|
کدخبر: 334567 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

گران ترین و ارزان ترین شکلات ها در بازار | چرا خوردن شکلات جذاب است؟

خرید و خوردن شکلات بسیار جذاب است اما پزشکان پیوسته از خوردن افراطی آن افراد را منع می کنند. در این گزارش به بررسی قیمت شکلات های ارزان و گران می پردازیم و به این موضوع می پردازیم که چرا خوردن شکلات برای همه سنین انقدر جذاب است؟!

اقتصاد گران ترین و ارزان ترین شکلات ها در بازار | چرا خوردن شکلات جذاب است؟

شکلات را بدون شک می توان در دسته جذاب ترین خوراکی های موجود در جهان معرفی کرد. از کوچک تا بزرگ و پیر و جوان شیفته این خوراکی هستند و صنعت گران هم با تولید متنوع شکلات در سرتاسر جهان از این ویژگی کمال بهره را برده اند. امروز در تاریخ ۱۳ سپتامبر روز جهانی شکلات نام گذاری شده است و خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز به این بهانه به بررسی همه جانبه این خوردنی دلچسب پرداخته است.

شکلات

امروز روز جهانی شکلات است!

انجمن ملی شیرینی‌ پزها روز جهانی شکلات را در تاریخ ۱۳ سپتامبر، همزمان با سالروز تولد میلتون اس. هرشی، بنیان‌گذار شرکت شکلات‌ سازی هرشیز، جشن می‌ گیرد. دانه‌های کاکائو برای نخستین بار در حدود سال ۱۵۵۰ از قاره آمریکا به اروپا منتقل شدند و در آنجا با شیر و شکر ترکیب گردیدند تا نوشیدنی محبوبی به نام شکلات به وجود آید. در سال ۱۷۸۰، ایالات متحده اولین کارخانه خود را برای تولید و توزیع این نوشیدنی جدید تأسیس کرد، اما تولید شکلات تخته‌ای توسط Cadbury در انگلستان تا سال ۱۸۴۲ به وقوع نپیوست.

قیمت شکلات های گران در بازار 

قیمت شکلات به عوامل بستگی دارد. یکی از عوامل کلیدی در تعیین قیمت شکلات، نوع و کیفیت مواد اولیه‌ ای است که در تولید آن به کار می‌رود. شکلات‌های با کیفیت عالی که از کاکائو با کیفیت و مواد اولیه استاندارد تهیه شده‌اند، معمولاً قیمت بیشتری دارند. علاوه بر این، روش‌های تولید و فرآیند ساخت شکلات نیز تأثیر قابل توجهی بر قیمت نهایی آن می‌گذارند.

در تصویر زیر چند نمونه شکلات گران در بازار را می بینیم. شکلات مخلوط کوالیتی در حجم ۹۰۰ گرم به قیمت بالای ۲ میلیون تومان قیمت خورده است و همچنین یک بسته شکلات تلخ در حجم ۱ کیلویی به قیمت ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

شکلات-گران

قیمت شکلات های ارزان در بازار

در تصویر بعدی چند نمونه شکلات ارزان موجود در بازار را می بینیم که محدوده قیمتی آن ۶۸ هزار تومان قرار دارد. قیمت یک بسته شکلات تلخ وانیلی در تصویر زیر به قیمت ۶۸ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه می شود. همچنین یک بسته شکلات میکس در حجم ۳۰۰ گرمی به قیمت ۶۸ هزار تومان فروخته می شود.

شکلات-ارزان

دلیل جذابیت شکلات چیست؟

گروهی از دانشمندان به رهبری دکتر «سیاوش سلطان‌احمدی»، پژوهشگر ایرانی، ادعا کرده‌اند که سرانجام به راز محبوبیت بالای شکلات پی برده‌اند. آن‌ها بیان می‌کنند که این خوراکی محبوب دارای لایه‌ای از چربی است که باعث می‌شود آب‌شدن آن در دهان تجربه‌ای لذت‌بخش باشد. بنابراین، اگر مقدار چربی در لایه‌های داخلی شکلات را کاهش دهیم، این خوراکی می‌تواند سالم‌تر شود در حالی که همچنان جذابیت خود را حفظ می‌کند.

محققان دانشگاه لیدز به رهبری دکتر سلطان‌احمدی متوجه شده‌اند که مغز سخت شکلات با لایه‌ای از چربی پوشانده شده است که به محض تماس با زبان، حس خاصی را برای ما ایجاد می‌کند. سپس ذرات سفت کاکائو آزاد می‌شوند که در ایجاد حس چشایی معروف به حس شکلات نقش مهمی دارند. به همین دلیل، پژوهشگران بر این باورند که چربی‌های داخلی‌تر در شکلات تأثیر کمتری بر تجربه کلی مصرف آن دارند و با کاهش میزان این چربی‌ها، می‌توانیم به خوراکی سالم‌تری دست یابیم بدون اینکه به کیفیت تجربه شکلات آسیب برسد. «ان‌وشا سارکار»، استاد دانشکده علوم غذایی و تغذیه دانشگاه لیدز، اظهار می‌دارد: «چه شکلات 5 درصد چربی داشته باشد و چه 50 درصد، در هر صورت ذرات خاصی را در دهان ایجاد می‌کند و حس شکلات را منتقل می‌سازد.»

جذابیت شکلات به فیلم سازی رسید

چارلی و کارخانه شکلات‌سازی ( Charlie and the Chocolate Factory) یک فیلم فانتزی موزیکال است که در سال ۲۰۰۵ به کارگردانی تیم برتون و نویسندگی جان اوگست ساخته شده و بر اساس رمانی به همین نام از روالد دال که در سال ۱۹۶۴ منتشر شده، تهیه شده است.

چارلی-شکلات

در این فیلم، جانی دپ در نقش ویلی ونکا، فردی هایمور در نقش چارلی باکت و همچنین دیوید کلی، هلنا بونهام کارتر، نوآ تیلور، میسی پایل، جیمز فاکس، دیپ روی و کریستوفر لی به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان فیلم درباره چارلی است که در یک مسابقه با چهار کودک دیگر برنده می‌شود و به همراه آنها توسط ونکا به یک تور در کارخانه شکلات‌سازی‌ اش دعوت می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها