|
کدخبر: 334551

​مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟+جدول

شاید برای بسیاری از افراد هنوز این سؤال مطرح باشد که مسئولیت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو بر عهده فروشنده است یا خریدار. اداره صمت تهران به این سؤال پاسخ روشنی داده است.

اقتصاد ​مالیات نقل و انتقال خودرو با کیست؟+جدول

در فرآیند خرید و فروش خودرو، هر دو طرف، یعنی فروشنده و خریدار، باید با رعایت چند نکته، هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال خودرو را پرداخت کنند. این هزینه‌ها شامل عوارض شهرداری، مالیات نقل و انتقال، هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال، پرداخت جریمه‌های رانندگی و عوارض آزادراهی می‌باشد.

پیش‌تر بر سر پرداخت مالیات نقل و انتقال بین فروشنده و خریدار توافقی صورت می‌گرفت و خود این افراد تعیین می‌کردند که کدامشان این دیون دولتی را پرداخت کنند. اما در قوانین جدید این اختیار از هردو طرف سلب شده و طبق قانون فقط یکی از آنها باید پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کنند. در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده کیست؟

طبق اعلام اداره صمت تهران، پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده فروشنده است و هرگونه توافق یا اجبار منع قانونی دارد. البته که اکثراً می‌دانند این هزینه به عهده فروشنده است، اما هنوز هم افرادی هستند که در درست یا غلط بودن شک دارند.

براساس مکاتبه‌ای بین اداره کل صمت استان تهران با اتاق اصناف تهران، تاکیده شده است که پرداخت هزینه مالیات نقل و انتقال خودروهای صفر، کاملاً بر عهده فروشنده است و هرگونه توافق برای پرداخت مبلغ از سوی خریدار غیرقانونی تلقی‌ می‌شود.

ضمناً مطابق ماده ۵۷ قانون نظام صنفی، هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای خودرو و زیان خریدار گردد، از مصادیق گران فروشی خواهد بود.

جدول محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو در سال ۱۴۰۳

مالیات نقل و انتقال براساس نوع خودرو، سال تولید و ارزش خودرو تعیین می‌شود. برای محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید:

جدول محاسبه هزینه نقل و انتقال خودرو ۱۴۰۳

سال تولید خودرو خودرو داخلی خودرو خارجی
۰-۱ سال پس از تولید ۱٪ ارزش روز خودرو ۲٪ ارزش روز خودرو
۱-۶ سال پس از تولید ٪۰.۹ تا ٪۰.۵ ارزش روز خودرو ٪۱.۸ تا ٪۱ ارزش روز خودرو
۶-۱۰ پس از زمان تولید ٪۰.۴ ارزش روز خودرو ٪۰.۸ ارزش روز خودرو

 

 

منبع: تکراتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها