|
کدخبر: 333007

اختصاصی گسترش نیوز؛

هزینه تمدید خودرو گذر موقت در ۱۴۰۳ | آخرین قوانین گمرکی اعلام شد

خودروهای گذر موقت یا ورود موقت، توسط گردشگران و مسافران غیرمقیم در ایران، تحت شرایط خاص، وارد کشور می‌شوند. این خودروها با پلاک‌هایی متفاوت از پلاک‌های معمول ایران، در سطح کشور تردد می‌کنند. در ایران، خودروهای گذر موقت تنها شامل انواع خاصی از خودروهای سواری هستند.

اقتصاد هزینه تمدید خودرو گذر موقت در ۱۴۰۳ | آخرین قوانین گمرکی اعلام شد

واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ به کشور ممنوع بود. در این مدت، هیچ خودرویی اجازه ورود به کشور را نداشت. با وجود مجوز واردات خودرو توسط دولت سیزدهم هنوز هم هر خودرویی نمی‌تواند به راحتی در جاده‌ها و خیابان‌های کشور تردد کند، گاهی ماشین‌های لوکس خارجی در خیابان‌ها دیده می‌شوند. این خودروها با دریافت پلاک گذر موقت، مجوز استفاده در ایران را برای مدت محدودی دریافت می‌کنند.اما دریافت پلاک گذر موقت، کار ساده‌ای نیست. قوانین و محدودیت‌های خاصی برای تردد ماشین‌ های گذر موقت و دریافت پلاک برای آن‌ها وجود دارد.

انواع خودرو گذر موقت

خودرو های گذر موقت به طور کلی به چهار دسته تقسیم می‌شوند. مدت زمان مجاز برای تردد این خودروها، با توجه به دسته‌بندی آن‌ها متفاوت است.

۱. خودرو ایرانیان مقیم خارج از کشور

۲. خودرو مسافران غیر مقیم ایران

۳. خودرو سرمایه‌گذاران خارجی

۴. خودرو ساکنان مناطق آزاد

پلاک-گذرموقت

شرایط صدور مجوز پلاک موقت

مطابق ماده ۱۴۱ آیین‌نامه اجرایی قانون گمرکی و تبصره ۲ آن، مسافران غیر مقیم ایران می‌توانند با خودرو شخصی خود وارد کشور شوند. برای دریافت مجوز، این مسافران باید جواز عبور (کارنه دوپاساژ، تربیتیک یا دیپیتیک) را از کانون‌های جهانگردی دریافت کنند.با استفاده از این مجوز، مسافران غیر مقیم می‌توانند به مدت ۳ ماه و بدون نیاز به اظهارنامه یا تایید وجه‌الضمانی به گمرک، از خودرو شخصی خود در داخل کشور استفاده کنند.گمرک جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با توجه به درخواست متقاضی و با داشتن عذر موجه، مدت استفاده از خودرو را تا پایان مجوز تمدید کند.

لازم به ذکر است که مسافران برای استفاده از این مقررات، باید قبل از ورود به کشور، حداقل ۳ ماه در خارج از ایران اقامت داشته باشند.

قوانین گمرکی

در ادامه به قوانین گمرکی مربوط به خودور های گذر موقت اشاره می کنیم.
  • برای ورود خودرو به کشور، باید تضمینی به میزان ۳ برابر ارزش خودرو ارائه شود.
  • فروش و اجاره این خودروها توسط دلالان ممنوع و غیرقانونی است.
  • ورود خودروهای لوکس مانند پورشه، بوگاتی، هامر، مازراتی و خودروهای تشریفاتی به کشور ممنوع است.
  • در صورت پایان مهلت ۳ ماهه و عدم پیگیری، خودرو به عنوان قاچاق تلقی خواهد شد.
  • مسافران ایرانی و غیر ایرانی مقیم خارج از کشور، برای ورود خودرو به ایران، به جواز بین‌المللی (کارنه دوپاساژ) نیاز دارند.

نحوه دریافت پلاک گذر موقت

فرآیند اخذ پلاک گذر موقت، مشابه پلاک‌های عادی در مرکز پلاک‌گذاری پلیس راهور انجام می‌شود. افراد برای دریافت این پلاک‌ها باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند.

مدارک مورد نیاز

برای دریافت پلاک گذر موقت، افراد باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • پاسپورت
  • گواهینامه بین‌المللی
  • معرفی‌نامه گمرک
  • مجوز عبور از کشور
  • دفترچه کارنه دو پاساژ
  • مدارک شناسایی خودرو (برای مالک)

افرادی که قصد تمدید مهلت قانونی تردد خودرو با پلاک موقت را دارند، باید قبل از پایان موعد قانونی، با در دست داشتن مدارک، مجوز تردد خود را تمدید کنند.

دریافت دفترچه کارنه دوپاساژ

دفترچه کارنه دوپاساژ، دفترچه عبور گمرکی از طریق مرزهای زمینی و عبور ترانزیتی وسایل نقلیه از کشورهای متعدد به یک کشور است.

این روش برای کشورهایی که عضو کنوانسیون کارنه‌دوپاساژ هستند، امکان‌پذیر است. مسافران می‌توانند از طریق این کنوانسیون، نسبت به دریافت خودروهای گذر موقت اقدام کنند.لازم به ذکر است که اگر ویزای مسافر اعتبار نداشته باشد، امکان استفاده از کارنه‌دوپاساژ برای او میسر نیست. کارنه دوپاساژ تنها برای مسافرانی است که ویزای معتبر دارند.

کاپوتاژ-خودرو-دو

هزینه دریافت پلاک گذر موقت

هزینه دریافت این نوع پلاک شامل پرداخت ۳ برابر ارزش خودرو به عنوان ضمانت برای ورود خودرو پلاک گذر موقت به گمرک (این وجه پس از خروج خودرو از کشور، به مالک بازگردانده می‌شود) ، هزینه پلاک‌گذاری همچنین هزینه‌های جانبی (حق تمبر، تمرکز وجوه درآمد شماره‌گذاری و غیره) می شود.

اعتبار پلاک گذر موقت چقدر است؟

گمرک ایران، در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲، تسهیلات جدید گمرکی برای ورود موقت خودروهای سواری به کشور را اعلام کرد.در این تسهیلات، محدودیت کشورها برداشته شده است.لازم به ذکر است که مهلت تردد خودروهای وارد شده با این تسهیلات، غیرقابل تمدید است.

متقاضی کشور مبدأ مهلت تردد
ایرانیان مقیم خارج از کشور تمام کشورها ۵ ماه
مسافران غیر مقیم ایران تمام کشورها ۵ ماه
سرمایه‌گذاران خارجی تمام کشورها ۵ سال
ساکنان مناطق آزاد یک ماه

در صورتی که افراد پس از گذشت مهلت تعیین شده، خودرو را به گمرک تحویل ندهند، اخطاریه برای راننده صادر می‌شود.مالک خودرو پس از دریافت اخطاریه، ۱۰ روز فرصت دارد تا خودرو را به گمرک تحویل دهد.در صورت عدم تحویل خودرو در این مدت، فرد مجرم شناخته شده و برای او پرونده قاچاق خودرو تشکیل می‌شود.

پلاک گذر موقت برای خودرو مناطق آزاد

خودروهای مناطق آزاد، بدون مجوز، اجازه تردد در مناطق دیگر کشور را ندارند.ماشین‌هایی که دارای پلاک منطقه آزاد هستند، برای تردد در کشور، باید مجوز مرخصی (خروج ماشین‌های مناطق آزاد از محدوده مشخص شده) دریافت کنند.در صورتی که خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد در مناطق دیگر تردد کنند، جرائم سنگینی برای مالکان و رانندگان آن‌ها اعمال می‌شود. علاوه بر این، خودرو توقیف و پرونده قاچاق برای راننده آن تشکیل خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها