|
کدخبر: 334188 هادی خرسند

اختصاصی گسترش نیوز

نه قاطع مردم به خودروسازان داخلی | ۹۲ درصد مردم خواستار وارادات خودروی با کیفیت خارجی شدند

باتوجه به اینکه یکسالی است که راه واردات خودرو صفر کیلومتر به کشور باز شده است اما همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی است. افرادی سعی بر سنگ اندازی در این مسیر دارند که گویا نفعی بزرگ از وارد نشدن خودرو می برند و اجازه واردات را به راحتی نمی دهند.

اقتصاد نه قاطع مردم به خودروسازان داخلی | ۹۲ درصد مردم خواستار وارادات خودروی با کیفیت خارجی شدند

اخیرا برنامه "به اضافه یک"  شبکه سه صدا و سیما نظرسنجی از مردم در مورد واردات خودرو انجام داد که در این برنامه ۹۲ درصد مردم به واردات خودرو خارجی رای مثبت دادند. در این برنامه  از بینندگان سوال شد که بین دو گزینه «اشتغال ۳ میلیون نفر در صنعت خودرو و صنایع وابسته» و‌ «وارادات خودروی با کیفیت خارجی» کدام گزینه برایشان اهمیت بالاتری دارد؟  نتیجه این نظرسنجی نشان داد که بیش از ۹۲ درصد مردم اولویت شان واردات خودروی با کیفیت است.

این آمار در حالی است که خودرو سازان داخلی ادعا می کنند که کیفیت خودرو های تولید داخل کشور در حدی است که توان رقابت با بازار خودروهای خارجی را دارند.

واردات خودرو های خارجی در این اوضاع و شرایط اقتصادی شاید تنها راه باشد که می تواند جلوی بزرگتر شدن حباب قیمت خودرو را بگیرد. اگرچه واردات خودرو یک سالی باز شده است اما هنوز مافیای خودرو به شیوه های مختلف روند آن را کند می کنند، عدم توانایی وزرای مختلف صمت در کنترل قیمت های بازار خودرو و برگزاری قرعه کشی توسط خودروسازان مختلف و شرکت میلیونی افراد برای ظرفیت چند صد هزار دستگاه خودرو می تواند گویای آن باشد که خودرو سازان نمی توانند این بازار تشنه خودرو را سیراب کنند و از پس نیاز مردم بر نمی آیند.

واردات-خودرو

زمانی که فقط صحبت از باز شدن مجدد راه واردات خودروبه کشور بود و این صحبت ها هنوز به مرحله ی خاصی هم وارد نشده بودند حباب بازار خودرو تکان های شدید خورد و قیمت ها در بازار خودرو ریزش شدیدی داشتند. طی آمارهایی که از گمرک در سال های ۹۳ تا ۹۶ ثبت شده است تنها با واردات کمتر از ۱۰ درصد از نیاز بازار می توان قیمت ها را به شدت کنترل کرد و حتی فاصله قیمت خودرو های داخلی کارخانه با بازار را نیز به شدت کاهش داد و جلوی افزایش نجومی قیمت های  بازار خودرو را گرفت. این درصد هیچ اختلال و لطمه ای به تولید خودرو توسط خودرسازان داخلی وارد نمی کند و حتی می تواند مشوق و رقیب سالمی برای این گروه ها در تولید خودرو با کیفیت بهتری باشد.

واردات خودرو نه تنها می تواند توسط اشخاص حقوقی بلکه توسط اشخاص حقیقی نیز وارد شود و تمام مردم از این امتیاز برخوردار باشند تا دست دلالان و مافیای خودرو نیز از این بازار تشنه کوتاه شود.

واردات-خودرو۱

 

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه خودرو  و همچنین کسب اطلاع درباره وضعیت واردات خودرو و خبرهای مربوط به خودرو به  سرویس خودرو پایگاه خبری گسترش نیوز مراجعه کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها