|
کدخبر: 334235

قیمت خانه در پایتخت ریخت | پاییز ۱۴۰۳ وقت خرید است؟

بازار مسکن پایتخت همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد و این رکود تورمی منجر به افت شدید حجم معاملات در بازار شده است. نوسان قیمتی در عجیب ترین وضعیت خود طی ماه های اخیر قرار دارد و گفته می شود که اتفاقات غیر مترقبه ای در پاییز ۱۴۰۳ رخ خواهد داد.

اقتصاد قیمت خانه در پایتخت ریخت | پاییز ۱۴۰۳ وقت خرید است؟

رکود تورمی بازار و کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم طی ماه های اخیر، منجر به تغییرات قابل توجهی در حجم معاملات شده است. علی رغم ادعای بنگاه های معاملاتی مبنی بر افزایش قیمت خانه در برخی نقاط پایتخت، ثبات محسوسی در نرخ ها وجود دارد اما این شرایط ممکن است خیلی پایدار نباشد.

شیب رشد قیمت مسکن در مرداد ملایم شد. بانک مرکزی، گزارش تحولات بازار مسکن برای دومین ماه تابستان را منتشر کرد. طبق این گزارش، متوسط قیمت مسکن در مرداد نسبت به تیرماه ۱.۲ درصد و حجم معاملات هم ۳ درصد رشد کرد.

مقایسه وضعیت قیمت به تفکیک مناطق در ماه‌های تیر و مرداد نشان می‌دهد، متوسط قیمت در ۹ منطقه کاهش و در ۱۳ منطقه افزایش پیدا کرد.

 طبق ماده ۵۴ قانون مالیات‌، کدام مالکان جریمه می‌شوند؟

جریمه در انتظار مالکانی که در سامانه املاک و اسکان ثبت‌ نام نکرده‌اند.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن با تاکید بر اینکه مالکان و سازمان‌ها هر چه سریع‌تر در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند، نسبت به اعمال جریمه برای متخلفان هشدار دارد.

ماهانی بیان اینکه ثبت‌نام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور باعث کنترل سوداگری‌های مسکن و کاهش انباشت واحدهای مسکونی خالی از سکنه می‌شود اعلام کرد: برای خانه‌های خالی در شهرهای با جمعیت یک هزار نفر، در طول سال اگر بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد جریمه از شش تا ۱۸ برابر مالیات بر اجاره از سال اول تا سوم به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

در صورتی که مالک، خانه‌ای را به فرزند و یکی از اقوام خود اجاره داده و کرایه نمی‌گیرد و قول نامه منعقد نشده باید در سامانه خوداظهاری ثبت کرده و اگر لازم شد قرار داد اجاره‌ای هم نوشته شود تا مشمول جریمه نشوند.

 در صورت عدم ثبت اطلاعات ملک، طبق الزامات قانونی با واحد مسکونی خالی برخورد شده و برای آن ملک برگه مالیاتی صادر و در صورت عدم پرداخت مشمول جرایم مالیاتی می‌شود.

مشاور-املاک

هدف از تشکیل سامانه ثبت املاک و اسکان

سامانه ثبت املاک و اسکان در راستا اجرا قانون اصلاحیه ماده ۵۴ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و با هدف کاهش تورم نرخ مسکن، حمایت از مستاجران و جلوگیری از دلالی در زمینه املاک، توسط وزارت راه و شهرسازی، راه‌اندازی شد. مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم، تمامی سرپرستان خانوار، مالکان و مستاجران، باید، املاک تحت تملک خود را در این سامانه به ثبت برسانند.

 ثبت نام در این سامانه باعث شفافیت اطلاعات در حوزه مسکن، تسهیل فرآیند خانه دار شدن اقشار جامعه، ایجاد سرشماری برخط نفوس و مسکن که منجر به اجرای سیاست‌های اعمال مالیات و پرداخت یارانه‌های هدفمند مردم می‌شود.

از دیگر مزایای این طرح این است که با ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، فروش یا اجاره یک واحد مسکونی به چند فرد کاهش پیدا می‌کند.

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: مالکان و دستگاه‌هایی که هنوز در سامانه املاک و اسکان ثبت نام نکرده‌‌اند، در انتظار جریمه سنگین باشند.

وام-ودیعه-مسکن

 اعطا وام نهضت ملی مسکن سرعت گرفت؟

مدیرعامل بانک مسکن از امضای قرارداد ۳۷۳ هزار واحد نهضت ملی مسکن در قالب ۵۵ هزار و ۴۰۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۷۲ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان خبر داد.

مدیرعامل بانک مسکن در خبری اعلام کرد تا اول شهریورماه ۱۴۰۳، مجموعاً ۵۳۰ هزار و ۴۲۶ واحد مسکونی در قالب ۹۴ هزار و ۵۵۶ پروژه به بانک مسکن معرفی شده که ۲۸ درصد از این واحدها خودمالک هستند.

سید عباس حسینی با اشاره به اینکه بانک مسکن سهم حدود ۳ درصدی از کل سپرده‌های شبکه بانکی کشور،  را داراست گفت: تا اول شهریور ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان سهم‌الشرکه به سازندگان پروژه‌ها پرداخت شده که نزدیک به ۷۰ درصد از پرداختی کل نظام بانکی است.

به گفته این مقام مسئول تاکنون ۵۱ هزار و ۲۹۸ واحد مسکونی نهضت ملی در بانک مسکن به بهره‌برداری و فروش اقساطی رسیده است که بالاترین عملکرد در کل شبکه بانکی بوده و روند فوق با جدیت بیشتر نیز پیگیری می شود.

این آمار در حالی منتشر شده که کمتر از یک ماه پیش ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران« از قفل شدن تسهیلات نهضت ملی مسکن » خبر داده بود.

ایرج رهبر با یادآوری اینکه بانک مسکن با پروژه‌های مسکن مهر ارتقا یافت، اما تلاشی برای تامین مالی نهضت ملی مسکن نمی‌کند، تصریح کرد: متاسفانه تسهیلات این طرح قفل شده است. در حالی که پروژه‌ها پیشرفت ۵۰، ۶۰، ۷۰ و ۹۰ درصدی دارند، اما بانک‌ می‌گوید دیگر منابع نداریم. وی در ادامه برای رفع این معضل و خروج از بن بست مالی به وزارت راه وشهرسازی پیشنهاد داده بود از خیر بانک ها بگذرید و تامین مالی را به بخش خصوصی و انبوه‌سازان واگذار کنید.

منبع: اکو ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها