|
کدخبر: 333512

۱۰ پروژه پرخرج و نجومی جهان | آمریکا با F۳۵ همه را جا گذاشت + عکس

در طول سال‌ها، کشورهای مختلف پروژه‌های عظیمی را اجرا کرده‌اند. این پروژه‌ها، از زیرساخت‌ها گرفته تا حوزه دفاعی و دیگر موارد، میلیون‌ها دلار از بودجه دولت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. برخی از این پروژه‌ها سال‌ها پیش به پایان رسیده‌اند، اما تعدادی از آن‌ها همچنان ناتمام مانده‌اند.

اقتصاد ۱۰ پروژه پرخرج و نجومی جهان | آمریکا با F۳۵ همه را جا گذاشت + عکس

کشورهای مختلف جهان برای برخی پروژه های بزرگ صنعتی و یا غیرصنعتی خود، بودجه بسیار گزافی را در نظر می گیرند و در این راستا تمام تلاش خود را ساخت طرح مورد نظر خود به کار می گیرند. در این گزارش قصد داریم شما را با ۱۰ پروژه بزرگ دولتی طی سال های اخیر را آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که پرهزینه‌ترین پروژه‌های دولتی در جهان کدامند؟ در ادامه مطلب، فهرستی از این پروژه ها را برای شما آماده کرده‌ایم.

چین – طرح ابتکار کمربند و جاده (BRI): هزینه‌ تا ۸ تریلیون دلار (تقریبی)

طرح BRI که به عنوان «جاده ابریشم جدید» هم شناخته می‌شود، یک پروژه جهانی توسعه زیرساخت است که چندین کشور را به چین متصل می‌کند. هدف از انجام این پروژه، ترویج تجارت و افزایش رشد اقتصادی است.

آمریکا – جنگنده F-۳۵ لاکهید مارتین: ۱.۷ تریلیون دلار

پروژه ۱.۷ تریلیون دلاری ایالات متحده مربوط به ساخت جنگنده لاکهید مارتین F-۳۵ Lightning II است.

پروژه-بهاراتمالا

هند – پروژه بهاراتمالا: ۱۳۰ میلیارد دلار

پروژه بهاراتمالا که به عنوان پروژه «گارلند هند» هم شناخته می‌شود، شامل ساخت شبکه‌ای از ۸۳،۷۰۰ کیلومتر بزرگراه در این کشور است. این پروژه از سال ۲۰۱۷ شروع شده، اما تاکنون با تأخیرهای زیادی مواجه شده است.

بریتانیا – پروژه اچ اس ۲: ۱۱۶.۵ میلیارد دلار

پروژه راه‌آهن سریع‌السیر بریتانیا که قرار است لندن را به دیگر شهرهای این کشور متصل کند، در ابتدا قرار بود که بودجه ۴۷.۵ میلیارد دلاری داشته باشد، اما این رقم اکنون به ۱۱۶.۵ میلیارد دلار افزایش یافته است. احتمالاً فاز اول این پروژه تا سال ۲۰۳۳ تکمیل نخواهد شد.

به_روزرسانی-گوتنبرگ

سوئد – به‌روزرسانی گوتنبرگ: ۱۰۸ میلیارد دلار

دولت سوئد در حال سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیارد دلاری برای بازسازی و به‌روزرسانی گوتنبرگ، دومین شهر بزرگ این کشور است. قرار است که این پروژه تا سال ۲۰۳۵ به اتمام برسد.

ژاپن – پاکسازی فاجعه فوکوشیما: تاکنون ۸۲ میلیارد دلار

عملیات پاکسازی که پس از فاجعه هسته‌ای سال ۲۰۱۱ در فوکوشیما آغاز شد، تاکنون ۸۲ میلیارد دلار هزینه داشته است. برآورد می‌شود که هزینه نهایی این عملیات بین ۴۷۰ تا ۶۶۰ میلیارد دلار باشد.

استرالیا – حلقه ریلی حومه ملبورن: ۸۱ میلیارد دلار

این پروژه که شامل ساخت یک خط ریلی حلقه‌ای به طول ۹۰ کیلومتر است، ممکن است که تا سال ۲۰۸۵ به پایان نرسد. هزینه انجام این پروژه با پیشرفت کار افزایش می‌یابد و آخرین برآوردها هزینه پروژه را ۱۲۵ میلیارد دلار استرالیا (۸۱ میلیارد دلار آمریکا) تخمین زده اند.

امارات متحده عربی – فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم: هزینه‌ تا ۸۰ میلیارد دلار

امارات متحده عربی در حال گسترش فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم است که انتظار می‌رود در مجموع ۸۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

المپیک-سوچی

روسیه – بازی‌های المپیک زمستانی سوچی ۲۰۱۴: ۶۹.۸ میلیارد دلار

روسیه برای میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴، ۶۹.۸ میلیارد دلار هزینه کرد.

برزیل – سد ایتایپو: ۵۶.۷ میلیارد دلار

پروژه ساخت سد هیدروالکتریک ایتایپو که در سال ۱۹۸۲ تکمیل شد، تا به امروز گران‌ترین پروژه دولتی برزیل محسوب می‌شود. این سد در زمان ساخت ۱۹.۶ میلیارد دلار هزینه داشت که با ارزش دلار امروزی حدود ۵۶.۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

سد-برزیل

پروژه های صنعتی دولت ها و صرف بودجه برای آن

پروژه‌های صنعتی دولت‌ها یکی از بخش‌های اساسی و حیاتی اقتصادی هر کشور است که به منظور توسعه صنایع مختلف، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی انجام می‌شود. دولت‌ها برای انجام این پروژه‌های صنعتی بودجه‌های قابل توجهی را اختصاص می‌دهند. این پروژه‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

پروژه‌های انرژی: احداث نیروگاه‌های هسته‌ای، برق‌آبی، بادی، خورشیدی و سایر منابع انرژی تجدیدپذیر از جمله پروژه‌هایی هستند که دولت‌ها به طور مداوم در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

پروژه‌های حمل و نقل: ساخت و بهبود بنیه حمل و نقل عمومی، احداث جاده‌ها، راه‌آهن‌ها، فرودگاه‌ها و پروژه‌های توسعه شبکه حمل و نقل عمومی از دیگر پروژه‌هایی هستند که دولت‌ها انجام می‌دهند.

پروژه‌های آبیاری و کشاورزی: احداث سدها، آب‌رسانی به مناطق خشکسالانه، توسعه زیرساخت‌های کشاورزی و ارتقاء کیفیت آب آشامیدنی از دیگر پروژه‌های صنعتی دولتی است.

پروژه‌های فناوری و ارتباطات: ارتقاء زیرساخت‌های ارتباطات، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایجاد شبکه‌های اینترنتی و دیگر پروژه‌های مرتبط با فناوری از دیگر زمینه‌های سرمایه‌گذاری دولتی هستند.

این تنها چند مثال از پروژه‌های صنعتی دولتی هستند که با صرف بودجه‌های قابل توجه، به منظور توسعه اقتصادی و اجتماعی، بهبود زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت زندگی شهروندان انجام می‌شوند.

  

  • حسین ارسالی در

    ایران چکار کرده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها