|
کدخبر: 334622

شمش طلا از پرداخت مالیات معاف شد

بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی و به استناد رأی دیوان عدالت اداری، انواع شمش طلا از پرداخت مالیات معاف بوده و این معافیت هیچ گونه محدودیت شکلی ندارد.

اقتصاد شمش طلا از پرداخت مالیات معاف شد

دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی در شهریور ماه سال جاری با صدور یک بخشنامه اعلام کرد که بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، انواع شمش طلا از پرداخت مالیات معاف بوده و این معافیت هیچ گونه محدودیت شکلی ندارد.

در رأی هیأت عمومی آمده است، قانونگذار در جز (۹) از قسمت (الف) ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ اعلام کرده است که «انواع شمش طلا (وارداتی و داخلی) و انواع حواله‌های کاغذی یا الکترونیکی دارای پشتوانه صددرصد طلا» از پرداخت مالیات و عوارض معاف است و این حکم قانونگذار به صورت مطلق بوده و تفاوتی بین انواع شمش طلا در قانون ذکر نشده است، ولی در مقرره مورد شکایت حکم قانونگذار محدود شده و مقرر گردیده است که منظور از شمش طلا، شمشی است که منطبق با تعریف درج شده در آئین‌نامه ورود و صدور فلزات گران‌بها مصوب ۴/۴/۱۳۹۸ شورای پول و اعتبار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشد و لذا قسمت ۱ ۹ از جز ۹ از مصادیق معافیت‌های بند (الف) ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون بوده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۰/۲/۱۴۰۲) در رسیدگی و تصمیم‌گیری مراجع قضائی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

قیمت-شمش-طلا

جزئیات مهم درباره حراج بعدی شمش طلا

پنجاهمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران در روز یکشنبه ۲۵ شهریورماه از ساعت ۱۲ تا ۱۶ در تالار معاملات طلای این مرکز برگزار می‌شود. خریداران علاقه‌مند به شرکت در این حراج می‌توانند با واریز مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال (۳۵۰ میلیون تومان) به عنوان وجه الضمان برای هر قطعه شمش طلا، تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۴ شهریورماه، در این حراج ثبت‌نام کنند.

گفتنی است طی ۴۹ جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران، ۹۵۴۶ کیلوگرم شمش به ارزش بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفته است.

تفاوت قیمت شمش طلا در یک ماه گذشته

قیمت شمش طلا متفاوت است و حراج شمش طلا در مرکز مبادله انجام می شود. خریداران شمش طلای مرکز مبادله ایران می‌توانند با واریز مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال (۳۵۰ میلیون تومان) به عنوان وجه الضمان برای هر قطعه شمش طلا در هر حراج این مرکز مشارکت داشته باشند. در آخرین حراج شمش طلای مرکز مبادله ۱۹۵ کیلوگرم طلا با میانگین قیمت چهار میلیارد و ۷۸۶ میلیون تومان برای هر شمش استاندارد به فروش رسیده است. در آخرین حراج شمش طلا در مرداد ماه نیز از مجموع ۱۸۹ کیلوگرم شمش طلای ارائه شده در حراج‌های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، ۱۷۹ کیلوگرم با میانگین قیمت چهار میلیارد و ۶۸۸ میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد به فروش رسید. با مقایسه قیمت حراج شمش طلا در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه نیز ۹۸ میلیون تومان افزایش قیمت کاملا مشهود است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها