ۲۰۲۵ پیاده‌سازی می‌شود.

مقایسه آیفون ۱۶ با آیفون ۱۵ از نظر عملکرد و نرم‌افزار

ظاهراً آیفون ۱۶ مجهز به یک چیپ‌ست جدیدتر و پرسرعت‌تر خواهد بود. آیفون ۱۵ با چیپ‌ست A۱۶ بیونیک ساخته شده و انتظار می‌رود که آیفون ۱۶ اولین مدل ساده آیفون باشد که با پردازنده‌ای مبتنی بر فرایند ۳ نانومتری ساخته می‌شود. بر اساس بعضی از شایعات، این چیپ‌ست جدید A۱۸ نام دارد (چیپ‌ست A۱۸ پرو هم برای مدل‌های پرو در نظر گرفته شده است).

تنها اطلاعاتی که درباره این چیپ‌ست در دسترس داریم، بهینه‌سازی آن برای هوش مصنوعی است. اپل سال پیش از غوغای هوش مصنوعی باز ماند اما حالا این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه انجام داده و انتظار داریم که آیفون ۱۶ هم امکانات هوش مصنوعی زیادی داشته باشد.

با نگاهی به مشخصات iPhone ۱۵ مشاهده می‌شود که در همه مدل‌های این گوشی، از رم ۶ گیگابایتی استفاده شده بود که قرار است این رقم برای آیفون ۱۶ به ۸ گیگابایت افزایش پیدا کند.

بنابراین با در نظر گرفتن مشخصات فنی آیفون ۱۵، بعضی از قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید اپل در این سری در دسترس نخواهد بود. از نظر حافظه داخلی هم احتمالاً تغییری وجود ندارد و این گوشی هم با ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی ارایه می‌شود.

ظاهراً آیفون ۱۶ هم با همان مودمی ساخته می‌شود که در آیفون ۱۵ به کار رفته بود؛ یعنی اسنپدراگون X۷۰. این مودم عملکرد خیلی خوبی دارد اما سرعت آن به اندازه سرعت مودم آیفون ۱۶ پرو نیست. احتمالاً در مدل پرو، از نسخه X۷۵ استفاده می‌شود که از نظر تجمیع سیگنال اپراتورها عملکرد بهتری دارد. تراشه ترکیبی sub-۶GHz و mmWave این مودم، ۲۵ درصد فضای کمتری اشغال کرده و ۲۰ درصد کمتر انرژی مصرف می‌کند.

منبع: تکراتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها