|
کدخبر: 334678

اوضاع خرید بلیط اتوبوس بحرانی شد | خانم وزیر تحویل بگیر!

ترمینال اهواز در حال حاضر با کمبود اتوبوس مواجه است و خرید بلیت به صورت آنلاین از وب‌سایت‌های اینترنتی به چالشی بزرگ تبدیل شده است. مسافران معمولاً با پیام «برای این تاریخ هیچ اتوبوسی موجود نیست» مواجه می‌شوند.

اقتصاد اوضاع خرید بلیط اتوبوس بحرانی شد | خانم وزیر تحویل بگیر!

وضعیت کنونی ترمینال اتوبوسرانی اهواز چندان رضایت‌بخش نیست و مسافران با چالش‌های زیادی مواجه هستند. برخی معتقدند که شرکت ملی نفت اتوبوس‌ها را برای مقاصد خود اجاره کرده است. در حالی که عده‌ای دیگر به طور غیررسمی اشاره می‌کنند که مسافران افغانی، پاکستانی یا عراقی که از اربعین و زیارت عتبات عالیات بازگشته‌اند، قصد سفر به قم و مشهد را دارند و به همین دلیل، با پرداخت مبلغی بیشتر از کرایه معمول (۵۰۰ هزار تومان) که به یک میلیون تومان می‌رسد، باعث کمبود اتوبوس‌ها شده‌اند.

هر چه هست و باعث و بانی‌اش هر کسی که هست در نهایت این مردم هستند که متضرر می‌شوند و در لحظه فروش اینترنتی‌شان تعطیل می‌شود و باید ساعتها و تا زمان نامعلوم در ترمینال سرپا معطل بمانند.

با مردم که صحبت می‌کنی، همه حرف‌شان از این است که این مشکل فقط متعلق به ترمینال اهواز است.

بلیط-اتوبوس

ریشه اصلی: «قیمت‌گذاری دولتی»

با آغاز صدارت مهرداد بذرپاش بر وزارت راه و شهرسازی، چیزی که بیش از همیشه از زبان او و مدیرانش و البته ستاد تنظیم بازار شنیده می‌شد یک عبارت بود: «قیمت مصوب بلیت». عبارتی که گرچه برای مدیران دولتی و مردم آشناست، اما برای کسی که با مبانی علم اقتصاد امروز آشناست، مترادف با «صف»، «زیان»، «کمبود»، «فرسودگی» و «رانت» است.

وقتی قیمت اتوبوس بخشنامه‌ای توسط وزارت راه و شهرسازی به صورت دستوری پایین ابلاغ می‌شود راننده‌ای حاضر نمی‌شود که سرمایه بیش از ۱۰ میلیاردی خود را با چنین قیمت‌هایی به کار بیاندازد چه برسد که با انباشت درآمد یا تامین مالی بخواهد اتوبوس خود را تعمیر، ارتقا یا به روز کند. در نتیجه راننده‌ها به بهانه آب و هوای گرم جنوب، اربعین، زیارت عراقی‌ها یا هر اتفاق دیگری که ممکن است باعث شود جای دیگری و به طور غیررسمی بازار تشکیل شود، اتوبوس خود را حرکت به آن مقصد خواهند برد.

تجربه موفق داخلی

شهروندان پا به سن گذاشته به خاطر می‌آورند که دوره ابتدای دهه ۸۰ شمسی در دولت سیدمحمد خاتمی دوره‌ای بود که همزمان به رفع مداخله قیمت دستوری، وزارت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وقت، ناوگان اتوبوسرانی بین شهری ایران به کلی نوسازی شد و اتوبوس‌های بنز سری C (معروف به ایران پیما) به تدریج جای خود را به ولوو و اسکانیاهای دارای کولر و تلویزیون داد و رفاه مسافر و درآمد راننده و مالکین به شدت افزایش پیدا کرد. اما متاسفانه از سال ۱۳۹۷ ستاد تنظیم بازار خود را متولی قیمت‌گذاری دستوری ارزان و ثابت و غیر شناور بلیت اتوبوس دانست و البته در دوران مهرداد بذرپاش همراهی دولت با این قیمت‌گذاری دستوری ثابت و غیرشناور به اوج خود رسید. در نتیجه همه این اتفاقات است که در شرایط خاص موسم اربعین، نوروز یا سفرهای تابستانی بلیط اتوبوس به کلی نایاب شده و مردم به دردسر می‌افتند.

یکی از اولین اولویت‌های فرزانه صادق مالواجرد در قامت وزیر می‌تواند برگرداندن فرمان راهبری حمل و نقل بین شهری به جاده توسعه پیشین باشد.

صف-بلیط

بلیط-اتوبوس

بلیط-اتوبوس-2

بلیط-اتوبوس-1

منبع: اقتصادنیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها