|
کدخبر: 333237

خداحافظی باخودرو ثبت نامی تا ۳ سال دیگر | رویای سود هنگفت فروش خودرو به باد رفت

با توجه به اینکه برنامه‌های وزارت صمت به دلایل مختلف با ناکامی روبرو شده‌اند، احتمال دارد که تحویل خودرو به ثبت‌نام‌کنندگان تا سال ۱۴۰۶ به طول بینجامد. طرح فروش محصولات ایران خودرو به تازگی آغاز شده و یکی از مهم‌ترین سوالات متقاضیان از خودروسازان، زمان تحویل خودروها به مشتریان است. در ابتدا، هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال جاری افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید محصولات داخلی بود تا بتوان کمبود عرضه و افزایش تقاضا را تا حد زیادی مدیریت کرد، اما به نظر می‌رسد این برنامه در حال حاضر قابل تحقق نیست.

اقتصاد خداحافظی باخودرو ثبت نامی تا ۳ سال دیگر | رویای سود هنگفت فروش خودرو به باد رفت

 

با توجه به چالش‌هایی که خودروسازان در تأمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید با آن مواجه هستند، به نظر می‌رسد که برنامه‌های وزارت صمت به تحقق نخواهد پیوست. در حال حاضر، تأمین ارز نیز با مشکلاتی روبرو شده و برای انجام اقدامات لازم، باید تمامی این مسائل حل و فصل شود. بنابراین، متقاضیان خودرو باید آگاه باشند که ممکن است زمان تحویل محصولات ثبت‌نامی چند سال به طول بینجامد!

به گفته کارشناسان، برای تولید یک خودرو به حدود ۱۳ هزار قطعه نیاز است و نبود هر یک از این قطعات می‌تواند خودروساز را با چالش‌های جدی مواجه کند. در شرایطی که خودروساز با کمبود قطعه روبرو باشد، آیا می‌تواند خودرو را در تیراژ بالا تولید کند یا خیر؟

هیچ کشوری مثل ایران درگیر عرضه و تقاضای خودرو نیست و چالشی با تأمین آن ندارد. متاسفانه در بازار داخلی ۲ میلیون نفر واجد شرایط اقدام به ثبت نام خودرو می‌کنند و در نهایت به ۳۰ هزار نفر ماشین تحویل می‌دهند. شوربختانه یکی از مهمترین مشکلات دولت در مواجهه با ماجرای خودرو، سیاست‌گذاری‌های غلط و اشتباهی است که دیده می‌شود.

قیمت‌گذاری‌های غیرمنطقی باعث شده اختلاف فاحشی بین نرخ کارخانه با بازار آزاد داشته باشیم و سوداگران بازار و دلالان از این فرصت به سود خود بهره ببرند. سیاست‌های نادرست دولت طی سال‌های اخیر باعث شده خودرو از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شود. ثبت نام ۲ میلیون نفر برای بهره‌مندی از خودرو در حالی است که کل تولید خودرو کشور به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در سال می‌رسد.

ایران خودرو که هم اکنون ۲ میلیون متقاضی برای خرید محصولاتش صف کشیده‌اند، ۵۵۵ هزار دستگاه خودرو در سال تولید می‌کند. با این اوصاف حجم تقاضا ۴ برابر عرضه ایران خودرو است.

چالش‌هایی به نام قیمت‌گذاری دستوری و تأمین ارز

کار دولت به بیان ساده این است که تقاضا را برای خرید خودرو بین مردم افزایش دهد و از سوی دیگر انگیزه خودروساز را با قیمت‌گذاری دستوری و کمبود قطعه از بین ببرد تا عرضه در گردش کاهش یابد. سیاست‌های اشتباه دولت نه تنها خودروساز را مجبور می‌کند تولید را کاهش دهد بلکه نقدینگی موردنیاز شرکت را با مشکل مواجه خواهد کرد.

از طرف دیگر دولت باید به قطعه سازان و خودروسازان ارز متناسب با نیازشان را تخصیص دهد ولی متاسفانه این کار را نمی‌کند و اگر ارزی بدهد، نصفه نیمه و با تأخیر فراوان است. با این اوصاف باید حق بدهیم که خودروسازان انگیزه‌ای برای تولید بیشتر نداشته باشند و به همان تولید نصفه نیمه بسنده کنند.

برای جهش تولید باید ارز لازم تأمین گردد

مسئول تخصیص ارز در کشور، بانک مرکزی است و اجازه خرید و فروش آزادانه ارز در کشور به هیچ کس داده نشده و همین رویکرد باعث شده فسادهای زیادی پدیدار شود و با کمبود ارز و تأمین ارز صنایع بزرگ نظیر خودروسازی مواجه شویم. تولید خودرو نیاز به ارز دارد و وقتی هیچ تولیدی صورت نمی‌گیرد، هیچ کس بانک مرکزی را به خاطر کمبود عرضه ماشین متهم نمی‌کند و تمام کاسه و کوزه‌ها بر سر خودروساز شکسته می‌شود.

عدم وجود ضمانت اجرای مناسب برای بانک مرکزی، باعث شده این نهاد معتبر کشوری هیچ نگرانی بابت کمبود ارز در کشور نداشته باشد و از آن طرف وزارت صمت و سایر ارگان‌های درگیر در حوزه تولید خودرو با چالش مواجه شوند.

کمبود عرضه خودرو در سال جاری

گفتیم که وزارت صمت نمی‌تواند امسال به وعده‌هایی که داده بود عمل کند چرا که با کمبود ارز مواجهیم و برای واردات قطعه و مواد اولیه نیاز ارز داریم. بهار ۱۴۰۳ با کاهش تولید خودرو مواجه بودیم و طی این فصل حدود ۳ درصد تولید کاهش یافت. در مجموع در بهار ۱۴۰۳ شاهد تولید ۲۶۳ هزار و ۱۳۸ دستگاه خودرو بوده‌ایم که نسبت به بازه مشابه سال گذشته افت داشته است. (سال گذشته تولید در بهار ۲۷۲ هزار و ۵۲۲ دستگاه بوده است)

خودروسازان نسبت به ارز دریافتی بیشتر تولید کرده‌اند

در حال حاضر براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت هر محصول ایران خودرو در ۱۴۰۲ به طور میانگین ۳۳۲۷ دلار برآورد شده و هر محصول سایپا نزدیک به ۲۲۲۶ دلار قیمت داشته است. مجموع ارزی که برای تولید محصولات به روش قطعات منفصله در نظر گرفته شده، ۳۷۶۶ میلیون دلار بوده که ۲۰۹۴ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۶۷۲ میلیون دلار ارز اشخاص بوده است.

علاوه بر اعداد فوق باید اعلام کنیم که در سال گذشته حدود ۲۹۵۱ دلار قطعات و لوازم یدکی به کشور وارد شده که ۲۱۱۰ میلیون دلار با ارز نیمایی و ۷۵۱ میلیون دلار دیگر با ارز اشخاص صورت پذیرفته است.

در مجموع ایران خودرو از بودجه‌ای که صرف صنعت خودرو شده، سهم ۱۷۱۰ میلیون دلاری داشته که با توجه به قیمت‌گذاری هر خودرو ۳۳۲۷ دلار، باید به ازای بودجه‌ای داشته ۵۱۴ هزار خودرو تولید می‌کرده است حال آنکه تعداد محصولات تولیدی این خودروساز در ۱۴۰۲ نزدیک به ۵۵۵ هزار دستگاه بوده است.

تحویل خودرو به ثبت نام کنندگان تا سال ۱۴۰۶

با این اوصاف ایران خودرو بیشتر از میزانی که باید خودرو تولید می‌کرده، ماشین به مشتریان تحویل داده است. چنین موضوعی نشان می‌دهد که اگر دولت ارز بیشتری به شرکت ایران خودرو و سایپا تخصیص دهد، تولیدات آنها افزایش خواهد یافت و مشکلات فعلی حل می‌شوند.

سایپا نیز بودجه‌ای ۸۰۰ میلیون دلاری در اختیار داشته و با احتساب هر خودرو ۲۲۲۶ دلار، باید پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۳۶۰ هزار دستگاه تحویل مشتریان می‌داده حال آنکه آمارها نشان می‌دهد این شرکت ۴۷۶ هزار خودرو تولید کرده است. تولید بیشتر خودروسازان نسبت به ارز دریافتی بیانگر این نکته است که اگر دولت حامی خودروسازان باشد، توان تولید بیشتر خواهد شد و در نتیجه نیازی نیست ثبت نام کنندگان تا سال ۱۴۰۶ منتظر تحویل خودرو باشند!

منبع: گجت نیوز
  • حسین ارسالی در

    سلام دوستان دوستی دارم که دستی بر آتش خودرو سازی دارد که می گفت جهت تحویل خودرو شاهد آن خواهیم بود که در صورت تامین ارز فقط به 300هزار نفر امکان تحویل خودرو هست تا سال 1406بهتره که بری از نمایندگی فروش آزاد خود رو بخری چون امکان افزایش قیمت در خودرو های تحویلی مسجل است وانشالله که زیان انباشته شرکتهاختم به خیر شود

  • امیر ارسالی در

    بابا اصلاً تولید نکنن،نخواستیم،هر خود رو یی ۵۰۰برابر میفروشن،هرروز هم یک بهانه ای در میارن،درشو گل بگیرین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها