|
کدخبر: 334552

نجات جان بورس با مدیریت جدید! | دولت باید دست از دخالت بردارد

مدیر پیشین نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به روش‌های احیای اعتماد سهامداران به بورس، بیان کرد: در دولت جدید باید از دخالت‌های غیرضروری در بخش‌های کلیدی اقتصادی، از جمله بورس، پرهیز شده و تصمیمات منفی تأثیرگذار بر بازار سرمایه کنترل گردد.

اقتصاد نجات جان بورس با مدیریت جدید! | دولت باید دست از دخالت بردارد
محسن انصاری در اشاره به انتخاب رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، بیان کرد: برای رونق بیشتر بازار سرمایه، بازگرداندن اعتماد سهامداران به بورس از اهمیت بالایی برخوردار است. تحقق این هدف کار آسانی نیست و به یک برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی شده نیاز دارد.
 
انصاری ادامه داد: در دولت جدید باید از دخالت‌های بی‌مورد در بخش‌های مهم اقتصادی از جمله بورس جلوگیری و تصمیم‌گیری‌های دارای اثر منفی بر بازار سرمایه مهار شود.
 
مدیر سابق نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: تاسیس کانون سهامداران حقیقی، تسریع در واریز منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، حضور رییس سازمان در جلسات هیات دولت، نظارت کامل بر تضاد منافع، تشکیل کارگروه‌هایی با فعالین بازار، حمایت و تامین مالی از تولید و ارتباط سازنده با بازار پول می‌تواند قدم‌هایی برای بازگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه باشد.

۵۷ سال، ۱۴ رییس، یک سازمان

 از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۴ که قانون قدیم بورس اوراق بهادار ، مصوب سال ۱۳۴۵، بر ارکان بازار سرمایه حاکم بود، ۷ دبیرکل اداره سازمان کارگزاران بورس را بر عهده داشتند. اما از سال ۱۳۸۴، همزمان با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار و تفکیک نهادهای ناظر و ارکان اجرایی بازار سرمایه از یکدیگر، ۷ رئیس اداره سازمان بورس و اوراق بهادار را عهده‌دار شدند.

بورس-سازماان

بررسی سوابق تاریخی نشان می‌دهد؛ در طول ۵۷ سال گذشته بیشترین مدت ریاست بر بازار سرمایه ایران مربوط الله‌ویردی رجایی سلماسی بوده است. همچنین دکتر حسن قالیباف اصل با ۸ ماه ریاست، کمترین دوره مدیریت بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است.

شورای عالی بورس روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریورماه، دکتر حجت‌اله صیدی را به عنوان چهاردهمین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزید.

باید مداخلات دولت در بازار سرمایه کاهش یابد

هادی محمدپور، با تاکید بر اینکه همزمان با تغییر مدیریت سازمان بورس، مداخلات دولت نیز باید در بورس کاهش یابد، گفت: بازار سرمایه به عنوان یک بازار واقعی، شفاف و متشکل از تعداد زیادی سهامدار، نباید با برخی تصمیم گیری‌های ناگهانی و مداخلات بی‌دلیل دولت‌ها، لطمه ببیند.

او با تاکید به این‌که هر چه میزان دخالت‌های دولت کمتر باشد، بورس دچار نوسان کمتری خواهد شد، افزود: مجلس و دولت، در دوره جدید مدیریت بازار سرمایه، طرح‌ها و برنامه‌های حمایتی خود را از بورس دریغ نخواهند کرد چرا که مساله اصلی آنان حمایت از سهامداران خرد و سرمایه‌های مردم است.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس تاکید کرد: به منظور کاهش مشکلات سرمایه‌گذاران و سهامداران در بورس، نقش تعاملی بورس با مجلس همانند گذشته پابرجاست تا راهکارهای درستی برای برون رفت از مشکلات ارائه و اجرا شود.

 

منبع: سنانیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها