|
کدخبر: 334407

آمادگی دولت برای رفع مشکلات تعاونی‌های کشور | رئیس جمهور چه گفت؟

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت چهاردهم آمادگی دارد بستر فعالیت را برای تعاونی‌هایی که بخواهند برای اصلاح این بخش کار کنند را تسهیل و موانع اداری پیش پای آنها را مرتفع کند،‌ افزود: همه با هم دست به دست هم دهیم و با ایمان و باور ایران‌مان را آباد کنیم.

اقتصاد آمادگی دولت برای رفع مشکلات تعاونی‌های کشور | رئیس جمهور چه گفت؟

دکتر مسعود پزشکیان در آیین نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر کشور که عصر امروز دوشنبه با حضور رئیس اتاق تعاون ایران، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمع کثیری از مدیران و مسئولان بخش تعاون و تعاونگران برگزار شد، بر ضرورت اتخاذ رویکرد آسیب‌شناسانه در بخش تعاونی‌ها به منظور رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در این بخش تاکید کرد و گفت‌: اینکه در این سال‌ها بخش تعاونی کشور به جایگاه مطلوب نرسیده نیازمند بررسی است و اگر امروز بررسی کارشناسانه، علمی و دقیق در این زمینه وجود داشت ما بهتر می‌توانستیم به تعاونی‌ها کمک کنیم و موانع پیش روی این بخش را برطرف کنیم.

رئیس جمهور در ادامه مشارکت مردمی و روابط بین بخشی را از جمله راهکار موثر در تحقق اهداف سازمان‌ها بویژه تعاونی‌ها دانست و با ذکر خاطره‌ای از دوران مسئولیت خود در دانشگاه گفت‌: در آن دوره تصورم این بود که هر مدیری منابع مالی بیشتری جذب کند مدیر موفق‌تری است، در نتیجه برای احداث خانه بهداشت به‌‌‌دنبال قول و وعده مسئولان بودم که نتیجه‌ای نداشت، اما زمانی که چشمم را به کمک مسئولان بستم و به خود و اطرافیان اتکا کردم به همه اهداف مدیریتی خود دست یافتم و بدون دریافت منایع دولتی بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت را در طی ۶ ماه با مشارکت مردم ساختم.

دکتر پزشکیان در ادامه با یادآوری نقش‌آفرینی و مشارکت مردم در اداره کشور در دوران دفاع مقدس افزود: اگر بنا بود جنگ را با قواعد موجود و منابع دولتی و نظامی اداره کنیم قطعاً به نتیجه نمی‌رسیدیم این مردم بودند که با مشارکت و ایستادگی خود کشور را در زمان جنگ اداره کردند و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کشور به دست بیگانگان بیافتد.

رئیس-جمهور

رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه و ترویج روح تعاون و فرهنگ یاریگری در جامعه باید از مدرسه و دانشگاه آغاز شود، تصریح کرد: این مسئله به صورت تئوریک محقق نخواهد شد بلکه باید در ساختار آموزشی با تغییر رفتار و پرورش در نسل جوان و جامعه نهادینه شود چرا که آموزش صرفاً محفوظات ذهنی نیست بلکه مهارت‌آموزی و تغییر رفتار در ‌آموزش نیز بسیار اهمیت دارد.

دکتر پزشکیان با تاکید بر ضرورت حفظ شأن و جایگاه عالمان و دانشمندان در جامعه گفت: اگر به نخبگان، کاردانان و کارشناسان احترام می‌گذاشتیم کار به اینجا می‌رسید؟ و چرا به خاطر قدرت با برچسب‌زنی به این قشر، آنها را کنار گذاشتیم؟

رئیس جمهور افزود: امروز در کشور با مشکلات زیادی مواجه‌ایم اما صرفاً با یکدیگر دعوا می‌کنیم و به دنبال مقصر هستیم. در حالی که مشکل خودمان هستیم. نحوه برخورد درست و مناسب ما با مراجعه‌کنندگان، با مشتریان، با دانشجویان و دیگر اقشار جامعه ربطی به تحریم‌ها ندارند.

دکتر پزشکیان نهادینه کردن هم‌افزایی و کار تیمی در جامعه به‌ویژه قشر تحصیلکرده را زمینه‌ساز شکل‌گیری تعاونی‌ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه ما در دانشگاه‌ها افرادی تربیت کرده‌ایم که ادعای نخبگی دارند اما حاضر نیستند با دیگران کنار بیایند و با هم کار کنند در حالی که یادگیری هم‌افزایی و کار تیمی موجب خواهد شد که تعاونی‌ها راحت‌تر شکل بگیرند.

بهمن-عبداللهی

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت چهاردهم آمادگی دارد بستر فعالیت را برای تعاونی‌هایی که بخواهند برای اصلاح این بخش کار کنند را تسهیل و موانع اداری پیش پای آنها را مرتفع کند،‌ افزود: همه با هم دست به دست هم دهیم و با ایمان و باور ایران‌مان را آباد کنیم.

رئیس اتاق تعاون در جشنواره تعاونی های برتر خواستار شد؛

ارائه پیشنهادات سه گانه رئیس اتاق تعاون ایران به رئیس جمهور / اجرای قوانین مربوط به تعاون، توجه به سند توسعه تعاون و جلوگیری از مداخلات غیرقانونی دولت  

رئیس اتاق تعاون در جشنواره تعاونی‌های برتر که امروز با حضور رئیس‌جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با اشاره به اینکه تعاونی ها نیاز به قیم ندارند،گفت: اجرای قوانین ناظر بر توسعه تعاون و قوانینی که مربوط به تعاون هست، توجه به سند توسعه تعاون همچنین جلوگیری از مداخلات غیرقانونی دولت مهمترین درخواست های بخش تعاون می باشد.

به مناسبت هفته تعاون، جشنواره تعاونی‌های برتر امروز با حضور رئیس‌جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس اتاق تعاون ایران و هیات رئیسه و جمعی از تعاونگران برگزار و از تعاونی های برتر تجلیل شد.

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، ضمن تشکر از رئیس جمهور، حضور وی را  در سه جلسه با فعالان اقتصادی حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: حضور رئیس جمهور محترم در این جلسات و توجه به بخش تعاون اهمیت ویژه ای برای فعالان اقتصادی دارد.

رئیس اتاق تعاون ایران در ادامه ضمن تشکر از صحبت های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نماز جمعه در خصوص تعاون، بیان داشت: اشراف و تسلط وزیر محترم از دغدغه های فعالان اقتصادی کاسته است.

در ادامه رئیس اتاق تعاون ایران بخش تعاون را به عنوان راه سوم بعد از اقتصاد دولتی تمرکزگرا و اقتصاد آزاد عنوان کرد و بیان داشت: اقتصاد تعاون، راه سوم است اگر ما به عدالت اجتماعی اعتقاد داشته و بخواهیم عدالت اقتصاد را داشته باشیم، اگر بخواهیم کاهش اختلاف طبقاتی داشته باشیم و بخواهیم از تکاثر ثروت جلوگیری کنیم، بهترین راهکار استفاده از تعاون است.

عبداللهی با تاکید بر اینکه در اقتصاد جهانی، اقتصاد تعاون جواب داده است، اظهار داشت: قرار بود که تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه، ۲۵ درصد GDP کشور در اختیار بخش تعاون باشد که این اتفاق رخ نداد درحالیکه در اقتصاد جهانی، ثابت شد که اقتصاد تعاون قابل اعتماد و توانمند هستند.

رضایی-نژاد

وی افزود: در اتحادیه جهانی تعاون که جزء بزرگترین سازمان های جهانی محسوب می شود بیش از ۱۱۱شرکت عضو دارد که تعاونی ها عضو آن هستند این سازمان در سال گذشته(۲۰۲۳) آماری منتشر کرد که حائز اهمیت می باشد.

رییس اتاق تعاون ایران  ادامه داد:  ۳۰۰ تعاونی برتر در جهان بیشتر از ۲۴۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارند و بیش از   ۲۰۰ شرکت تعاونی از این آمار مربوط به کشورهای توسعه یافته با اقتصاد آزاد است.

وی اضافه کرد: گردش مالی یک تعاونی به عنوان نمونه در کشور فرانسه ۱۱۷ میلیارد دلار و در کشور آلمان ۸۸ میلیارد دلار می باشد.

رئیس اتاق تعاون ایران، بیان داشت: در کشور ما با وفاق، همدلی، همکاری و تعاون می توان به آنچه پیش بینی مقام معظم رهبری در سیاست های اصل ۴۴ بود، برسیم. تعاونی ها برای رشد و توسعه نیازمند حمایت هستند و در دنیا اگر تعاون رشد کرده است دولت از آنها حمایت کرده است، می توانند پس از آنکه به بلوغ رسیدند، به طور مستقل عمل کنند.

وی گفت: در کشور ما تعاونی ها در میدان رقابت تنها مانده اند و قوانین ناظر بر توسعه تعاونی ها اجرا نشده است همان قوانینی که در مجلس محترم شورای اسلامی مصوب شده است.

هادی-محمودی

وی در ادامه سه درخواست را مطرح و اجرای آن را به عنوان نماینده بخش مردمی تعاون خواستار شد. رئیس اتاق تعاون با اشاره به اینکه تعاونی ها نیاز به قیم ندارند،  گفت: اجرای قوانین ناظر بر توسعه تعاون و قوانینی که مربوط به تعاون هست، توجه به سند توسعه تعاون همچنین جلوگیری از مداخلات غیرقانونی دولت مهمترین درخواست های بخش تعاون می باشد.

 

رضایی نژاد مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان کویر یزد:

آقای رئیس جمهور به تعاون اعتماد کنید

در این نشست رضایی نژاد مدیرعامل گروه تعاونی پیشگامان در جشنواره نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر کشور بیان داشت: کویر نشینان و یزدی های قدیم جهت راه اندازی پروژه های بزرگ مانند ایجاد قنوات، مردم را به صورت حقابه ای در پروژه ساخت قنات شریک می‌نمودند و با این مدل هر سرمایه‌گذار از منافع قنات یا پروژه منتفع میگردید و اگر مشکلی ایجاد می‌شد سرمایه گذاران حمایت می‌کردند و آن مشکل را مرتفع می‌نمودند.

وی ادامه داد: با الگوبرداری از این روش و بررسی قوانین جهانی و کشوری و همچنین تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری در ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی می‌توان به این نتیجه رسید که بهترین راهگشاری اقتصاد کشور در حال حاضر مدلی از تعاونی غیر متعارف( سهامی- سرمایه گذار) است که همزمان با آغاز بحث خصوصی سازی در سال ۱۳۸۴ برای مردمی سازی اقتصاد ارائه گردید.

وی در تشریح این مدل ابراز داشت: در این روش برای اینکه بتوان منافع را بین عموم مردم تقسیم و عدالت اقتصادی را ایجاد نمود مدلی از تعاون کارآفرینان و مردم (تعاونی سهامی-سرمایه گذار) ارائه شد. در این مدل، تعاونی‌ها می‌توانند با مشارکت حداکثر ۴۹ درصد سرمایه از سهامدار غیر عضو (تعاونی‌های مردمی) جهت تامین سرمایه اقدام نمایند و کارآفرینان در قالب سهامدار عضو با مشارکت ۵۱ درصد سرمایه و حداقل ۶۵ درصد حق رای متعهد به انجام پروژه ها و فعالیت‌ها به حاکمیت و همچنین متعهد به ایجاد ارزش افزوده برای سهامدار غیر عضو می‌باشند.در واقع در این مدل از انباشت سرمایه، اعتبار، تفکر و ایده کارآفرینان به عنوان سهامدار عضو و از آورده نقدی مردم به عنوان سهامدار غیر عضو استفاده می‌شود.

مسعود-پزشکیان

وی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم در قالب تعاون بین کارافرینان و مردم با مشارکت صد کارافرین تولیدی که بالای یک مگاوات مصرف برق دارند با آورده دارایی و یک میلیون نفر از مردم با اورده نقدینگی خرد مشکل ناترازی انرژی را حل کنیم.

محمودی عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران و مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونیهای مصرف کارگران (امکان):

نظام توزیع کالا نیازمند بازنگری است/ عده‌ای می‌خواهند ساخت مسکن توسط تعاونی‌ها را به محاق ببرند/ تعاون، ضد رانت و انحصار است و در ساختار اقتصادی بن بست شکنی میکند

محمودی عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران و مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونیهای مصرف کارگران (امکان) بیان داشت: حوزه توزیعی حوزه تعاون شامل مسکن و مصرف هستند و بخش تعاونی های مصرف ما کارنامه اش در دوران جنگ تحمیلی نشان داده است .

وی یادآور شد: اگر ما یک نظام سالم توزیعی در دهه اول انقلاب داشتیم ناشی از حضور هزاران تعاونی مصرف بود که کالاها را با حداقل هزینه را به دست مردم می رساندند امروز بعد از ۴۰ سال این مسیر نیاز به بازنگری دارد .

وی با تاکید بر اینکه نظام توزیع کالا نیازمند بازنگری است، اظهار داشت: وجود بیش از ۶هزار تعاونی مصرف در سراسر کشور و امکانات لجستیکی و منابع انسانی و شبکه گسترده آن ها می تواند نقش آفرینی ممتازی در اقتصاد داشته باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران با بیان اینکه اقتصاد تعاون، ضد رانت و انحصار است، ابراز داشت:  درخواست ما که بخشی از مندرجات سندتوسعه تعاون هست؛  این است که دولت کمک کند و حدود ۳۰دستگاهی در این سند نقش دارند را به حرکت درآورد تا بتوانیم اقتصاد تعاون محور را توسعه دهیم.

وی همچنین در بخش دیگری از این همایش بیان داشت: تعاونگران حدود ۲.۲ میلیون مسکن ساخته اند و کمتر از نیم درصد مشکل دار بوده است که عمدتاً ناشی از مشکلات حقوقی بوده است ولی جریانی مشکلات این بخش را برجسته کرد و ساخت مسکن توسط تعاونی ها را تحت تاثیر قرار داد و تلاش کرد به محاق ببرد.

وی افزود: هیچکس از اشتباهات و خطاهای انبوه سازان سخنی نگفت و صرفاً تلاش شد تا تعاونی زدایی باب شود و تسری یابد.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی تعاونی های مسکن کارگران ایران (اسکان) ادامه داد:  درخواست ما این است که به این حوزه توجه شود که بتوانیم ظرف ۱۰ سال آینده ۵۰ درصد ظرفیت ساخت را به سمت تعاونی های مسکن ببریم.

وی در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: ما معتقدیم کار کردن در این بخش فضیلت است و بخش تعاون برای تعاونگران معبد است و ما دراین بخش با عشق کار می کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم رانت، انحصار و بخشی از فساد تنیده شده در بخشهای مختلف را از بین ببریم،  راهکار آن منحصراً اعتماد عملی به بخش تعاون است.

در این مراسم در حضور رئیس جمهور از استاد مرتضی فرهادی پدر پژوهش‌های فرهنگ یاریگر و تعاون در ایران و بنیانگذار حوزه انسان‌شناسی یاریگری تجلیل شد.

 میدری: امکان تجمیع سرمایه‌های محدود مردمی در قالب تعاونی‌ها را فراهم می‌کنیم

احمد میدری» در نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر کشور که امروز یکشنبه ۱۹ شهریور با حضور«مسعود پزشکیان» رئیس جمهور کشورمان در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد از تلاش‌های «مرتضی فرهادی» پژوهشگر، محقق حوزه تعاون و استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی در تقویت فرهنگ تعاون تقدیر کرد.

وی اشاره کرد: استاد فرهادی توسعه را مهم‌ترین مسأله ایران امروز می‌داند و توجه به فرهنگ ملی برای خلق یک نظریه بومی مرتبط با توسعه ایرانی را ضروری دانسته است.

احمد-میدری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دکتر مرتضی فرهادی در زمانه‌ای که بسیاری از پژوهشگران درست یا نادرست، راه پیشرفت ایران را در الگوبرداری و تقلید از غرب میدانستند، از تقابل با فرهنگ بومی و سنتی انتقاد می‌کرد افزود: فرهادی بر این باور است که همه پژوهشگران باید نخست به زادگاه خود عشق بورزند.

میدری، توجه سیاستگذاران حوزه اقتصاد مردمی به راهکار‌های استاد فرهادی را مهم عنوان کرد و ادامه داد: روح تعاون در نظام اسلامی باید تقویت شود.

وی با اشاره به اصل سوم قانون اساسی که دولت را موظف کرده روح برادری اسلامی و تعاون را بین همه مردم گسترش دهد و زمینه‌ساز آن باشد، خاطرنشان کرد: یکی از ارکان اقتصاد ما که خلأ دولت و بخش خصوصی را پر می‌کند تعاونی است‌. دولت به تنهایی قادر به تنظیم روابط بین تعاونی‌ها نبوده و هر زمان انسان‌ها کنار یکدیگر هستند، باید سیستم حقوقی، کارآمدی حل اختلافات بین آن‌ها به طور شفاف را داشته باشد.

میدری با بیان به شکایات مردم به سرعت رسیدگی کند و اجازه سوء استفاده از اموال عمومی را ندهد گفت: تقویت اقتصاد تعاونی به گسترش مشارکت مردمی و تنظیم مداخله دولت در اقتصاد کمک می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از ناتوانی ایجاد این نوع ارتباطات در بخش تعاون افزود: در بسیاری از موارد افرادی که حداقل سرمایه خود را در یک تعاونی کنار هم گذاشتند، زیان دیدند و خسارات بزرگی را تحمل کردند.

تجلیل از اتاق تعاون فارس

همچنین از ۳۰ تعاونی برتر کشور در بخش‌های مختلف خدمات بهداشتی- درمانی، صادرات محصولات کشاورزی، تامین نیاز مصرف فرهنگیان، مسکن و اتاق تعاون استان فارس با حضور رئیس جمهور تجلیل به عمل آمد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها