|
کدخبر: 333119

پیش بینی ترسناک از قیمت بیت کوین | سقوط بازار ارز دیجیتال اجتناب ناپذیر است؟

با توجه به اینکه در روز گذشته بیت کوین رونده امیدوار کننده ای را در پیش گرفته بود اما کندل هفتگی پایین تر از سطحی که تحلیلگران بازار ارز دیجیتال از آن انتظار داشتند بسته شد. با توجه به این اتفاق تحلیل های گوناگونی در ارتباط با کامبک روند نزولی مطرح شده است.

اقتصاد پیش بینی ترسناک از قیمت بیت کوین | سقوط بازار ارز دیجیتال اجتناب ناپذیر است؟

باتوجه به احساسات منفی که در بازارارز دیجیتال نمایان شده است و با وجود روند بهبودی بازار سهام از سقوط اوایل ماه آگوست هنوز ارزهای دیجیتال روند خوبی را از خود به جا نگذاشته اند. اما چه چیزی می‌تواند وضعیت کنونی را تغییر دهد؟

این هفته باز هم اقتصاد کلان آمریکا در تیررس معامله‌گران است. سمپوزیوم سالانه جکسون هول در روزهای آتی برگزار می‌شود و جروم پاول، رییس فدرال رزرو در رابطه با وضع فعلی صحبت خواهد کرد. معامله‌گران امیدوارند پاول حداقل سیگنال‌های روشنی از کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر ارائه دهد.

این اتفاقات در مجموع می‌تواند نوسانات را دوباره به بازار برگرداند. در این حین اما نگرانی‌هایی وجود دارد که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، ممکن است یک فاز ریزشی دیگر را تجربه کنند. به گفته تحلیلگران، احتمال ریزش قیمت بیت کوین تا ۵۰٬۰۰۰ دلار وجود دارد. با این حال، علیرغم ترس معامله‌گران، ماینرها فعلا خونسرد و آرام به نظر می‌رسند. در این مطلب نگاهی به عوامل کلیدی که می‌توانند در هفته جاری بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارند می‌اندازیم.

صحبتی از افزایش قیمت بیت کوین نیست

بیت کوین در واپسین لحظات بسته شدن کندل هفتگی، تمام رشدی که روز گذشته به دست آورده بود را از دست داد و کندل خود را در شرایط ناامیدکننده‌ای به ثبت رساند.

علاوه بر این، ساعات معاملاتی ابتدایی آسیا نیز جان تازه‌ای به بازار نبخشید و بیت کوین در ادامه به زیر ۵۸٬۰۰۰ دلار سقوط کرد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد نداشتن یک روند قابل توجه و بلاتکلیفی پرایس اکشن بیت کوین، معامله‌گران و تحلیلگران را کلافه کرده است.

حساب توییتری لاجیکال تی‌ای (Logical TA) در توییتی در این باره نوشته است:

آخر هفته خسته‌کننده‌ای بود، احتمالا قبل از اینکه حرکت بزرگی را تجربه کنیم، قیمت بیت کوین برای یک هفتته دیگر کاهش می‌یابد. بیت کوین ۱۶۰-۱۷۰ روز گذشته کاهش یافته و این دردناک‌تر از یک بازار نزولی است.

معامله‌گری به نام رومن (Roman) اما معتقد است در حال حاضر پتانسیل زیادی برای بازگشت به محدوده ۵۵٬۰۰۰ دلاری وجود دارد:

به آرامی اما مطمئنا به حمایت ۵۵٬۰۰۰ دلاری می‌رسیم. در آن نقطه احتمالا خرید خواهم کرد. این تحلیل من در دو هفته گذشته تغییری نکرده چراکه روند صعودی اولیه ضعیف بوده است.

به گفته رومن، برای بازگشت نوسانات، نوارهای شاخص باندهای بولینگر باید به یکدیگر نزدیک شوند.

در همین حال، معامله‌گر دیگری به نام کریپنئوو (CrypNuevo) با بررسی تایم فریم‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت معتقد است در حوالی سطح ۵۰٬۰۰۰ دلار، «فرصتی برای خرید» وجود خواهد داشت.

وی در توییتی در این باره نوشته است:

۵۳٬۶۰۰ و ۵۱٬۵۰۰ دلار دو سطح احتمالی هستند که قیمت به آنها کاهش می‌یابد. بنابراین، اگر فرصت قبلی را از دست دادید، احتمالا می‌توانید دوباره در این سطوح خرید کنید.

به گفته این معامله‌گر، احتمال وقوع «جهش جعلی» یا فیک‌اوت قیمت پیش از کاهش آن در روزهای آتی وجود دارد:

بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد به کانال نزولی فعلی توجه و طبق آن معامله می‌کنند. بنابراین، ممکن است بازارسازها در بازار را کمی در این نقطه دستکاری کنند. بنابراین، در ابتدای این هفته ممکن است یک فیک‌اوت بالای کانال ببینیم و سپس قیمت به ۵۶٬۰۰۰ دلار کاهش یابد.

همه نگاه‌ها به سمپوزیوم سالانه جکسون هول است

این هفته، معامله‌گران بازارهای پرریسک بر سمپوزیوم سالانه جکسون هول و سخنرانی جروم پاول، رییس فدرال رزرو در آن متمرکز هستند و هر اتفاقی در این رویداد می‌تواند بازارها را دستخوش تغییر کند.

در تاریخ ۲۳ آگوست (۲ شهریور ۱۴۰۳)، سخنرانی جروم پاول در این سمپوزیوم برگزار می‌شود و بسیاری منتظرند ببینند وی چه سیگنالی از سیاست‌های آتی فدرال رزرو ارائه می‌دهد.

تنها چند هفته پس از سقوط گسترده بازارهای مالی که منشا آن بانک مرکزی ژاپن بود، حالا اکثر بازارها بهبود یافته‌اند. علاوه بر این، بسیاری معتقدند فدرال رزرو چاره‌ای جز کاهش نرخ بهره در نشست بعدی خود در ماه سپتامبر نخواهد داشت.

بر اساس داده‌های فد واچ گروه CME، کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر حتمی است و ۷۱.۵٪ معتقدند این نرخ ۰.۲۵٪ کاهش می‌یابد.

نشریه اقتصادی کوبیسی لتر (The Kobeissi Letter) در گزارش هفتگی خود به بهبود چشمگیر بازارهای سهام از ریزش اخیر اشاره کرده است. همانطور که پیش از این گزارش دادیم، شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن تنها به چند روز زمان نیاز داشت تا بزرگترین ریزش دو روزه تاریخ خودش را جبران کند.

تحلیلگران کوبیسی لتر در توییتی در این رابطه نوشته‌اند:

شاخص S&P 500 اکنون تنها ۲٪ با اوج خود فاصله دارد. بازارها ظرف چند روز از محدوده اصلاحی به سمت رکوردشکنی خیز گرفته‌اند.

کریپنئوو معتقد است با توجه به سمپوزیوم جکسون هول، این هفته، هفته‌ای بسیار جالب در سال ۲۰۲۴ خواهد بود:

این رویدادی است که با حضور روسای بانک‌های مرکزی سراسر جهان برگزار می‌شود و معمولا نوسانات را به همراه دارد. امسال پاول احتمالا در رابطه با کاهش نرخ بهره صحبت خواهد کرد. اگر پاول بگوید در ماه سپتامبر فعلا خبری از کاهش ۰.۵۰٪ نرخ بهره نیست خبری داغ خواهد بود.

بررسی وضعیت ماینرهای بیت کوین

علیرغم وضعیت فعلی بیت کوین، فروش این ارز دیجیتال توسط ماینرها کاهش یافته است. کریپتو دن (Crypto Dan)، یکی از تحلیلگران کریپتوکوانت ساعاتی پیش در گزارشی خاطرنشان کرد که عرضه در اختیار کیف پول‌های شناخته‌شده از ماینرهای بیت کوین شروع به تثبیت کرده است.

 در این گزارش آمده است:

ماینرها تا همین اواخر بیت کوین‌های خود را از طریق معاملات OTC و صرافی‌ها می‌فروختند. با این حال، با پایان ماه جولای هیچ نشانه‌ای از فروش دیگر وجود ندارد.

علیرغم کاهش قابل توجه قیمت‌ در هفته‌های اخیر و نزدیک شدن هزینه استخراج به قیمت کنونی بیت کوین، به نظر می‌رسد ماینرها هنوز تصمیمی برای تغییر رویکرد و استراتژی خود نگرفته‌اند.

مارتی پارتی (MartyParty)، دیگر تحلیلگر کریپتوکوانت در این باره می‌گوید:

ذخایر کیف پول ماینرها اکنون به سطوح ژانویه ۲۰۲۱ رسیده است. به نظر می‌رسد فروش ماینرها به اتمام رسیده است.

عرضه در اختیار ماینرها تا روز گذشته ۱.۸۱۴ میلیون واحد بوده که حدود ۲۵٬۰۰۰ بیت کوین از ابتدای سال کمتر است.

علیرغم کاهش فروش ماینرها، کریپتو دان معتقد است وضعیت کنونی ممکن است در آینده پایدار باقی نماند:

این شاخص تنها جنبه مثبتی از قضیه را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه ماینرها نهنگ هستند و تحرکات آنها همیشه نوسانات زیادی در بازار ایجاد می‌کند، به نظر من ارزش دارد که برای مدتی بازار را تماشا کنیم.

کاهش دامیننس بیت کوین

همانطور که گزارش دادیم، معامله‌گران و تحلیلگران معتقدند دامیننس بیت کوین در بازار کریپتو آخرین اوج ماکرو خودش را تجربه کرده است.

این شاخص در اوایل ماه آگوست به ۵۸٪ رسید و حالا باز هم رو به کاهش است. اتفاقی که می‌تواند در نهایت به آلت سیزن و رشد انفجاری آلت کوین‌ها منجر شود.

مایکی بول کریپتو (Mikybull Crypto)، معامله‌گر مطرح بازار روز گذشته در توییتی در این باره نوشت:

دامیننس بیت کوین در حال تکمیل موج نهایی خود است.

وی با استفاده از نظریه امواج الیوت پیش‌بینی می‌کند دامیننس بزرگترین ارز دیجیتال بازار یک «سقوط بزرگ» را تجربه کند و به زیر ۵۰٪ برسد، اتفاقی که می‌تواند به رشد صعودی آلت کوین‌ها در سه‌ماهه چهارم منجر شود.

مایکل فن دی پوپ (Michaël van de Poppe): بنیانگذار شرکت ام‌ان تریدینگ (MNTrading) نیز معتقد است پایان بازار نزولی آلت کوین‌ها نزدیک است.

کالئو (Kaleo)، دیگر معامله‌گر محبوب بازار کریپتو هفته گذشته در این باره نوشته بود:

آلت سیزن واقعی زمانی شروع می‌شود که دامیننس بیت کوین به زیر ۵۰٪ برسد.

این تحلیلگر نیز معتقد است دامیننس بیت کوین آخرین اوج ماکرو خودش را تجربه کرده است.

احساسات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران چگونه است؟

آخرین تحلیل‌ها از احساسات بازار نشان می‌دهد که با توجه به بازگشت بیت کوین به زیر یکی از خطوط روند بلندمدت خود، فعلا احساسان نزولی در بین معامله‌گران حاکم شده است.

اکسل آدلر جونیور (Axel Adler Jr)، دیگر تحلیلگر کریپتوکوانت با اشاره به سقوط بیت کوین به زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه خود که در حال حاضر در حوالی ۶۲٬۷۵۰ دلار است گفت:

قیمت بیت کوین به زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه سقوط کرده که نشان‌دهنده احساسات نزولی در بازار است.

در همین حال، وی نموداری به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد استفاده از لوریج در صرافی‌ها به بالاترین سطح خود از زمان سقوط اوایل ماه رسیده است.

وی در این باره می‌گوید:

همچنین در روزهای اخیر، استفاده از لوریج در سه صرافی بزرگ بازار به طور قابل توجهی افزایش یافته است. نزدیک‌ترین حمایت برای بیت کوین میانگین متحرک ساده ۳۶۵ روزه در حوالی ۵۰٬۰۰۰ دلار است.

در همین حال، شاخص ترس و طمع کریپتو در حال حاضر به امتیاز ۲۸ از ۱۰۰ رسیده و تنها ۳ امتیاز بالاتر از محدوده «ترس شدید» است.

 

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها