|
کدخبر: 333194

ارزهای دیجیتال سرقت شده گلوی صرافی بایننس را فشرد

صرافی بایننس و مدیرعامل پیشین آن، چانگ‌پنگ ژائو (CZ)، با یک شکایت جمعی از سوی سه سرمایه‌گذار در حوزه کریپتو مواجه شده‌اند. این سرمایه‌گذاران ادعا می‌کنند که به دلیل عدم توانایی بایننس در جلوگیری از پولشویی، نتوانسته‌اند دارایی‌های سرقت‌شده خود را بازیابی کنند.

اقتصاد ارزهای دیجیتال سرقت شده گلوی صرافی بایننس را فشرد

بر اساس شکایت صورت گرفته ، سارقین از صرافی بایننس به‌عنوان ابزاری برای قطع ارتباط میان دارایی‌های دیجیتال و دفترکل بلاکچین استفاده کرده‌اند. این موضوع می‌تواند عواقب مختلفی برای صنعت کریپتو به همراه داشته باشد.

شکایت سه سرمایه‌گذار از بایننس و CZ

بایننس و مدیر عامل سابق آن چانگ‌پنگ ژائو، با شکایت جدیدی از سوی سه سرمایه‌گذار حوزه ارزهای دیجیتال روبرو هستند. آن‌ها ادعا کردند که نمی‌توانند دارایی‌های دزدیده شده خود را بازیابی کنند زیرا صرافی بایننس نتوانسته است از پولشویی جلوگیری کند.

در یک شکایت دسته‌جمعی در ۱۶ آگوست (۲۶ مرداد) که در دادگاه واشنگتن ارائه شد، شاکیان مدعی شدند دارایی‌های دیجیتال به سرفت رفته آن‌‌ها توسط سارقان به صرافی بایننس ارسال شده تا ارتباط بین دفتر کل و دارایی‌ها قطع شود و این دارایی‌ها غیرقابل ردیابی شوند.

شاکیان استدلال کردند که یکی از ویژگی‌های کلیدی تراکنش‌های کریپتو، ثبت دائمی آن‌ تراکنش‌ها در بستر بلاکچین است که آن‌ها را به‌طور دائم و دقیق قابل ردیابی می‌سازد. بنابراین، اگر فضایی مانند صرافی بایننس برای پولشویی وجود نداشته باشد؛ در صورت سرقت دارایی‌ها توسط فردی خرابکار، مقامات قضایی می‌توانند با ردیابی تراکنش‌ها در بلاک‌چین او را پیدا کنند.

شاکیان معتقدند که بایننس بخش مهمی از فرایند پولشویی بوده و این موضوع بر اساس قانون سازمان‌های مفسد مالی (RICO) غیرقانونی است.

شرایط دشوار صرافی بایننس به‌دلیل دعوی حقوقی

بیل هیوز (Bill Hughes)، مشاور ارشد و مدیر امور نظارت جهانی در شرکت کانسنسیس (Consensys)، می‌گوید در مورد اینکه شاکیان بتوانند این ادعاها را اثبات کنند، شک دارد. هیوز در پستی در ۲۰ آگوست (۳۰ مرداد)، در پلتفرم X گفت که این شکایت یک اقدام مدنی طبیعی و قابل پیش‌بینی است که به‌دنبال سوءاستفاده از پیگرد قانونی دولت است.

با این حال، هیوز اعتقاد دارد که این شکایت بایننس را در موقعیت سختی قرار می‌دهد و در صورت اجرای محاکمه، می‌تواند پیامدهای مهمی برای صنعت کریپتو نیز داشته باشد.

هیوز گفت:

اگر این پرونده به مراحل پیشرفته‌ای از بررسی و حتی به درخواست‌های قضائی قبل از دادگاه برود، در آن صورت کارایی تحلیل بلاک‌چین و بازیابی دارایی‌های آنچین مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. بایننس واقعا در موقعیت سختی قرار دارد و باید مسائل مختلفی را درباره ردیابی و بازیابی دارایی‌ها توضیح دهد.

چانگ‌پنگ ژائو در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲)، به نقض قوانین پول‌شویی ایالات متحده اعتراف کرد و به‌عنوان بخشی از توافق با مقامات قضایی، از سمت خود به‌عنوان مدیرعامل بایننس استعفا داد. صرافی بایننس نیز توافق کرد که به‌عنوان جریمه، ۴.۳ میلیارد دلار برای «اقدامات اجرایی نظارتی مدنی» بپردازد.

در ماه آوریل (فروردین)، یک قاضی فدرال، CZ را به چهار ماه زندان محکوم کرد که کمتر از سه سالی بود که دادستان‌های فدرال در ابتدا درخواست کرده بودند. او از ماه ژوئن (خرداد) شروع به گذراندن حکم خود کرده است و در ماه سپتامبر (شهریور) آزاد خواهد شد.

کمیسیون SEC نیز در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳ (۷ تیر ۱۴۰۲)، علیه بایننس شکایتی تنظیم کرد. این کمیسیون بایننس و CZ را به فریب‌کاری نسبت به کنترل‌های نظارت بازار و دستکاری مصنوعی حجم‌های معاملاتی متهم کرد.

 

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها