|
کدخبر: 334719

بنزین رایگان برای بازنشستگان | خوشبحال این قشر شد

در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی مبنی بر اینکه «بنزین برای بازنشسته‌های اماراتی رایگان شده» منتشر شده است. این شایعه به همراه ویدیویی از فردی است که در پمپ بنزین باک خودرویش را پر می‌کند و تنها کارت ملی خود را نشان می‌دهد. در این ویدیو هیچ اشاره‌ای به بازنشسته بودن این فرد نشده است، در حالی که سن، نام و تصویر او به وضوح قابل مشاهده است. همچنین هیچ منبع خبری رسمی یا دولتی، یا نهادهای مرتبط با بیمه و بازنشستگی در امارات چنین خبری را تأیید نکرده‌اند.

اقتصاد بنزین رایگان برای بازنشستگان | خوشبحال این قشر شد

ویدیو در اواخر آبان ۱۴۰۲ به صورت ویدیو عمودی کوتاه در یوتیوب شورت، ریل و پست‌های اینستاگرام و تیک‌تاک عربی (عموماً کویتی) با عنوان «بنزین رایگان برای بازنشستگان اماراتی با کارت بازنشستگی» (بنزین المتقاعدین مجانی بالامارات علی بطاقة التقاعد) به سرعت در حال انتشار بود.

با این حال در ویدیو هیچ جا ادعا نشده که راننده، فردی «بازنشسته» است. با این‌حال این ویدیو با عنوان «بنزین رایگان برای بازنشستگان» در رسانه‌های اجتماعی فارسی‌زبان منتشر شده است.

با این حال، این فرد برای اینکه ادعایش را ثابت کند، کارت شناسایی خود را نشان می‌دهد. از روی کارت می‌توان دید که نام او «جمال سعید …» است و متولد سال ۱۹۷۱ است.

سن بازنشستگی در امارات متحده عربی، ۶۰ سال است ولی مرد ۵۵ ساله (یا زن ۵۰ ساله) با حداقل ۲۰ سال سابقه کار هم می‌تواند تقاضای بازنشستگی پیش از موعد بدهد. در هر صورت آقای «جمال سالم…» مشمول هیچ کدام از موارد بالا نیست و بازنشسته محسوب نمی‌شود.

براساس شواهد، معلوم نیست او به‌خاطر چه امتیازی، در این لحظه از سوخت رایگان بهره‌مند شده‌است، اما او قطعا بازنشسته (مستمری‌بگیر بازنشستگی) نیست. معلوم نیست او کارت دیگری هم ارائه داده (مثلا کارت سوخت هدیه) و یا این یک نوع امتیاز خاص بوده که صرفا با چک کردن کارت ملی او میسر می‌شده‌است.

البته دولت امارات تخفیف و یارانه زیادی برای خانواده‌های کم‌درآمد یا مستمری‌بگیران بازنشستگی در نظر می‌گیرد که بخش زیادی از هزینه بنزین آنها را پوشش می‌دهد.

برای نمونه در شهر ابوظبی، در هفته‌ای در اواسط اردیبهشت‌ماه امسال (هفته اول ماه مه) که «هفته ترافیک عربی» نام داشت، پلیس، این شهر با راه‌انداختن «گشت شادمانی» (Happiness Patrol) رانندگانی که قوانین راهنمایی را رعایت می‌کردند را متوقف کرده و به آنها کارت سوخت هدیه رایگان اهدا می‌کرد. اجرای این طرح در ابوظبی، با همکاری پلیس و پمپ‌بنزین‌های ADNOC سابقه قبلی هم دارد.

همچنین در شهرهایی مانند ابوظبی گاهی به مناسب‌هایی «گشت شادمانی» رانندگان قانون‌مدار را متوقف کرده و به آنها کارت سوخت رایگان هدیه می‌دهد. اما همین ویدیو هم در شهر شارجه پر شده‌است.

سهمیه بندی بنزین برای مسافرت در راه است؟

مجتبی شکوری روز چهارشنبه اظهار کرد: با توجه به تعطیلی پیش‌رو، پیش‌بینی و تمهید‌های لازم برای تامین و عرضه بنزین و جلوگیری از بروز مشکل اندیشیده شده است.

 با بیان اینکه موجودی جایگاه‌ها تحت کنترل است اضافه کرد: بر اساس آخرین کنترل‌ها هم‌اینک موجودی بنزین در جایگاه‌ها بالاست و هیچ جایگاهی در گیلان غیرفعال نیست.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان بیان کرد: تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم تا نسبت به پرکردن مخازن به ویژه در مسیر‌های اصلی از جمله رودبار اقدام شود و مشکلی برای هم‌استانی‌ها و مسافران ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه برای پرماندن جایگاه‌ها و جلوگیری از هرگونه مشکل تذکر لازم ارائه شده‌است اضافه کرد: مردم و گردشگران یقین بدانند پای کار هستیم و کنترل لازم صورت می‌گیرد تا مشکلی ایجاد نشود.

شکوری در پاسخ به سئوالی مبنی بر چرایی مشکل عرضه بنزین در برخی از جایگاه‌های گیلان در تعطیلات گذشته گفت: مشکلی در تامین بنزین نبود؛ اما موج مسافر و ترافیک سنگین فعالیت نفتکش‌ها را برای تخلیه بنزین با مشکل مواجه کرده بود به عنوان مثال اگر نفتکشی چهار بار برای تخلیه اقدام می‌کرد با توجه به بار ترافیک این آمار به ۲ مرتبه تقلیل یافته بود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان ضمن قدردانی از جایگاه‌داران و رانندگان نفتکش‌ها از مسافران خواست تا ضمن صبوری برای جلوگیری از ازدحام از کارت سوخت شخصی استفاده کنند.

در تعطیلات هفته گذشته برخی از جایگاه‌های سوخت در شهرستان‌های گیلان با مشکل عرضه بنزین مواجه شده بودند.

منبع: ایران جیب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها