|
کدخبر: 334604

معرفی ارزهای دیجیتال جذاب برای سرمایه گذاری | بهترین روش برای سرمایه گذاری چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال و بلاکچین، جذب سرمایه یکی از مراحل کلیدی در توسعه و پیشرفت پروژه‌ها به شمار می‌آید. استارت‌آپ‌ها برای اجرای ایده‌های نوآورانه، جذب تیم‌های توسعه‌دهنده و مشاوران متخصص، فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و پیاده‌سازی استراتژی‌های بازاریابی به منابع مالی نیاز دارند. بدون تأمین سرمایه کافی، این پروژه‌های نوپا نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند و در رقابت با بازار پرشتاب ارزهای دیجیتال عقب می‌مانند.

اقتصاد معرفی ارزهای دیجیتال جذاب برای سرمایه گذاری | بهترین روش برای سرمایه گذاری چیست؟

تامین مالی کریپتویی به معنای جذب سرمایه برای پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین است. بر خلاف سیستم‌های مالی سنتی، روش‌های متنوعی برای تأمین مالی استارت‌آپ‌های کریپتویی وجود دارد و پروژه‌ها می‌توانند با توجه به نیازها و شرایط خاص خود، بهترین گزینه‌های مالی را انتخاب کنند. اگر به دنبال درک مفهوم تامین مالی کریپتویی هستید، با ما همراه باشید. در این مقاله از میهن بلاکچین، به بررسی کامل انواع روش‌های تامین مالی در حوزه کریپتو خواهیم پرداخت و بهترین پلتفرم‌های تأمین مالی پروژه‌های ارز دیجیتال را معرفی خواهیم کرد.

تامین مالی کریپتویی چیست؟

تامین مالی با ارزهای دیجیتال (Crypto Fundraising) به روش‌های مختلفی گفته می‌شود که استارت‌آپ‌های بلاکچینی و پروژه‌های ارز دیجیتال از طریق آن‌ها سرمایه موردنیاز خود را جذب می‌کنند. از آنجایی که این روش‌ها مبتنی بر مکانیسم‌های غیرمتمرکز و شفاف هستند، کاملا با روش‌های سنتی جذب سرمایه تفاوت دارند.

 

روند کلی فرآیند‌های تامین مالی به این صورت است که پروژه‌ توکن‌هایی را ایجاد می‌کند که نمایانگر سهم یا کاربرد خاصی در پروژه است. بخشی از این توکن‌ها به سرمایه‌گذاران یا حامیانی اختصاص داده می‌شود که در تامین سرمایه پروژه مشارکت کنند. از آنجایی‌که این فرایند بر بستر بلاکچین انجام می‌شود، تمام تراکنش‌ها یا اطلاعات مربوط به مشارکت‌ها تغییرناپذیر می‌شوند. مزیت دیگر تامین مالی در ارزهای دیجیتال این است که موانع جغرافیایی را از سر راه برمی‌دارد و سرمایه‌گذاران از هر جای دنیا می‌توانند مشارکت کنند. از طرف دیگر استارت‌آپ‌ها و کارآفرینان هم می‌توانند با دور زدن واسطه‌های مالی در کمترین زمان و به بهترین شکل سرمایه‌ لازم را جذب کنند.

انواع روش‌های تامین مالی با ارز دیجیتال چیست؟

روش‌های متعددی برای تامین سرمایه موردنیاز پروژه‌های حوزه کریپتو وجود دارد. استارت‌آپ‌ها می‌توانند برحسب شرایط خود مناسب‌ترین راه را انتخاب کنند. در ادامه رایج‌ترین روش‌های تامین مالی با ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم:

سرمایه‌گذاران خطرپذیر (Venture Capital Funding)

جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا ونچر کیپیتال‌ها (VC) همیشه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استارت‌آپ‌های کریپتو و بلاکچین است. در این روش، استارت‌آپ‌ها سعی می‌کنند با ارائه بیزنس‌پلن خود به شرکت‌های VC نشان دهند که پتانسیل رشد بالایی دارند. در صورتی که پروژه موفق به جلب نظر سرمایه‌گذار خطرپذیر شود، مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد و در مقابل سرمایه‌گذار بخشی از سهام یا توکن‌های پروژه را دریافت می‌کند.

 

اگرچه در دنیای مالی سنتی تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر قدمت بالایی دارد؛ اما تاریخچه جذب سرمایه از VCها در فضای کریپتو به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد. در این دوره بیت کوین به‌رسمیت شناخته‌ شد و مردم درک بهتری از پتانسیل‌های فناوری بلاکچین پیدا کرده بودند.

یکی از اولین نمونه‌های تامین مالی ازطریق ونچر کپیتال‌ها در فضای کریپتو، سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری شرکت اندرسن هورویتز (Andreessen Horowitz) روی صرافی ارز دیجیتال کوین بیس (Coinbase) در دسامبر ۲۰۱۳ (آذرماه ۱۳۹۲) است. در آن زمان، این اتفاق بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ مستقل روی یک استارت‌آپ بیت کوین به‌شمار می‌رفت. جذب سرمایه ۳۲ میلیون دلاری چین لینک (Chainlink) و ۲۱.۸ میلیون دلاری سولانا، نمونه‌های دیگری از تامین مالی از طریق ونچر کپیتال‌ها هستند.

تامین مالی جمعی (Crowdfunding)

تامین مالی جمعی (Crowdfunding) را می‌توانیم مصداق جمله «ذره ‌ذره جمع گردد، وانگهی دریا شود» یا شبیه به «گلریزان» درنظر بگیریم؛ چراکه مقادیر کوچک سرمایه از یک جامعه آماری بزرگ جذب می‌شود. در روش کراود فاندینگ در فضای ارزهای دیجیتال، پروژه از شبکه توزیع‌شده‌ای از افراد سرمایه را جذب می‌کند و در ازای مشارکت‌ توکن یا سایر پاداش‌های پروژه را به آن‌ها می‌دهد. مفهوم سرمایه‌گذاری مالی جمعی از سال ۲۰۱۴ و در زمان راه‌‌اندازی اتریوم رایج شد. این پروژه از فراخوان فروش عمومی توکن بومی اتر (ETH) برای تامین مالی جمعی استفاده کرد. رایج‌ترین شکل کراودفاندیگ در کریپتو، عرضه اولیه کوین (ICO) است.

اتریوم- ارز

یکی از نمونه‌های موفق تامین مالی جمعی در ارزهای دیجیتال، پروژه تزوس (Tezos) است که موفق شد ۲۳۰ میلیون دلار برای پلتفرم بلاکچین و نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار برای دائو (DAO) جذب کند.

در حوزه کریپتو پلتفرم‌های متعددی با ارائه خدمات و کمپین‌های جذب سرمایه به پروژه‌ها در فرآیند کراود فاندینگ کمک می‌کنند. پلتفرم‌های تامین مالی جمعی مانند Gitcoin ،Meridio ،Koinify ،QuantmRE و Brickblock مدل‌های متنوعی شامل کراودفاندیگ مبتنی بر پاداش (Reward-based)، کراودفاندینگ مبتنی بر دونیت (Donation-based) و عرضه اولیه را ارائه می‌دهند. تامین مالی جمعی یک ابزار دموکراتیک برای جذب سرمایه پروژه‌های بلاکچینی است و افراد بسیار زیادی می‌توانند با مشارکت خود به رشد اکوسیستم کنند.

عرضه اولیه کوین (Initial Coin Offering)

عرضه اولیه کوین (ICO) یکی دیگر از روش‌های تامین مالی است. در این روش، پروژه توکنی را که تازه صادر کرده است با تخفیف به سرمایه‌گذاران می‌فروشد و رمزارزهایی مانند بیت کوین یا اتریوم را از آن‌ها می‌گیرد. برگزاری ICOها در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ شیوع پیدا کرد. مجموع سرمایه‌‌های جذب‌شده در رویدادهای عرضه اولیه سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵.۶ میلیارد دلار بود که نسبت به سرمایه‌ ۲۴۰ میلیون دلاری سال قبل از آن افزایش چشمگیری داشت. این روند افزایشی در سال ۲۰۱۸ هم ادامه پیدا کرد و ICOها تقریبا ۷.۸ میلیارد دلار سرمایه جذب کردند.

 

همان‌طور که اشاره شد اتریوم اولین پروژه‌ای بود که در سال ۲۰۱۴ عرضه اولیه برگزار کرد و نزدیک به ۱۶ میلیون دلار سرمایه به‌دست آورد. ارز دیجیتال ایاس (EOS) در سال ۲۰۱۸ با جذب ۴ میلیارد دلار رکورد بیشترین جذب سرمایه از طریق ICO را به نام خودش ثبت کرده است.

اگرچه رویدادهای عرضه اولیه ارز دیجیتال دسترسی پروژه‌ها به پایگاه عظیمی از سرمایه‌گذاران در سراسر جهان را فراهم می‌کردند؛ اما به دلیل ماهیت غیرقانونی‌شان با چالش‌های نظارتی مواجه شدند و روش‌های دیگری جایگزین آن‌ها شد.

عرضه توکن اوراق بهادار (Security Token Offering)

توکن اوراق بهادار (Security Token) شکل توکنیزه اوراق بهادار سنتی است و سهام فرد در یک پروژه یا مالکیت املاک و مستغلات را روی بلاکچین نشان می‌دهد. پروژه‌هایی که از روش عرضه توکن اوراق بهادار برای تامین مالی استفاده می‌کنند، در قبال اعطای مالکیت دارایی‌های زیربنایی خود سرمایه لازم موردنیازشان را جذب می‌کنند. از سال ۲۰۱۸ که عرضه‌های اولیه با مشکلات قانونی مواجه شدند، سخت‌گیری نهادهای قانونی نسبت به عرضه توکن اوراق بهادار هم بیشتر شد. از آنجایی که STOها ملزم به رعایت و پیروی از قوانین مالی هستند، نگرانی‌های مربوط به کلاهبرداری را کاهش می‌دهند و گزینه مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاران به‌شمار می‌آیند.

پروژه تی‌زیرو (tZERO) یکی از نمونه‌های موفق در برگزاری STO است که سرمایه‌ای ۱۳۴ میلیون دلاری را از این طریق برای راه‌اندازی صرافی توکن اوراق بهادار خود جذب کرده است. پالی‌مث (Polymath) و سکیوریتایز (Securitize) از برترین پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات STO هستند و راه‌حل‌های جامعی را برای توکنایز‌کردن دارایی‌ها و برگزاری عرضه توکن اوراق بهادار ارائه می‌دهند.

مهم‌ترین معایب STOها لزوم رعایت مقررات پیچیده و سخت‌گیرانه، چالش‌های زیرساخت و پذیرش اندک سرمایه‌گذاران است. به همین دلیل پروژه‌های ارز دیجیتال برای تامین مالی کمتر سراغ عرضه توکن اوراق بهادار می‌روند.

عرضه اولیه صرافی (Initial Exchange Offering)

عرضه اولیه صرافی (IEO) یکی دیگر از روش‌های تامین مالی استارت‌آپ‌های مبتنی بر بلاکچین است. برخلاف رویدادهای ICO که توسط خود پروژه مدیریت می‌شوند، در این روش مدیریت و اجرای فرآیند IEO بر عهده صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال است. از آنجایی که پروژه به دقت توسط کارشناسان غربالگری می‌شود و پای اعتبار صرافی در میان است، شرکت در IEOها گزینه امن‌تری محسوب می‌شود.

برگزاری عرضه اولیه صرافی از سال ۲۰۱۹ رواج پیدا کرد. طبق داده‌های پلتفرم ICObench حدود ۹۴٪ از پروژه‌های بلاکچین در آن زمان، تامین مالی از طریق IEO را انتخاب کرده‌اند. مهم‌ترین دلیل استقبال از IEOها در وهله اول ناشی از کاهش اعتبار ICOها و افزایش نظارت‌های ‌قانونی بود. به‌علاوه پروژه‌ها می‌توانستند از طریق عرضه اولیه صرافی به نقدینگی فوری و پایگاه کاربری موجود صرافی دسترسی پیدا کنند.

 

بیت تورنت و فچ‌ ای‌آی دو نمونه موفق تامین مالی از طریق عرضه اولیه صرافی متمرکز هستند که توسط بایننس برگزار شدند. BitTorrent IEO تنها در ۱۵ دقیقه ۷.۲ میلیون دلار و Fetch.A IEO در عرض ۲۲ دقیقه ۶ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کردند. سایر پلتفرم‌های محبوب IEO شامل کوکوین (KuCoin)، اسپات‌لایت (Spotlight)، بیترکس (Bittrex) و هیوبی (Huobi) می‌شوند.

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (Initial DEX Offering)

عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز جدیدترین روش کراودفاندینگ است که از سال ۲۰۲۰ مورد توجه پروژه‌ها قرار گرفته است. در این روش به‌جای صرافی‌های متمرکز،  دکس ها مسئولیت توزیع توکن و تامین استخر نقدینگی را برعهده می‌گیرند. IDOها برخلاف ICOها و IEOها به‌واسطه استفاده از قراردادهای هوشمند، رویکرد غیرمتمرکز‌تری دارند. به‌علاوه شرکت در IEOها نیاز به تشریفات احراز هویت (KYC) ندارد و طیف گسترده‌تری از سرمایه‌گذاران می‌توانند در آن‌ها مشارکت داشته باشند.

ریون پروتکل (Raven Protocol) اولین پروژه‌ای بود که در ژوئن ۲۰۱۹ از طریق IDO سرمایه مورد نیاز خود را تامین کرد. Polkastarter IDO و Trust Wallet IDO موفق شدند از طریق عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز به‌ترتیب ۲۰ و ۵ میلیون دلار سرمایه جذب کنند. پلتفرم‌های IDO مانند پولکا استارتر و لانچ‌پدهای مبتنی بر زنجیره‌ بی‌ان‌بی شرایط مناسبی را برای راه‌اندازی توکن به‌صورت غیرمتمرکز و با مشارکت جامعه فراهم می‌کنند. محبوبیت IDOها عمدتا به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن‌ها است. هر شخصی با داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال می‌تواند در IDO شرکت کند و نسبت به صرافی‌های متمرکز کارمزد کمتری بپردازد.

عرضه اولیه بازی (Initial Game Offering)

 

عرضه اولیه توکن بازی (IGO) در سال ۲۰۲۱ و با ظهور اکوسیستم‌های گیم‌فای و سوشال فای رواج پیدا کرد. پلتفرم‌‌های بازی می‌توانند از طریق برگزاری IGO سرمایه لازم را از سرمایه‌گذاران و بازیکنان جذب کنند و در ازای مشارکت‌شان توکن‌های بازی را به آن‌ها دهند. بازی دی‌ریس (DeRace) و اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) دو نمونه‌‌ای هستند که از طریق عرضه اولیه توکن بازی سرمایه‌ای حدود ۷ میلیون دلار را جذب کردند. مهم‌ترین دلیل موفقیت IGOها، ترکیب دنیای بازی با فرصت سرمایه‌گذاری روی بلاکچین است که منجر به جذب دو گروه گیمرها و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال شده است. لانچ‌پد بایننس یکی از پلتفرم‌های محبوب برای برگزاری تامین مالی از طریق عرضه اولیه توکن بازی است.

استارت‌آپ‌های بلاکچین و پروژه‌های ارز دیجیتال علاوه‌بر روش‌های مذکور می‌توانند از طریق راهکارهایی مانند فروش خصوصی، ایردراپ و دریافت کمک‌های مالی سرمایه لازم برای توسعه را به‌دست بیاورند:

فروش خصوصی (Private Sales)

در روش تامین مالی از طریق فروش خصوصی، توکن‌های پروژه قبل از عرضه عمومی به گروهی از سرمایه‌گذاران منتخب فروخته می‌شود. تیم پروژه با هدف تشویق مشارکت اولیه و از طریق مذاکره مستقیم به فروش توکن‌ها با قیمت پایین‌تر اقدام می‌کند. به‌طور مثال تلگرام از طریق فروش خصوصی سرمایه‌ای بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار را جذب کرد. فایل کوین‌ هم یک نمونه دیگر است که ۲۵۷ میلیون دلار سرمایه از این طریق جذب کرده است.

ایردراپ (Airdrop)

در ایردراپ‌ها (Airdrop) توکن‌های پروژه به‌صورت رایگان بین کاربران اولیه واجد شرایط توزیع می‌شود. در بحث تامین مالی پروژه‌های کریپتویی، ایردراپ‌ها یک نوع استراتژی تبلیغاتی برای جلب توجه جامعه نسبت به پلتفرم و جذب کاربر جدید محسوب می‌شوند.

 

ممکن است مقدار توکن‌های توزیع شده در هر پروژه متفاوت باشد؛ اما هدف کلی آن‌ها ایجاد پایگاه کاربری است. ایردراپ‌های ریپل (XRP)، استلار (XLM) و یونی سواپ (UNI) نمونه‌هایی از ایردراپ‌های قابل‌توجه هستند. توجه داشته باشید که ایردراپ‌ها مستقیما نقشی در جذب سرمایه ندارند؛ اما با تشویق کامیونیتی و افزایش ارزش توکن به‌طور غیرمستقیم به موفقیت پروژه کمک می‌کنند.

کمک‌های مالی (Grants)

منظور از کمک‌های مالی، سرمایه‌ای است که توسط سازمان‌های درون اکوسیستم به‌عنوان حمایت از نوآوری و توسعه به پروژه اهدا می‌شود و نیازی به بازپرداخت آن‌ها نیست. بنیاد وب ۳ (Web3 Foundation)، کانسنسیس گرنت (ConsenSys Grants) و کالکتیو شیفت (CollectiveShift) نمونه‌هایی از پلتفرم‌های حامی پروژه‌های بلاکچینی هستند.

در جدول زیر می‌توانید خلاصه‌ای از مزایا و معایب روش‌های مختلف تامین مالی کریپتویی را ببینید:

روش مزایا معایب
عرضه اولیه کوین (ICO) دسترسی جهانی، سرعت در تامین نقدینگی چالش‌های نظارتی، ریسک کلاهبرداری
عرضه اولیه صرافی (IEO) بررسی توکن توسط صرافی، لیست شدن فوری توکن، دسترسی به پایگاه کاربری صرافی دسترسی محدود کاربران، ریسک‌های مرتبط با صرافی‌های متمرکز، لزوم انطباق با قوانین
عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (IDO) غیرمتمرکز، کارمزد کمتر ریسک کلاهبرداری، نقدینگی محدود، فاقد نظارت‌های قانونی
عرضه اولیه توکن بازی (IGO) مناسب برای گیمرها و جذب مشارکت کامیونتی ریسک اشباع بیش‌ازحد، تاثیرپذیری از نوسان‌های بازار
عرضه اولیه توکن اوراق بهادار (STO) توکنایزکردن دارایی‌های فیزیکی، افزایش نقدینگی، حمایت از سرمایه‌گذار پیچدگی‌های قانونی، پذیرش محدود سرمایه‌گذاران، چالش‌های زیرساختی
فروش خصوصی جذب سرمایه هدفمند، شرایط قابل‌مذاکره، دسترسی سریع به سرمایه جامعه سرمایه‌گذاری محدود، احتمال زدوبندهای داخلی، نقدینگی کمتر
ایردراپ پایگاه کاربری گسترده، جلب توجه جامعه، امکان بازاریابی مجازی ریسک دامپ توکن، هزینه توزیع بالا، دشواری در انتخاب جامعه هدف
کراودفاندینگ سرمایه‌گذاران متنوع، پشتیبانی جامعه ازدحام سرمایه‌گذاران، انطباق با مقررات، ریسک شکست پروژه
کمک‌های مالی بدون نیاز به بازپرداخت، حمایت از سازمان‌ها و تشویق پروژه‌های متن باز بودجه محدود، وابستگی به ارائه‌دهنده سرمایه

مزایا و معایب انواع روش‌های تامین مالی پروژه‌های ارز دیجیتال

ارز- دیجیتال

بهترین پلتفرم‌های تامین مالی برای پروژه‌های ارز دیجیتال

پروژه‌های ارز دیجیتال و استارت‌آپ‌های بلاکچینی می‌توانند برای توسعه برنامه‌های خود از خدمات پلتفرم‌های تامین مالی کریپتویی کمک بگیرند. در ادامه به فهرستی از برترین پلتفرم‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی اشاره می‌کنیم:

کوکوین اسپات‌لایت (KuCoin Spotlight)

اسپات‌لایت کوکوین (KuCoin Spotlight) یکی از پلتفرم‌های مطرح برای عرضه اولیه صرافی متمرکز است. این پلتفرم به‌عنوانی یکی از بهترین صرافی آلت‌کوین‌ها شناخته می‌شود و گزینه ایده‌الی برای پیداکردن پروژه‌های آینده‌دار محسوب می‌شود. از مهم‌ترین مزایای اسپات‌لایت پایگاه کاربری گسترده، بررسی‌ دقیق پروژه‌ها، اقدامات امنیتی سخت‌گیرانه، نرخ بازگشت سرمایه بالا و مشارکت گسترده کاربران در فروش توکن‌ها است.

طبق داده‌های موجود تا سپتامبر ۲۰۲۳، ۲۶ پروژه ارز دیجیتال برای تامین مالی و کسب اعتبار از کوکوین اسپات لایت استفاده کرده‌اند. برخی از پروژه‌های موفق در این پلتفرم، بازده سرمایه‌گذاری بسیار بالایی داشته‌اند که نمونه بارز آن پروژه VR با بازده ۲۱۲ برابری است. پروژه‌های دیگری مانند LYXE ،CWAR و CHMB نیز بازده سه رقمی داشته‌اند.

لانچ پد بایننس (Binance Launchpad)

لانچ پد بایننس یک پلتفرم برجسته در صرافی Binance است که به پروژه‌های بلاک‌چینی در جذب سرمایه کمک می‌کند. این پلتفرم در برگزاری IEOها تخصص دارد و به دلیل شهرت و اعتماد بالای کاربران به صرافی Binance، به عنوان یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های صنعت کریپتو شناخته می‌شود.

 

لانچ‌پد بایننس تا سپتامبر ۲۰۲۳ میزبان رویداد تامین مالی ۷۵ پروژه‌ ارز دیجیتال بوده است که در جریان آن بیش از ۱۰۱ میلیون دلار از بیش از ۴ میلیون سرمایه‌گذار به‌دست آمده است. این پلتفرم به‌عنوان یک پل ارتباطی میان سرمایه‌گذاران و پروژه‌های آینده‌دار نقش مهمی را در رشد پروژه‌ها و اکوسیستم بایننس ایفا می‌کند. پالیگان (MATIC)، مولتی‌ورس اکس (EGLD)، اکسی اینفینتی (AXS)، سندباکس (SAND) و اینجکتیو (INJ) نمونه‌های موفقی هستند که از پشتیبانی لانچ‌پد بایننس برای تامین مالی بهره‌مند شده‌اند.

کوین‌لیست (CoinList)

کوین لیست

کوین لیست یکی دیگر از پلتفرم‌هایی است که به پروژه‌های ارز دیجیتال در جذب سرمایه کمک می‌کند و درحال حاضر بیشتر در حوزه ICO تمرکز دارد. این پلتفرم در تامین مالی پروژه‌های زیر نقش بسیار مهمی داشته است:

  • فایل کوین (FIL): جذب بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷
  • سلو (CELO): جذب ۳۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹
  • پروتکل مینا (MINA): جمع‌آوری ۱۸.۷۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱
  • پروتکل نیر (NEAR): جذب ۲۱.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰

مجموع سرمایه‌هایی که کوین لیست برای پروژه‌های مختلف جمع‌آوری کرده است بالغ بر ۲۶۰ میلیون دلار است. این پلتفرم پایگاه کاربری قابل‌توجهی دارد و سرمایه‌گذاران به‌طور فعال در ICOهای کوین لیست شرکت می‌کنند.

دائو میکر (DAO Maker)

دائو میکر پلتفرمی برای حمایت از پروژه‌های نوپا است و بیشتر به‌صورت IDO و IGO فعالیت می‌کند. پروژه‌هایی مانند XCAD Network ،MyNeighborAlice ،LTO Network ،Orion Protocol و VAIOT برای تامین مالی از پلتفرم دائو میکر استفاده کرده‌اند. این پلتفرم از زمان آغاز به کار با توزیع ۵۵۰ میلیون دلار از بیش از ۱۲۰ استارت آپ حمایت کرده است. دائو میکر نزدیک به ۱ میلیون کاربر در سراسر جهان دارد که ۳۰۷٬۰۰۰ از آن‌ها احراز هویت شده‌اند.

پولکااستارتر (Polkastarter)

پولکااستارتر یک پلتفرم تامین مالی چند زنجیره‌ای غیرمتمرکز است که بیشتر روی جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز تمرکز دارد. پروژه‌هایی مانند Wilder World ،SuperVerse ،Ethernity ،Stratos ،Push Protocol و Polkadex از حمایت‌های مالی پولکااستارتر استفاده کرده‌اند. این پلتفرم تاکنون با جذب ۵۰ میلیون دلار از ۳۵٬۰۰۰ سرمایه‌گذار، از ۱۱۱ پروژه ارز دیجیتال حمایت کرده است.

جمع‌بندی

در فضای پرشتاب و رقابتی ارزهای دیجیتال، تأمین منابع مالی برای پروژه‌های بلاک‌چینی امری ضروری است. این پروژه‌ها برای پیشبرد ایده‌های خلاقانه و توسعه زیرساخت‌ها نیازمند جذب سرمایه هستند. در دنیای ارزهای دیجیتال روش‌های مختلفی برای تامین مالی استارت‌آپ‌ها وجود دارد که شامل جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطر‌پذیر، کراود فاندینگ، عرضه اولیه کوین، عرضه اولیه صرافی‌های متمرکز، عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز، عرضه اولیه توکن‌های اوراق بهادار، عرضه اولیه توکن‌های بازی و فروش خصوصی می‌شود. لانچ‌پد بایننس، اسپات لایت کوکوین، کوین لیست و پولکا استارتر نمونه‌هایی از بهترین پلتفرم‌های تامین مالی هستند که با ارائه فضایی امن و پایگاه کاربری گسترده به پروژه‌های ارز دیجیتال در جذب سرمایه موردنیازشان کمک می‌کنند.

منبع: میهن بلاکچین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها