|
کدخبر: 333101 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی؛

نهضت ملی مسکن فشار زیادی بر بانک ها وارد کرد | تفکیک وزارت راه و شهرسازی باید صورت بگیرد | صادق مالواجرد رای اعتماد می گیرد

محمدپور اظهار کرد: نهضت ملی مسکن فشار بالایی را بر بانک ها و به ویژه بانک مسکن وارد کرد. از سوی دیگر، بانک مرکزی همکاری کمتری در آزادسازی تسهیلات داشت و این مسئله، کار دولت سیزدهم را در این حوزه دشوار ساخت. با کنار هم نهادن مسائل مالی می‌توان به این نکته دست پیدا کرد که عملا پشتوانه بانکی مطلوبی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد و این مورد منجر به بروز تعارضات زیادی میان دولت و بانک مرکزی شده است.

اقتصاد نهضت ملی مسکن فشار زیادی بر بانک ها وارد کرد | تفکیک وزارت راه و شهرسازی باید صورت بگیرد | صادق مالواجرد رای اعتماد می گیرد

فرزانه صادق مالواجرد به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، روز دوشنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرد و در خصوص برنامه های خود نکات مهمی را مطرح کرد. سرنوشت واحدهای مسکن ملی و مسکن مهر، یکی از سرفصل های مهم سخنرانی خانم صادق در خانه ملت بود.

البته پیش از نطق وزیر پیشنهادی، نمایندگان موافق و مخالف به بیان نکات و مطالب خود پرداختند و هر کدام در خصوص سابقه و رزومه او توضیحاتی را مطرح کردند. مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس دوازدهم به عنوان نماینده مخالف به پشت تریبون رفت و ضمن احترام به سوابق خانم صادق، برخی برنامه های او را در حوزه مسکن و شهرسازی مورد نقد قرار داد.

روز چهارشنبه ۳۱ مردادماه، تکلیف این وزارتخانه و رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی مشخص می شود. گسترش نیوز برای بررسی این موضوع و همچنین جهت تحلیل مهم ترین چالش های امروز حوزه مسکن، گفت و گویی با هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

هادی-محمدپور

نهضت ملی مسکن فشار بالایی بر بانک ها وارد کرد

هادی محمدپور درباره مشکلات مربوط به پرداخت وام ودیعه مسکن و عدم همکاری بانک ها با دولت در این زمینه گفت: در دولت شهید رئیسی شاهد به کارگیری سیاست های انقباضی در این حوزه بودیم که خروجی این اقدام مورد قبول همگان قرار نگرفت. بر مبنای این سیاست گذاری، وزارت راه و شهرسازی در تلاش بود تا با مدیریت بهتر و کارآمدتر، تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهد.

او ادامه داد: واقعیت امر این است که بحث نهضت ملی مسکن فشار بالایی را بر بانک ها و به ویژه بانک مسکن وارد کرد. از سوی دیگر، بانک مرکزی همکاری کمتری در آزادسازی تسهیلات داشت و این مسئله، کار دولت سیزدهم را در این حوزه دشوار ساخت. با کنار هم نهادن مسائل مالی می‌توان به این نکته دست پیدا کرد که عملا پشتوانه بانکی مطلوبی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد و این مورد منجر به بروز تعارضات زیادی میان دولت و بانک مرکزی شده است.

محمدپور افزود: در حال حاضر اعتراضات و گلایه مندی های زیادی در خصوص تسهیلات مربوط به افزایش جمعیت وجود ندارد و نمی توان این حقیقت آشکار را نادیده گرفت. امیدوارم که دولت جدید برای این موضوع برنامه دقیقی داشته باشد و در نهایت موفق به رفع ایرادات این بخش شود.

تا آغاز به کار دولت جدید اتفاقی در پرداخت تسهیلات رخ نخواهد داد

وی خاطرنشان کرد: بازار اجاره نیز در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد و کماکان تعارضات گوناگون میان موجر و مستاجر وجود دارد. دولت باید در بحث اجاره خانه‌ها به یاری مستاجران آمده و با وضع قوانین اصولی و منطقی از دغدغه های جدی آن ها کم کند. همه ما در انتظار این موضوع هستیم که دولت آقای پزشکیان به شکل جدی کار خود را آغاز کند و برنامه های خود را به مقام اجرا برساند.

نماینده مجلس در ادامه به گسترش نیوز گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی وعده های خوبی را در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی مطرح کرد. او در خصوص انجام مبادلات ارزی و تاثیر مستقیم آن بر کارکرد بانک مرکزی و آزادسازی تسهیلات برای اکثر بانک های کشور سخن به میان آورد. من بر این باور هستم که تا آغاز به کار دولت چهاردهم و انتخاب وزیر جدید، اتفاق خاصی در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن رخ نخواهد داد.

محمدپور در ارتباط با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و برنامه های مطرح شده از سوی او در صحن علنی مجلس عنوان کرد: خانم صادق مالواجرد از بدنه وزارت راه و شهرسازی است و سوابق مشخصی در حوزه تخصصی خود دارد. در مورد خدمت ۲۳ ساله او و اقداماتی که در این دوره زمانی انجام داده است، نظرات مختلفی وجود دارد که بخشی از آن ها روز دوشنبه در صحن مطرح شد.

صادق-مالواجرد

صادق مالواجرد کار سختی در پیش دارد

او یادآور شد: تخصص اصلی وزیر پیشنهادی، شهرسازی است و طبعا کار سختی برای بهبود وضعیت فعلی بازار مسکن در پیش دارد. وزارت راه و شهرسازی از جمله بزرگ‌ترین وزارتخانه‌ها است که بیش از ۱۵ معاونت مختلف دارد. به عنوان مثال، ۲۳۰ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که مسلما برای رسیدگی و ترمیم آن در طول دوره یک دولت، سختی ها و چالش های زیادی پیش بینی می شود. امیدوارم که در صورت کسب رای اعتماد از مجلس، خانم صادق موفق به ارائه عملکردی مطلوب شود. به نظر من، مجلس به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی رای اعتماد خواهد داد.

نماینده مردم گناباد در پیوند با بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی در آینده نزدیک مطرح کرد: من از جمله موافقان این طرح هستم و معتقدم که این اتفاق مثبت بایستی هرچه سریع‌تر رخ دهد. کشور در حوزه شهرسازی با مشکلات متعددی مواجه است که برای حل آن باید برنامه مدون و مناسبی از سوی دولت مطرح شود. در جایی شنیدم که خانم صادق با توسعه شهرها موافق نیست که البته شنیدن توضیحات او در زمینه خالی از لطف نخواهد بود.

هادی محمدپور در پایان اضافه کرد: پُر واضح است که توسعه شهرها بدون توجه به زیرساخت ها می تواند آسیب های جدی برای کشور ایجاد کند. به عنوان نمونه، در طرح نهضت ملی مسکن، شهرها در حال افزایش است اما برخی مناطق مانند شهر گناباد، مشکلات مربوط به زیرساخت های آبی وجود دارد. درصورت توجه به زیرساخت‌ها، طرح نهضت ملی می‌تواند در آینده نزدیک موفقیت های بسیاری را به همراه داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها