|
کدخبر: 333697

پشت پرده موافقت بانک مرکزی با واردات خودروها | ارز سپرده‌ی خود به چه معناست؟

برخی رسانه‌ها و وب‌سایت‌ها خبری را منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه «بانک مرکزی مجوز واردات خودرو با ارز سپرده خود را از خودروهای برقی به تمامی خودروها گسترش داده و این مجوز را صادر کرده است»

اقتصاد پشت پرده موافقت بانک مرکزی با واردات خودروها | ارز سپرده‌ی خود به چه معناست؟

بانک مرکزی با اعلام موافقت خود برای تأمین ارز خودروهای برقی از محل سپرده‌های خود، استفاده واردکنندگان از این منبع برای ثبت سفارش‌های آماری را در چارچوب بخش اول مقررات ارزی بانک عامل مجاز دانست.

با این حال، برخی رسانه‌ها و وب‌سایت‌ها خبری را منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه «بانک مرکزی مجوز واردات خودرو با ارز سپرده خود را از خودروهای برقی به تمامی خودروها گسترش داده و این مجوز را صادر کرده است».

در حال حاضر این امر برای واردات از مناطق آزاد صادر شده است؛ اما ترجیح با خودروهای برقی و هیبریدی است

در رابطه با صحت و سقم این موضوع، مهدی ضیغمی- رئیس سازمان توسعه‌ تجارت- تشریح کرد: حقیقت امر در مورد این خبر این است که بانک مرکزی ابتداً برای واردات مناطق آزاد مجوز داده‌ است که واردات خودروها با ارز سپرده خود انجام شود اما پس از آن، برای سایر خودروها و حتی سایر کالا مجوز چنین مجوزی خواهد داد و مشکلی از این بابت نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اما نکته مهم این است که شرایط احراز، یک مقداری سخت است. البته خوشبختانه کار آغاز شده و توانسته‌ایم تاکنون عدد خوبی از این محل، اقدامات لازم را انجام دهیم. ضمن اینکه تاکید می‌شود که ترجیح بر واردات خودروهای برقی و هیبریدی است.

گفتی است، ''ارز سپرده‌ی خود'' در حقیقت به معنای ارزی است که در خارج از کشور وجود دارد و منشأ آن داخلی نیست. این ارز از محل صادرات نیست و ارزی نیست که در خارج از کشور مانده باشد. ضمن اینکه  این ارز می‌تواند مربوط به یک شخص خارجی یا سرمایه‌گذاری خارجی که می‌خواهد آن را در کشور مصرف کند باشد؛ فلذا در صورتی که این موارد را بانک عامل تشخیص دهد، امکان واردات خودرو با آن ارز وجود دارد.

خودرو-برقی

مزیت خودروهای برقی

چند سالی است که خودروهای برقی در جهان رواج پیدا کرده‌اند. در این میان، چین توانسته است با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگ‌ترین پیشرو و تولیدکننده این نوع خودروها تبدیل شود.

بر اساس آمار منتشره، در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴ میلیون دستگاه خودروی برقی در سراسر جهان به فروش رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد ۳۵ درصدی داشته است. این آمار به دلیل حمایت‌های دولتی همواره در حال افزایش بوده است. همچنین، اتحادیه اروپا قانون منع استفاده از خودروهای بنزینی را تا سال ۲۰۳۵ به تصویب رسانده است.

با وجود تمامی نکات مثبتی که خودروهای الکتریکی دارند، اما حرکت به سوی استفاده کامل از این نوع خودروها و جایگزینی آنها با خودروهای بنزینی، حداقل در کل دنیا چندان اجرایی به نظر نمی‌رسد. زیرا از یک‌سو بیشترین نرخ خودروهای برقی به باتری‌های آنها مربوط می‌شود و از سوی دیگر همین باتری‌های فعلی، کارایی خود را پس از گذشت مدت کوتاه از دست می‌دهند.

همچنین استفاده گسترده از خودروهای برقی و جایگزینی کامل آنها با خودروهای بنزینی نیازمند زیرساخت گسترده در تمام نقاط کشورهاست که نیازمند بودجه کلان بوده و از توان بسیاری از کشورها، خصوصاً کشورهای درحال توسعه خارج است.

بر همین اساس برخی از خودروسازان معروف جهانی و برخی شرکت‌های خصوصی در تلاش برای تولید سوخت پاک برای موتورهای درون‌سوز و جایگزینی آن با بنزین هستند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها