|
کدخبر: 333720

ایران خودرو راهی پر ریسک را طی کرد | پول شرکت در قرعه کشی خودرو به کجا سرریز می شود ؟

راهی که خودروساز بزرگ داخلی برای فروش خودرو خود بکار گرفت راهی اشتباه بود و ممکن بود ضربه بدی را به اقتصاد کشور وارد کند و روندی با ریسک بسیار بالا در صنعت خودرو پدید آمد. البته که اگر انتظارات تورمی شدیدتر بود این پول هنگفت سرگردان بازار را به طرز عجیبی ملتهب می کرد.

اقتصاد ایران خودرو راهی پر ریسک را طی کرد | پول شرکت در قرعه کشی خودرو به کجا سرریز می شود ؟

وحید شقاقی شهری اقتصاددان در مورد طرح قرعه کشی ایران خودرو گفت :راهی که افراد برای بخت آزمایی و شرکت در قرعه کشی خودرو طی کردند ، راهی پر از اشتباه بود و این مسئله نشات گرفته از قیمت گذاری دستوری است که اثرات مخرب و بدی را برای کشور به ارمغان بیاورد.

وی افزود: بیش از ۲ میلیون نفر برای لاتاری خودرو ثبت نام کردند که حدود ۱۲۹ هزار نفر قرار بود برنده خرید خودرو شوند و پول‌های مابقی آزاد خواهد شد، این پول بلوکه شده همچون آبی پشت سد است و این سوال ایجاد می‌شود که مسیر بعدی این پول ها کجا خواهدبود و به کجا هدایت خواهد شد؟

شقاقی شهری با اشاره به اینکه قطعا مبدا این پول از شبکه بانکی بوده است، بیان کرد: این پول به صورت سپرده های دیداری یا بلندمدت وجود داشته، البته باتوجه به شرایط بد بازار سرمایه، پولی در بازار سرمایه وجود نداشت که مردم آن را خارج کنند، قطعا مبدا این پول از شبکه بانکی است.

وحید-شقاقی

این اقتصاددان تصریح کرد: حتی ممکن است بخشی از این پول در صندوق های درآمد ثابت بوده باشد. اگر دولت برای بازار سرمایه اقدامات اعتمادزایی انجام بدهد، بخشی از این پول می تواند وارد بازار سرمایه شود، بخشی از این پول به صندوق های درآمد ثابت بازمی گردد و بخش دیگر نیز وارد سپرده های بلند مدت می شود.

وی افزود: ریسک‌گریزها به سمت سپرده‌های بلندمدت می‌آیند و ممکن است بخش کوچکی هم وارد بازار طلا شوند که خیلی تاثیرگذار نیست. به هر حال روند بسیار بدی در حوزه لاتاری خودرو شکل گرفت، البته اگر انتظارات تورمی شدیدتر بود، این پول سرگردان بازار دلار را ملتهب می کرد. باتوجه به فروکش کردن انتظارات تورمی، بخش زیادی از این نفدینگی به بازار طلا و دلار باز نمی‌رود.

شقاقی شهری در پایان سخنان خود گفت: به نظر من درحال حاضر احتمالا ۵۰ درصد این پول ها به شبکه بانکی، ۲۰ درصد صندوق های درآمد ثابت و ۳۰ درصد بازار طلا بازخواهد گشت و تاثیر خاصی در بازارها و برهم زدن ثبات بازار ارز و طلا آنها نخواهد داشت.

منبع: تسنیم
  • گل اقا ارسالی در

    امیدوارم بساط مافیای ایران خودرو و سایپا توسط دولت جدید برچیده شود .آیا تا به حا ل سئوال کردید به ازای هر نفر شاغل در ایر ان خودرو سایپا چند نفر در جاده های کشور جان خود و مالشان را از دست داده اند و چن دین هزار خانواده داغدار شده اند .
    چرا واردات خودرو را آزاد نمی کنید تا شرکت های داخلی نیز به پویایی و رقابت برس ند؟!!!
    چرا با وجود رای مثبت مجل س و مجمع تشخیص مصلحت یک نفر که خود وارد کننده خودرو است مانع واردات خودرو می‌شو د تا پس از ماه‌ها تلاش بازم دولت وسیستم زورش به این مافیا نمیرسد و نهایتا رضایت به واردات خودرو چینی می دهد و بیقه برند ها در انحصار این نفر و قدرت های پشت پرده باشد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها