|
کدخبر: 334542 هادی خرسند

اختصاصی گسترش نیوز

با سلطان ارز دیجیتال دنیا بیشتر آشنا شوید | ساتوشی ناکاموتو به دنبال چیست؟

مردی که تقریبا ۱۶ سال پیش جهان را وارد مرحله جدیدی از خرید و فروش کرد ساتوشی ناکاموتو نام داشت. خرید و فروشی که تا قبل از آن با دادن وجه رایج در کشورها و قبل تر از آن با کالا انجام می شد که به آن مبادله کالا به کالا می گفتند. از زمان این گونه مبادله قرن ها می گذرد و حالا جهان با پدیده ای به نام ارز دیجیتال روبه رو شده است.ارز دیجیتالی که دنیارا وارد مرحله جدید ونوینی از نظام اقتصادی کرده و حکومت های جهان هستی خواسته یا ناخواسته باید دیر یا زود تن به این تغییر بزرگ و فراهم کردن زیرساخت های برای راحت تر کردن معاملات و تجارت های جهانی بدهند.

اقتصاد با سلطان ارز دیجیتال دنیا بیشتر آشنا شوید | ساتوشی ناکاموتو به دنبال چیست؟

ساتوشی ناکاموتو که متولد ۵ آوریل ۱۹۷۵میلادی (شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۵۴شمسی) نام مسعار فرد یا افرادی ناشناس است که بزرگترین ارز دیجیتال جهان را توسعه داده. وی از همان زمان اوراق سفید (white paper) بیت کوین را نوشته ، اقدام به پیاده سازی مرجع آن کرده اند.لازم به ذکر است که نخستین پایگاه داده بلاکچین توسط این فرد یا افراد شکل گرفته است. تقریبا این فرد تا دسامبر ۲۰۱۰ (آذر و دی سال ۱۳۸۹) مشغول توسعه بیت کوین بوده اند، سپس به صورت ناگهانی از این پروژه خارج شده است.با گسترش نیوز همراه باشید.

درست یازده سال بعد از ناپدید شدن این فرد یا فراد شخصی به نام کریگ استیون رایت یعنی ۷ دسامبر ۲۰۲۱ در دادگاهی ادعا کرد که ساتوشی ناکاموتو یعنی خالق اصلی بیت کوین است و از روزهای اولیه خلق بیت کوین سخن گفت.البته ناگفته نماند این ادعا از همان ابتدا مورد شک و تردید قرار گرفت و در سال ۲۰۲۴ در دادگاهی که برگزار شد تمامی این ادعا ها مبنی بر خالق بیت کوین بودن رد و به جرم جعل اسناد متهم شد.

کریگ استیون کیست؟

کریگ متولد ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۴۹ شمسی) است که در سال ۱۹۸۷ از یک دبیرستان در بریزبن استرالیا فرغ التحصیل شد.او در دانشگاه چالز استوارت تحصیلات خود را به پایان رساند.

وی در همین دانشگاه توانست دکتری خود را در رشته تعیین خطرات مربوط به سیستم های اطلاعاتی دریافت کند. آقای کریگ رایت برای شرکت‌های مختلفی همچون OzEmail، K-Mart و بورس اوراق بهادار استرالیا در زمینه‌ی IT کار کرده‌است.

تقریبا در فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی ( دوم بهمن ۱۳۹۹)مالکان وب سایت های Bitcoin.org   و Bitcoincore.org از سوی وکلای این فرد متهم به نقض حقوق مالکیت معنوی شدند. به عبارت دیگر ناگفته پیداست که آقای رایت مدعی است که به‌عنوان خالق ارز دیجیتال بیت کوین، مالک وایت پیپر ، نام و نشان تجاری بیت کوین و همچنین دو وب‌سایت یادشده در بالا است. اما باید گفت تمام شکایت های او که بر علیه دو سایت نام برده شده و دیگر شکایت های او از افراد سر شناس در حوزه بازار ارز دیجیتال صورت گرفته شده بود یا رد و یا به کل بازنده آن ها بود.

کریگ-استیون

ادعای ساتوشی چیست؟

ساتوشی در در یکی از گزارش های P2P ادعا کرد که مردی است که در ژاپن زندگی می کند و در واقع تاریخ تولد خود را ۵ آوریل ۱۹۷۵ اعلام کرده است.تا کنون گمانه زنی های زیادی در مورد این فرد و محل زندگی او شکل گرفته است و عمدتا بر روی تعدادی از افرادی است که کارشناسان رمزنگاری و علوم کامپیوتری غیر ژاپنی بوده و در ایالت متحده و اروپا زندگی می کنند.اما با همه این گمانه زنی ها و بیانیه های معروفی که از طرف خودش منتشر شده است هیچ گاه هویت اصلی او فاش نشده و سر سوزنی ردی از خود برجا نگذاشته است.

اگر بخواهیم برای تکمیل اطلاعات چیز دیگری از ساتوشی ناکاموتو بگوییم باید از کیف پول وی صحبت کنیم.کیف پول ساتوشی تقریبا ۵ درصد کل بیت کوین استخراج شده را دربر دارد که هیچکس تا کنون نتوانسته تراکنش های او ازطریق آدرس کیف پول پردازش کند و می توپان به حق گفت از ثروتمندترین افراد جهان و شاید اولین فرد ثروتمند جهان باشد.

ساتوشی ناکاموتو در اکتبر ۲۰۰۸ در سایت metzdowd.com در یک مقاله پادشاه ارز دیجیتال (بیت کوین) را به عنوان یک ارز رمز نگاری شده (رمز ارز) معرفی کرد.

ساتوشی تا کنون در هیچ بحثی در مورد مسائل فنی اطلاعات شخصی از خود را افشا نکرده است. در گزارش بنیاد P2P در سال ۲۰۱۲ ادعا کرد که مردی ۳۷ ساله است که در ژاپن زندگی می‌کند. عده ی زیادی معتقد هستندبه دلیل استفاده از انگلیسی کامل و روان در مستند نویسی نرم افزارها ، همچنین پیام ها در فروم و دیگر دلایل حداقل یک فرد ژاپنی نمی باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها