|
کدخبر: 333991

قیمت بیت کوین در انتظار یک ناجی | کاهش نرخ بهره هم نمی تواند کاری کند

آرتور هیز، یکی از بنیان‌گذاران بیت‌مکس، به تازگی نظری را مطرح کرده که نشان می‌دهد کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ممکن است تأثیر چندانی بر قیمت بیت کوین نداشته باشد. او توضیح می‌دهد که جریان پول از اوراق خزانه‌داری به ریورس ریپو با بازده بالاتر منتقل شده است، که این امر منجر به کاهش نقدینگی برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک مانند بیت کوین می‌شود.

اقتصاد قیمت بیت کوین در انتظار یک ناجی | کاهش نرخ بهره هم نمی تواند کاری کند

در پستی که هیز در تاریخ ۲ سپتامبر در شبکه اجتماعی X منتشر کرد، به این نکته اشاره کرد که با وجود تأیید تقریبی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، درباره کاهش نرخ بهره در سپتامبر در سخنرانی نشست جکسون هول در ۲۳ آگوست، قیمت بیت کوین با چالش‌هایی مواجه شده و کاهش یافته است. پس از این سخنرانی، قیمت بیت کوین به طور موقت به ۶۴٬۰۰۰ دلار رسید، اما سپس ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۵۷٬۴۰۰ دلار در ۲ سپتامبر رسید. در حال حاضر، قیمت BTC کمی بهبود یافته و در تاریخ ۳ سپتامبر در محدوده ۵۹٬۰۰۰ دلار معامله می‌شود.

هیز در توضیح نظریه‌اش به قراردادهای ریورس ریپو (RRP) اشاره کرد. این قراردادها به این صورت هستند که اوراق بهادار به فروش می‌رسند و با توافق بر سر قیمت بالاتری در تاریخ مشخصی در آینده دوباره خریداری (بازخرید) می‌شوند. او افزود که بهره قراردادهای ریورس ریپو ۵.۳٪ است.

این رقم بالاتر از نرخ‌های اوراق خزانه‌داری است که بازده کمتری معادل ۴.۳۸٪ دارند. به همین دلیل، صندوق‌های بزرگ بازار پول، نقدینگی خود را از اوراق خزانه‌داری خارج کرده و به قراردادهای RRP منتقل می‌کنند که منجر به کاهش میزان پول موجود در بازار برای دارایی‌های پرریسک مانند ارزهای دیجیتال می‌شود.

یک حساب کاربری در X به نام «ELI5 of TLDR» توضیح داد که برنامه RRP می‌تواند به‌عنوان پارکینگ شبانه برای بانک‌های بزرگ و مدیران مالی عمل کند. این حساب همچنین توضیح داد که برنامه مذکور به‌دلیل ارائه نرخ‌های بالاتر از سایر سرمایه‌گذاری‌های ایمن، باعث می‌شود که سرمایه در «پارکینگ» باقی بماند و به اقتصاد تزریق نشود.

هیز همچنین اشاره کرد که پس از اعلام احتمال کاهش نرخ در سپتامبر، ۱۲۰ میلیارد دلار دیگر به قراردادهای بازخرید معکوس وارد شده است.

او این توسعه را در تضاد با فرضیه‌ای می‌داند که کاهش نرخ‌های بهره، برای دارایی‌های پرریسک مانند بیت کوین خوب است. بسیاری بر این باورند که نرخ‌های پایین‌تر، باعث ترغیب به وام‌گیری و هزینه‌کرد می‌شود و در نتیجه، نقدینگی بیشتری به بازارها تزریق می‌کند؛ چرا که حساب‌های ایمن و با بهره پایین دیگر جذاب نیستند. همچنین، ضعیف‌تر شدن دلار می‌تواند موجب قوی‌تر به نظر رسیدن بیت کوین شود.

بر اساس ابزار پیش‌بینی فدواچ تولز از CME، احتمال ۶۹٪ برای ۰.۲۵٪ کاهش نرخ بهره و ۳۱٪ احتمال برای ۰.۵۰٪ کاهش نرخ بهره در جلسه فدرال در تاریخ ۱۸ سپتامبر (۲۸ شهریور) وجود دارد. کاهش بیشتر نرخ بهره می‌تواند نشانه‌ای از رویکرد تهاجمی‌تر فدرال رزرو باشد که احتمالاً منجر به واکنش شدیدتری در بازار و افزایش بیشتری در فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد.

 

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها