|
کدخبر: 335163

افزایش حقوق بازنشستگان کلید خورد | رشد ۴۰ درصدی با ضمانت مجلس

در حالی که بازنشستگان طی ماه های گذشته به شدت نگران وضعیت افزایش حقوق خود هستند، حالا شنیده ها حکایت از آن دارد که مجلس شورای اسلامی عزم خود را برای انجام اقدامات مهم در این راستا جزم کرده است. نایب رئیس مجلس دوازدهم، از ضرورت افزایش حقوق ها و توجه ویژه به امر همسان سازی حقوق بازنشستگان سخن به میان آورده است. این خبر می تواند برای بازنشستگان مسرت بخش باشد و قدری از نگرانی های این قشر بکاهد. مسلما روزهای سرنوشت سازی در راه است و دولت جدید باید در این مسیر نشان دهد که برای رفع نیاز بازنشستگان چه اقداماتی را در نظر دارد.

اقتصاد افزایش حقوق بازنشستگان کلید خورد | رشد ۴۰ درصدی با ضمانت مجلس

یکی از نکات مهم در مناظرات انتخاباتی به بحث توجه به متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان و رسیدگی به بحث افزایش پرداختی ها مربوط می‌شد. مسعود پزشکیان از برنامه خود برای این موضوع سخت گفت اما در روزهای گذشته مسائل دیگری مشاهده شده و ظاهرا در روی همان پاشنه سابق می چرخد.

مجلس اما در این زمینه قصد یاری دارد و همانطور که اعضای کمیسیون اقتصادی پیش تر وعده داده بودند، دولت مکلف است تا تکلیف همسان سازی حقوق بازنشستگان را روشن کرده و برای افزایش دستمزدها چاره اساسی بیاندیشد.

نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه در قانون آمده است امسال حقوق بازنشستگان ۴۰ درصد افزایش پیدا کند، گفت: بنابراین دولت چهاردهم باید این مورد را جدی بگیرد.

علی نیکزاد امروز (سه‌شنبه ۲۷ شهریور) در پاسخ به تذکر علی‌بابایی نماینده ساری در مجلس درباره لزوم اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: در موضوع نظارت امروز، جلسه‌ هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها برگزار شد و موضوع نظارت بر اجرای برنامه هفتم توسعه مطرح شد و مورد تأکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: سه‌شنبه‌های نظارتی از دستاوردهای مجلس یازدهم است که ادامه این روند و تقویت بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی نیز مورد تأکید است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: صحبت‌های آقای بابایی درباره این طرح درست است چون بعد از تصویب آن، مردمی که امنیت شغلی نداشتند امید پیدا کردند لذا این موضوع پیگیری می‌شود.

وی درباره قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: مجلس یازدهم مالیات بر ارزش‌افزوده را از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش داد که این یک درصد افزایش درآمدی حدود ۷۰ همت دارد. مردم از این افزایش مالیات مکدر شدند منتها این کار به‌خاطر جامعه بزرگ بازنشستگان به‌خصوص فرهنگیان انجام شد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طبق برنامه هفتم توسعه امسال باید متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان به میزان ۴۰ درصد از ۹۰ درصد شاغلان انجام شود لذا انتظار می‌رود دولت چهاردهم این موضوع را جدی بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دوازدهم ایجاد اصلاحات در قانون بازنشستگی را راهکاری برای کنترل تورم دانست و ادامه داد: اگر قرار باشد به کنترل تورم باشد باید در درجه اول تدبیری برای سن بازنشستگی، نحوه تعیین مشاغل سخت و زیان آور و همچنین رفع کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی داشته باشیم تا با ایجاد اصلاحات بتوانیم تورم را کنترل کنیم.

حقوق-بازنشستگان

اصلاح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان راهکاری جهت کنترل تورم

سید محسن موسوی زاده نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اهمیت همسان سازی حقوق بازنشستگان، گفت: در واقع ما زمانی می‌توانیم در کشور قله‌های ترقی را طی کنیم که در جامعه الگوهایی را داشته باشیم و از آنها تبعیت کنیم تا امکان ارتقاءو پیشرفت در کشور فراهم شود.

نماینده مردم اهواز باوی حمیدیه و کارون در ادامه تاکید کرد: بازنشستگان ما در تمام حوزه‌ها الگوهای تمام نمای مدیریت رفتاری و تربیتی در جامعه هستند، لذا نباید اینگونه تصور کنیم که نسبت به یک فرد بازنشسته بی توجه باشیم،چرا که  این افراد با تجربه‌های بیشتر و دانش خود، می‌توانند به ارتقاء و پیشرفت جامعه کمک کنند و باید از تجربیات آن‌ها استفاده کرد. نماینده مردم در مجلس دوازدهم ضمن انتقاد از وجود ابهامات در قانون بازنشستگی، افزود:متاسفانه قانون بازنشستگی ما دارای ابهامات و اشکالات فراوانی است ناترازی‌هایی که امروز در صندوق‌های بازنشستگی به ویژه در صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری داریم که در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به یکی از این صندوق‌ها و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به صندوق دیگر در بودجه امسال کمک می‌کنیم،اما منجر به ایجاد تورم خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دوازدهم ایجاد اصلاحات در قانون بازنشستگی را راهکاری برای کنترل تورم دانست و ادامه داد: اگر قرار باشد به کنترل تورم باشد باید در درجه اول تدبیری برای سن بازنشستگی، نحوه تعیین مشاغل سخت و زیان آور و همچنین رفع کسری بودجه صندوق‌های بازنشستگی داشته باشیم تا با ایجاد اصلاحات بتوانیم تورم را کنترل کنیم.

حقوق-بازنشستگان

جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۳

ضریب حقوق قضات و اعضای هیات علمی:۶ هزار و ۸۷۶ تومان در نظر گرفته شده است. میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری ۲۰ درصد و ضریب حقوق کارمندان دولت ۴۸۲ تومان در نظر گرفته شده است.

حق عائله مندی: یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۱۰ تومان اعلام شده است.

حق عائله مندی کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر: یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۳۳ تومان در نظر گرفته شده است.

حق اولاد:۸۵۹ هزار و ۵۶۲ تومان اعمال خواهد شد.

و در نهایت حقوق والدین شهدا: ۱۵ میلیون تومان اعلام شده است.

صولتی اظهار داشت: مجلس مبالغی را برای ما در نظر گرفته است که نیازمند زمان است، اما هرچه که پرداخت شود هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان تامین اجتماعی عملیاتی و اجرا خواهد شد.

وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی همچنین درباره تاریخ اجرایی این طرح گفت: تاریخ اجرای طرح هفتم، از ابتدای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است. در واقع از اول فروردین ۱۴۰۳ این طرح اعمال می‌شود. هرگونه اصلاح در احکام بازنشستگان نیز از تاریخ اول فروردین ماه ۱۴۰۳ در نظر گرفته می‌شود.

سن-بازنشستگی

البته روز پنجشنبه به دلیل اختلال پیش آمده در سامانه تامین اجتماعی، پرداخت حقوق‌ها با تاخیر انجام شد. این مشکل اکنون برطرف شده است و پرداخت حقوق بازنشستگان در حال انجام است.

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری:۲۰ درصد در نظر گرفته شده است.

ضریب حقوق قضات و اعضای هیات علمی:۶ هزار و ۸۷۶ تومان در نظر گرفته شده است.

ضریب حقوق کارمندان دولت:۴۸۲ تومان در نظر گرفته شده است.

حق عائله مندی: یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۴۱۰ تومان اعلام شده است.

حق عائله مندی کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر: یک میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۳۳ تومان در نظر گرفته شده است.

حق اولاد:۸۵۹ هزار و ۵۶۲ تومان اعمال خواهد شد.

حق اولاد کارمندان دارای ۳ فرزند و بالاتر:یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۳۰ تومان؛

سقف حقوق:۷۰ میلیون تومان

حداقل حقوق شاغلان:۱۰ میلیون تومان؛

حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری: ۹ میلیون تومان؛

و در نهایت حقوق والدین شهدا: ۱۵ میلیون تومان اعلام شده است.مجلس با تصویب پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی و پیگیری تسریع در پرداخت ۱۳۰ همت به سازمان تامین اجتماعی، از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حمایت کرد.

هیئت وزیران در تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، میزان همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ را تصویب کرد.مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه پرداخت حقوق فروردین بازنشستگان از ۲۰ فروردین آغاز شده است، اعلام کرد: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در حقوق اردیبهشت آنان اعمال و مابه‌التفاوت فروردین نیز خرداد ماه پرداخت خواهد شد. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۲۰ درصدی همراه است. با این حساب کف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جدید ۹ میلیون تومان خواهد بود.

افزایش ۳۵ درصدی حقوق بازنشستگان از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعمال می‌شود. لازم به ذکر است که افزایش ۳۵ درصدی برای حداقل بگیر‌های تامین اجتماعی اعمال می‌شود و سایر سطوح حقوق با افزایش ۲۲ در صدی دریافت خواهند کرد.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها