|
کدخبر: 334715 هادی خرسند

اختصاصی گسترش نیوز

عکس ماشین شاهین | ماجرای تحریم پرنده شکاری سایپا چیست؟

یکی از خودروهایی که شرکت سایپا برای طراحی ساخت و تولید آن درگیری ها و فراز و نشیب های زیادی را طی کرد خودرو شاهین بود. این خودرو در ابتدا قرار بود بر روی پلتفرم اصلاح شده تویوتا یارسی با پیشرانه برلیانس سری H300 و گیربکس ۶ سرعته به بازار عرضه شود.

اقتصاد عکس ماشین شاهین | ماجرای تحریم پرنده شکاری سایپا چیست؟

تحریم های امریکا علیه ایران همیشه جنجال آفرین بود و باعث شد تا طراحی شاهین بر روی یک پلتفرم خارجی منتفی شود. از آنجا که برای طراحی و ساخت این خودرو زحمات زیادی کشیده شده بود؛ مهندسان سایپا با تکیه بر توان داخلی و بکارگیری تجارب گذشته این طراحی را کامل و آن را به مرحله تولید و عرضه در بازار رساندند. با این حال برخی از ویژگی هایی که بر روی طراحی قبلی وجود داشت از روی طراحی جدید حذف شد. با وجود همه‌ی این چالش هایی که این کمپانی با آن روبرو بود توانست خودرو شاهین را با خصلت های فنی متفاوت به خط تولید برساند.

خودرو شاهین در طی این پروسه بسیاری از خصلت های خوب و بد را از دست داد و خصلت های دیگری را بدست آورد. یکی از چیزهایی که می توان گفت که این خودرو در طی کردن این مسیر از دست داد گیربکس ۶ سرعته بود که با گربکس ۵ سرعت عوض شد. بعد از تولید خودروی شاهین معایب بسیاری گریبان گیر این خودرو شد؛ اما رفته رفته این مشکلات برطرف شدند و شاهین طرفداران خاص خود را بدست آورد و توانست خود را در بازار خودرو جا کند.

شاهین

کابین شاهین

داخل خودرو شاهین نسبت به دیگر خودروهای این کمپانی نسبتا جادارتر و بزرگتر است؛ اما برخلاف ظاهر بیرونی فضای داخلی شاهین حس خوبی را به سرنشینان منتقل نمی کند. نکته منفی دیگری که در کابین این خودرو به چشم می خورد کیفیت پایین پلاستیک های بکار رفته شده در داشبورد و تودری هایی است که برای این خودرو استفاده شده است. البته ناگفته نماند که اتاق شاهین دارای نکات مثبتی هم است. برای مثال شرایط فضای در دسترس سرنشینان از نظر جای پا و سر مناسب و کافی است،  حتی برای صندلی عقب فضای مناسب و کافی در نظر گرفته شده است.

شاهین-سایپا

تقریبا در سال های اخیر شاهد عرضه خودرویی با چهره ی متفاوت به گونه ای که در ذهنمان یک خودروی جدید را تداعی کند روبرو نبوده ایم؛ اما شاهین از این حیث با تمامی خودروهای که در داخل کشور طراحی شدند متفاوت است. شاهین از این حیث با تمامی خودروهای که در داخل کشور طراحی شدند متفاوت است.

اگر تحریم ها علیه ایران آغاز نمی شد قرار بر این بود که شاهین با یک پیشرانه ۱.۶۵ لیتری روانه بازار شود. بعد از شروع این پیش آمدها موتور قدیمی مگاموتور روی میز مهندسان قرار گرفت تا با مقداری تغییر در ساختار این موتور بر روی شاهین قرار گیرد. از آنجا که این موتور یک پیشرانه ۸ سوپاپ قدیمی و کم حجم (موتور تیبا و ساینا ) بود نمی توانست نیازهای شاهین را که سنگین تر بود برطرف کند.اگر تغییرات بر روی این موتور را بررسی کنیم می توان نکات مثبت و منفی آن را در کنار هم بررسی کرد.از نکات مثبت این طرح می توان گفت جدا از دست‌یابی به استاندارد آلایندگی یورو ۵، توانسته۲۳ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از مدل تنفس طبیعی تولید نماید که اختلاف محسوسی به حساب می‌آید.

ولی نکته منفی آن به این صورت است که فقط ۱۳ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر از یک خودرو تنفس طبیعی معمولی در سطح EF7، دردسرهای یک پیشرانه توربو را به جان بخرند که برای مشتریان توجیه اقتصادی چندانی ندارد. تازه بماند که قدرت شاهین 5 اسب بخار کمتر از پیشرانه EF7 است.

خودروسازان داخلی در این سال های اخیر بیشتر تلاششان بر روی اضافه کردن آپشن های رفاهی بشتر بوده است. شاهین هم از نظر سطح آپشن‌های رفاهی شرایط قابل قبولی دارد و با ارائه گزینه‌هایی نظیر: کیلس و استارتر دکمه‌ای، نمایشگر 7 اینچی مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای و دوربین پارک، سنسورهای دنده عقب، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک (تک کاناله)، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، دیلایت و اتولایت، چراغ مشایعت، شیشه بالابرها و آینه‌های جانبی برقی مجهز به سیستم تاشوبرقی، نشانگر وضعیت دنده‌ها، سیستم ضد سرقت (immobilizer) و کامپیوتر سفری میتواند شما را راضی نگاه دارد. 

از رقبای اصلی شاهین می توان دنا پلاس دنده‌ای، تارا و پژو 207i  را نام برد.

مزایا و معایب

+ طراحی ظاهری قابل قبول

+ صندوق عقب جادار

– موتور قدیمی پراستهلاک و کم‌بازده

– سطح پایین امکانات ایمنی و رفاهی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها