|
کدخبر: 334210

جنگ روانی ایران خودرو با متقاضیان | هایما از خط تولید کنار رفت ؟

باتوجه به اطلاعات منتشر شده تولید یکی از محصولات ایران خودرو با کاهش چشمگیری روبرو شده است.تولید خانواده ایما درپایان مرداد ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، چیزی حدود ۳۲ درصد نیز کاهش یافته است.بر اساس این اطلاعات، ایران خودرو تا پایان دومین ماه از فصل تابستان ۱۴۰۳، حدود پنج هزار و ۶۰۰ دستگاه از انواع هایما را در خطوط تولید خود به پایان رسانده است. در حالی که تا پایان مرداد ۱۴۰۲، تیراژ تولید خانواده هایما نزدیک به هشت هزار و ۱۰۰ دستگاه بوده است. بنابراین، ایران خودرو در تولید این برند چینی با کاهشی حدود دو هزار و ۵۰۰ دستگاهی روبرو شده است.

اقتصاد جنگ روانی ایران خودرو با متقاضیان | هایما از خط تولید کنار رفت ؟

 

در جدیدترین طرح فروش خود، ایران خودرو پس از حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، سه مدل از خانواده هایما شامل هایما X7، هایما S7 و هایما S5 را عرضه کرده است.  اطلاعات مربوط به این طرح فروش نشان می‌دهد که هایما S5، که تصور می‌شد از سبد محصولات ایران خودرو حذف شده، بیشترین تیراژ را در میان خانواده هایما در این طرح به خود اختصاص داده است.

مدیران فروش ایران خودرو برنامه‌ریزی کردند تا در قالب طرح فروش فوق العاده و پیش فروش در مجموع سه هزار و ۷۵۰ دستگاه هایما S5 عرضه کنند. هایما X7 که جدیدترین عضو این خانواده خودرویی چینی محسوب می‌شود در رتبه بعدی عرضه قرار دارد. ایران خودرو اعلام کرده است در مجموع دو هزار و ۸۵۰ دستگاه از این محصول را در قالب طرح فروش فوق العاده و پیش فروش روانه بازار خواهد کرد. هایما S7 که به نوعی محبوب‌ترین عضو خانواده هایما در میان متقاضیان محسوب می‌شود، قرار است تنها ۴۰۰ دستگاه عرضه شود. ۲۰۰ دستگاه هایما S7 به صورت فروش فوق العاده و ۲۰۰ دستگاه نیز در قالب پیش فروش به متقاضیان عرضه می‌شوند.

 تیراژ عرضه خانواده هایما در جدیدترین طرح فروش ایران خودرو نشان می‌دهد آبی‌های جاده مخصوص در مجموع هفت هزار دستگاه انواع هایما را به صورت فروش فوق العاده و پیش فروش روانه بازار می‌کنند. این تیراژ عرضه حدود ۲۵ درصد بیشتر از تیراژ تولیدی هایما توسط ایران خودرویی‌ها تا پایان مرداد ۱۴۰۳ است. اما با توجه به کاهش تولید تا پایان پنجمین ماه سال متقاضیانی که برای انواع هایما نام نویسی کردند، نگران هستند که ایران خودرو نتواند در موعد مقرر نسبت به فاکتور کردند خودروی مورد نظر آن‌ها اقدام کند. کاهش تولید هایما سبب شده تا قیمت این خودرو در بازار افزایش یابد.

از قیمت هایما S7 به عنوان محصول محبوب متقاضیان در هفته گذشته نشان می‌دهد قیمت این محصول مونتاژی رشدی حدود ۱۰ میلیون تومانی را به نسبت هفته گذشته در کارنامه ثبت کرده است. متقاضیان در پایان هفته گذشته برای در اختیار گرفتن هایما S7 باید پیش از رفتن به بازار حساب خود را حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان شارژ می‌کردند. افزایش قیمت هایما S7 در شرایطی رقم خورده که به جز پژو پارس اکثر خودروهای پُرتقاضای بازار یا کاهش قیمت را تجربه کردند یا با قیمت‌های هفته گذشته در بازار حاضر بودند.

ایران خودرویی‌ها علاوه بر سه محصول عرضه شده خانواده هایما در طرح فروش خود هایما S8 نیز تولید می‌کنند که جای این خودروی SUV (شاسی بلند) در طرح فروش این خودروساز خالی بود. به نظر می‌رسد کاهش تیراژ تولید هایما تا پایان مرداد امسال به چالش تامین ارز خودروسازان مربوط می‌شود.

مدیران ایران خودرو امیدوارند با هموار شدن مسیر تامین ارز بتوانند تا پایان سال جاری به تعهد هفت هزار دستگاهی بابت اعضای خانواده هایما که در طرح فروش عرضه شدند، عمل کنند، هر چند ثبت نام کنندگان خانواده هایما تا حدی با نگرانی روند تولید و عرضه محصولات این برند چینی را دنبال می کنند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها