|
کدخبر: 332863

قیمت باتری خودرو ۹۰ درصد ارزان شد!

طبق نتایج یک تحقیق که توسط وزارت انرژی ایالات متحده انجام شده، قیمت باتری‌های خودروهای برقی در طول ۱۵ سال گذشته به میزان ۹۰ درصد کاهش یافته است.

اقتصاد قیمت باتری خودرو ۹۰ درصد ارزان شد!

طبق نتایج یک تحقیق که توسط وزارت انرژی ایالات متحده انجام شده، قیمت باتری‌های خودروهای برقی در طول ۱۵ سال گذشته به میزان ۹۰ درصد کاهش یافته است. در سال ۲۰۰۸، متوسط قیمت هر پکیج باتری خودروهای برقی ۱۴۱۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت بود، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۱۳۹ دلار در هر کیلووات ساعت رسیده است.

هزینه پکیج باتری‌ها، بخش قابل توجهی از قیمت خودروهای الکتریکی را به خودش اختصاص می‌دهد. کاهش هزینه خرید باتری به خودروسازان اجازه می‌دهد تا اتومبیل‌های برقی مقرون‌به‌صرفه تولید کنند و قابلیت رقابت با مدل‌های درون‌سوز را داشته باشند.

مطالعه جدید وزارت انرژی آمریکا، این نوید را به خودروسازان می‌دهد. با پر شدن شکاف قیمتی میان خودروهای برقی و بنزینی، ممکن است مشتریان بیشتری به خرید این خودروها علاقه نشان دهند. این مساله در زمان حال اهمیت بسیاری دارد، چرا که خودروهای برقی همانند دو دهه پیش برای مشتریان تازگی ندارند و باید راهی جدید برای افزایش فروش آن‌ها پیدا کرد.

قیمت-باتری

کاهش قیمت باتری، حتی با وجود تورم

براساس گزارش وزارت انرژی آمریکا، پیشرفت در فناوری تولید باتری و استفاده بهینه از مواد شیمیایی به همراه فرآیندهای جدید تولید، باعث شده است تا قیمت باتری خودروهای برقی روز به روز کاهش یابد. اندازه، قیمت و وزن پکیج باتری‌ها از مهم‌ترین عوامل در تولید خودروهای الکتریکی است. استفاده از باتری‌های کوچک‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر هزینه تمام شده تولید خودروهای الکتریکی را کاهش می‌دهد.

همان‌گونه که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، هزینه پکیج باتری لیتیوم یونی از ۱۴۱۵ دلار در هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۰۸، به ۱۳۹ دلار در هر کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. تفاوت ۱۲۷۶ دلاری در ابتدا بزرگ به نظر می‌رسد اما اگر تفاوت قیمت را با تورم ۱۵ ساله در نظر بگیرید این کاهش کمتر خواهد بود و حدود هزار دلار است. با این حال کاهش قیمت چشمگیر باتری‌ها بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ را نمی‌توان کتمان کرد.

برآوردهای وزارت انرژی آمریکا برای تولید خودروهای سبک الکتریکی با تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاه در سال گرفته شده است. با این برآورد‌ها، باتری ۸۱ کیلووات ساعتی تسلا مدل Y در سال ۲۰۰۸ معادل ۱۱۴۶۱۵ دلار قیمت داشت. این رقم برای سال ۲۰۲۳ معادل ۱۱۲۵۹ دلار است. با برون‌یابی نمودار کاهش قیمت باتری خودروهای برقی، در سال ۲۰۲۷ تولید خودروهای الکتریکی ارزان‌تر از تولید خودروهای درون‌سوز خواهد بود. با این حال هنوز برای پیش‌بینی زود است، چرا که کاهش تمایل مشتریان به خرید خودروهای برقی ممکن است تاثیر منفی بر روند کاهش قیمت باتری داشته باشد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها