|
کدخبر: 333700 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

بازار داغ فروش قسطی خانه در تهران | خریداران چقدر باید قسط بدهند؟

بعد از فروش قسطی خودرو، لوازم خانگی و تلفن همراه، حالا خبرها حکایت از آن دارد که موج فروش قسطی به بازار مسکن نیز رسیده است. حسین عبده تبریزی، کارشناس حوزه مسائل مالی و مشاور اقتصادی رئیس جمهور به تازگی این طور پیش بینی کرده است که با توجه به روند فعلی بازار مسکن و اجاره، باید شاهد رشد حومه نشینی و افزایش فروش خانه به روش قسطی باشیم. تحلیلگران حوزه مسکن در این خصوص نظرات متفاوتی را ارائه می دهند و هرکدام از پیامدهای این نوع معامله سخن به میان می آورند. ما در این گزارش ضمن گفت و گو با یکی از صاحب‌نظران، این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

اقتصاد بازار داغ فروش قسطی خانه در تهران | خریداران چقدر باید قسط بدهند؟

شرایط فعلی بازار مسکن نسبت به ماه های گذشته تغییر خاصی پیدا نکرده و کماکان رکود تورمی در بازار حاکم است. حجم معاملات به شدت نزولی شده و به دلیل نرخ های نجومی، تقریبا می‌توان اذعان کرد که خرید و فروشی در بازار انجام نمی گیرد.

با ادامه این روند باید منتظر وقوع رخدادهای ناگوار در بازار مسکن و اجاره باشیم. آمارهای اخیر بانک مرکزی نیز گویای همین مطلب است که در این صورت باید روزهای سختی در انتظار تیم جدید وزارت راه و شهرسازی باشد.

سیاست‌ گذاری های وزارت راه و شهرسازی برای کاهش قیمت مسکن مبهم به نظر می‌رسد. با این حال، اگر کابینه جدید اهداف قاطعی را برای کنترل قیمت بازار مسکن پیش بینی کرده باشد، باید به مدیریت عرضه و تقاضا توجه ویژه‌ای شود. اعتبار این اقدام از این نظر مشخص است که عرضه مسکن در بازار کنونی به نسبت سال‌های گذشته کافی به نظر نمی رسد و همچنین تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان نیز به شدت کاهش پیدا است.

عبده تبریزی، کارشناس بازار املاک در ارتباط با شرایط فعلی بازار مسکن و کاهش معاملات نظرات جالبی را ارائه کرده است. او مدعی شده که در آینده نزدیک باید شاهد افزایش حومه نشینی و همه‌گیر شدن فروش قسطی خانه باشیم. هرچند که شنیده‌ها بر این موضوع دلالت دارد که در برخی مناطق استان تهران این پدیده رایج شده است.

حال چند پرسش اصلی در پیوند با این موضوع مطرح است که دولت جدید باید در خصوص آن موضع مشخص داشته باشد و پاسخ روشنی را ارائه کند. به عنوان مثال آیا زیر ساخت های لازم برای فروش قسطی مسکن در کشور ایران وجود دارد؟ آیا فروش خانه با این شیوه می تواند کمکی به حل معضل خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد جامعه کند؟

گسترش نیوز برای بررسی این موضوع، گفت و گویی با ناصر چمنی، کارشناس حوزه مسکن انجام داده است که در ادامه می خوانید.

چمنی

جامعه کارگری توان پرداخت اقساط را ندارد

ناصر چمنی درباره رواج فروش قسطی مسکن در تهران و احتمال توفیق آن در حل مشکل خانه دار شدن مردم گفت: این قبیل اتفاقات نمی‌تواند چاره ساز باشد و کمکی به رفع مشکل تامین مسکن در جامعه کند. با وجود افزایش نرخ ها در ماه های گذشته، پرداخت اقسط توسط فرد خریدار کمی از دور از ذهن به نظر می رسد. دولت برای خرید مسکن، وام هایی با بازپرداخت ۳۰ میلیون تومانی درنظر گرفته بود که به دلیل عدم استطاعت متقاضیان، این طرح نیز نتیجه خوبی به دنبال نداشت.

او ادامه داد: جامعه کارگری و اقشار کم درآمد جامعه، مشخصا توان پرداخت اقساط را ندارند و پس از گذشته چندین سال از اعتراضات این قشر، متاسفانه گوش شنوایی برای حل مشکل آن ها وجود ندارد؛ بنابراین یکی از برنامه هایی که به شدت از سوی دولت پیگیری شد، خروجی مطلوبی دربرنداشت و عملا شکست خورد.

چمنی افزود: در بحث فروش قسطی خانه، ابتدا باید شرایط و جزییات آن مشخص شود تا بتوان در خصوص آن تحلیل روشنی را ارائه داد. باید شرایط پرداخت اقساط آن به همراه تمامی جزییات مشخص شود؛ زیرا هرگونه ابهام در این ماجرا می تواند چالش جدیدی را برای مردم و همین طور برای دولت ایجاد کند. همانطور که استحضار دارید، بازار اجاره و مسکن در حال حاضر با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند و مستاجران گلایه های بسیاری را در رابطه با شرایط فعلی مطرح می کنند.

مشاور-املاک

تحلیلگران بازار مسکن در ادامه به گسترش نیوز گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور، کاهش قدرت خرید مردم و وضعیت نابسامان بازارهای مالی، نمی توان به اتفاقاتی از قبیل فروش قسطی خانه نگاه خوشبینانه‌ای داشت. از این نوع فرصت‌ها افراد پُردرآمد می توانند بهره ببرند تا به تعداد املاک خود اضافه کنند. مشکل تامین مسکن اقشار کم درآمد با این نوع خرید و فروش‌ها حل نخواهد شد و در این مسئله تردیدی وجود ندارد.

چمنی تصریح کرد: اگر قیمت یک خانه را ۳ میلیارد تومان در نظر بگیریم، باید دید که نحوه قسط بندی آن چگونه خواهد بود. اینکه چند درصد به عنوان بهره بر اقساط اضافه می شود و در در چند مرحله باید پرداخت شود. این موارد به صورت واضح بایستی شفاف سازی شود تا ذهن خریداران با ابهامات گسترده درگیر نباشد.

وی در ادامه یادآور شد: متاسفانه در طول سالیان گذشته، برنامه روشن و دقیقی از سوی دولتمردان برای حل مشکلات بازار مسکن ارائه نشده است. سیاست گذاری های دولت های گذشته در حوزه مسکن اغلب غلط بوده و به جای رفع مشکل، مشکلی بر مشکلات قبلی اضافه کرده است.

مسکن-ملی

وعده های بزرگ خانم وزیر

این کارشناس حوزه مسکن در ارتباط با وعده های خانم صادق مالواجرد برای تکمیل پروژه های بزرگ مسکنی اظهار کرد: یکی از مهم ترین چالش های بازار مسکن این است که پروژه های بزرگ این حوزه پس از اتمام دوره یک دولت، توسط دولت جدید پیگیری نمی‌شد. به عنوان مثال، دولت آقای روحانی نه تنها کار خاصی برای حوزه مسکن و شهرسازی انجام نداد، بلکه طرح های عمرانی دولت پیش را به نوعی نادیده گرفت.

چمنی در پایان اضافه کرد: دولت شهید رئیسی به دنبال ساخت یک میلیون مسکن بود که متاسفانه این طرح نیز به نقطه مشخصی نرسید. این دولت با ارائه طرح هایی نظیر نهضت ملی مسکن، سعی بر حل مشکل تامین مسکن داشت اما در نهایت نتایج درخشانی حاصل نشد. به باور من، دولت جدید در صورت ارائه برنامه های مدون و اصولی، می تواند به خروجی مورد نظر خود دست پیدا کند. تکمیل پروژه های مسکن نظیر مسکن ملی، یکی از ضروریات این حوزه به شمار می رود و من امیدوار هستم که خانم وزیر بتواند به وعده خود جامه عمل بپوشاند.

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه راه و مسکن و همچنین کسب اطلاع از آخرین تحولات قیمتی در بازار اجاره، سرویس راه و مسکن پایگاه خبری گسترش نیوز را دنبال کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها