|
کدخبر: 332817

خروج بی سابقه پول از چین | ۷۱ میلیارد دلار خارج شد

بر اساس جدیدترین آمار، در سه‌ماهه دوم سال جاری، سرمایه‌گذاران خارجی ۱۵ میلیارد دلار از چین خارج کرده‌اند. همچنین، سرمایه‌گذاری چینی‌ها در خارج از کشور نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است.

اقتصاد خروج بی سابقه پول از چین |  ۷۱ میلیارد دلار خارج شد

در سه ماه اخیر، سرمایه‌گذاران خارجی مقادیر بی‌سابقه‌ای از سرمایه خود را از چین خارج کرده‌اند، که این موضوع ممکن است نشان‌دهنده نگرانی عمیق نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور باشد.

براساس داده‌های اداره دولتی ارز خارجی (SAFE)، تعهدات سرمایه‌گذاری مستقیم چین در تراز پرداخت‌هایش حدود ۱۵ میلیارد دلار در فاصله زمانی ماه‌های آوریل تا ژوئن کاهش یافته است، بطوری که دومین بار است که این رقم منفی می‌شود. به این ترتیب، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در شش ماه اول سال جاری ۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. اگر این کاهش برای باقی سال هم ادامه پیدا کند، اولین خروج خالص سرمایه چین از سال ۱۹۹۰ خواهد بود.

خروج سرمایه از چین

سرمایه گذاری خارجی در چین پس از رکورد ۳۴۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱ در سال های اخیر کاهش یافته است. کاهش رشد اقتصادی این کشور و افزایش تنش‌های ژئوپلتیک سبب شد برخی شرکت‌ها تلاش کنند کمتر خود را در معرض ریسک قرار دهند. انتقال سریع به خودروهای برقی در چین نیز شرکت های خودروسازی خارجی را غافلگیر کرد و سبب خروج یا کاهش سرمایه‌گذاری از سوی آنها شد.

این کاهش در سرمایه گذاری خارجی باوجود افزایش تلاش‌های این کشور برای جذب و حفظ سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده است که به دنبال ثبت رکورد کمترین میزان افزایش سرمایه گذاری در سال گذشته ایجاد شد. دولت می‌خواهد نشان دهد که همچنان به روی کسب‌وکارهای خارجی باز است، به این امید که شرکت‌ها تکنولوژی‌های پیشرفته را وارد کنند و در مقابل فشار آمریکا و سایر کشورها برای جدایی از چین مقاومت کند.

ردیابی جریان خالص سرمایه گذاری می‌تواند نشان دهنده روندهای سود شرکت های خارجی و همینطور تغییرات در اندازه عملکرد آنها در چین باشد. شرکت‌های بین المللی دلایل بیشتری برای نگه داشتن پول در کشورهای دیگر غیر از چین دارند، چراکه اقتصادهای پیشرفته نرخ‌های بهره را افزایش داده‌اند، درحالی که پکن برای تحریک اقتصاد آنها را پایین نگه داشته است.

آمارهای قبلی وزارت بازرگانی نیز نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جدید در چین در نیمه اول سال کمترین میزان از زمان شروع همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ بوده است.

افزایش بی‌سابقه سرمایه‌گذاری خارجی چین

سرمایه گذاری خارجی شرکت‌های چینی در خارج نیز رکورد زده است، بطوری که شرکت‌ها در سه ماهه دوم سال ۷۱ میلیارد دلار در خارج کشور سرمایه گذاری کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش بیش از ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت‌های چینی به سرعت سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش داده‌اند و سرمایه شان در پروژه هایی چون خودروهای برقی و کارخانه‌های باتری صرف می‌شود.

ناهمسانی در مازاد تجاری

داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که ناهمسانی در مازاد تجاری چین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد بطوری که در سه ماهه دوم سال رکورد ۸۷ میلیارد دلار را شکست و در نیمه اول سال به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید. این شکاف توسط وزارت خزانه داری آمریکا در اوایل سال جاری مطرح شد، که از چین خواست تا درباره آن توضیح دهد.

طبق گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول، به نظر می‌رسد که این اختلاف عمدتا ناشی از روش‌های مختلف مورد استفاده برای ثبت صادرات و واردات کالا باشد.

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها