|
کدخبر: 334218 هادی خرسند

اختصاصی گسترش نیوز؛

پیش بینی خطرناک | منتظر قهر مردم با قرعه کشی خودرو باشیم؟

سعید موتمنی؛ رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: باید واردات خودرو در کشور آزاد شود تا همه اقشار جامعه با بودجه های متفاوت خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند. اگر واردات خودرو در کشور آزاد شود، بازار نرخ گذاری را در دست خواهد گرفت. خودرو در کشور ما یک کالای سرمایه ای است و باید به کالای مصرفی تبدیل شود.

اقتصاد پیش بینی خطرناک  | منتظر قهر مردم با قرعه کشی خودرو باشیم؟

چند ماهی است که رکودی سخت و مطلق مانند سرمای قطب جنوب بازار خودرو را فرا گرفته است. کارشناسان معتقدند اگر همین روند ادامه داشته باشد؛ وضعیت بازار خودرو رو به وخامت می رود. راهکارهای متفاوتی مثل پیش فروش  یا قرعه کشی برای اقشار خاص هم تبدیل به مسکن های موقت برای خودروسازان و مردم شده است. در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو خبرنگار گسترش نیوز، گفتگویی با سعید موتمنی؛ رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو داشت. در ادامه همراه ما باشید. 

پیش بینی بازار خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۳

سعید موتمنی؛ رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: پیش بینی وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال کار ساده ای نیست. برای پیش بینی باید آمار دقیق از میزان تولید، مونتاژ و عرضه خودروها به بازار وجود داشته باشد.  اگر نیاز بازار خودرو به موقع برطرف شود، خودروهای وارداتی به موقع تحویل داده شوند، تکلیف مردم و خودروساز روشن خواهد شد. در نتیجه همگی به تعهدات خود عمل کرده اند. با روند ذکر شده؛ حتی اگر در بازار ارز شاهد نوسان قیمت دلار باشیم، مشکلی در بازار خودرو نخواهیم داشت. اگر روند رکود کنونی در شش ماهه دوم سال ادامه داشته باشد، قیمت ها و  وضعیت بازار از چیزی که الان مشاهده می کنیم، به مراتب بدتر و خطرناکتر  خواهد شد. 

موتمنی

وی  ضمن اشاره به کمک خودروسازان به بازار با روش قرعه کشی گفت: در هر دوره میلیون ها نفر برای تعداد کمی خودرو ثبت نام می کند. تفاوت قیمت فاحشی بین نرخ بازار و کارخانه وجود دارد. در نتیجه روند قرعه کشی بیان گر این موضوع است که خودرو سازان هم تمایل به وجود این فاصله قیمتی دارند و خواستار مدیریت هستند تا بازار تشنه بماند. اگر خودروسازان به موقع خودرو تولید و به بازار عرضه کنند و به تعهدات خودشان به موقع عمل کنند؛ این فاصله قیمت کاهش پیدا می کند و  میلیون ها آدم برای این قرعه کشی ها اقدام نمی کنند. تعهدات انجام شود، قیمت خودرو با کارخانه فقط ۵ الی ۱۰ درصد تفاوت خواهد داشت. این حجم از تقاضا فقط به دلیل فاصله قیمتی بیش از حد است.

رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران ضمن تاکید براینکه خودروسازان نباید بازار را تشنه نگه دارند گفت: اگر خودروسازان توان تولید و عرضه خودرو بیشتری را دارند باید در ابتدا نیاز بازار را تامین کنند و تا خودرو به ماهیت اصلی خود یعنی کالای مصرفی برگردد. خودروسازی در کشور ما یک صنعت انحصاری است. هر وزیر و دولتی که به میدان می آید وعده مبارزه با این انحصار را می دهد. با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که از سال ۹۷ تا به الان در این کشور چند وزیر صمت جابجا شده  که قصد همگی مبارزه و شکستن انحصار در صنعت خودرو بود. 

موتمنی در ادامه گفت: ..وضعیت امروز بازار حاصل همه وعده وعید هایی وزرای قبلی صمت است. کسانی که قصد شکستن انحصار، تولید و عرضه بیشتر خودرو به بازار، بالابردن کیفیت خودروهای داخلی را داشته اند اما به هیچ یک از این موضوعات تا به الان جامه عمل پوشانده نشده و هر روز هم بدتر از قبل شده است. زمانی می توانیم ادعا کنیم که بازار از انحصار درآمده است که عرضه خودرو در بازار بیشتر شده، کیفیت محصولات داخلی بالا رفته، قیمت ها در بازار به تعادل و فاصله قیمتی به حداقل رسیده باشد و از همه مهمتر اینکه بازار خودرو به معنای واقعی کلمه رقابتی شده باشد. باید واردات خودرو با تعرفه های متعادل چه از طرف شرکت های حقوقی و چه از طرف اشخاص حقیقی انجام شود.

وی افزود: بازار خودرو به معنای اصلی کلمه نیاز به یک جراحی بزرگ دارد تا بتواند دوباره سرپا شود، اما متاسفانه سال هاست که کسی برای این جراحی به میدان نمی آید. واردات خودرو به کشور آزاد شده اما باز هم این واردات در دست عده ای خاص است و خودرو وارد می کنند. باید مانند قبل از سال ۹۶ اشخاص حقیقی هم بتوانند در واردات خودرو دخیل باشند. خودرو یک کالای مصرفی است و نه یک کالای سرمایه ای. در زندگی شهری خودرو نقش یک کالای اساسی را بازی می کند. هر فرد باید بتواند نسبت به سلیقه و بودجه خودش یک خودرو داشته باشد.

رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در پایان گفت: همانطور که قبلا هم در صحبت های خود گفته ام؛ بازار تشنه خودرو است. زمانی ما می توانیم از بازار خودرو به معنای واقعی سخن به میان بیاوریم که تعادل در بازار خودرو حاکم شود نه رکود و گرانی که کسی نتواند خودرویی را خرید و فروش کند. راهکاری که می تواند به بازار خودرو در این اوضاع اقتصادی و رکودی، کمک کند واردات خودرو است. اگر واردات خودرو برای همه افراد آزاد و یکسان باشد قیمت خودروهای اقتصادی داخلی هم ریزش می کند. خودروهای وارداتی ۱۰ هزار دلاری که در حال حاضر با قیمت ۳۰ هزار دلار در بازار به فروش می رسد هم شکسته می شود و درآن زمان این بازار است که قیمت ها را بدون هیچ دخالت و قیمت گذاری دستوری تعیین می کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها