|
کدخبر: 335215

پیش بینی مهم از قیمت خودرو | روزهای خوب بازار در راه است؟

در دو سال گذشته، بازار خودرو یکی از آرام‌ترین بازارهای داخلی به شمار می‌رفت. اکنون با شروع فصل پاییز، بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که روند قیمت خودرو در نیمه دوم سال 1403 چگونه خواهد بود؟

اقتصاد پیش بینی مهم از قیمت خودرو | روزهای خوب بازار در راه است؟

پس از رشدهای عجیب‌ و غریبی که قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تجربه کرد، ناگهان بازار خودرو در شوک و رکود سنگین فرو رفت. با وجود نوسانات ارزی از دو سال پیش تاکنون، قیمت خودرو در بازار، افت‌وخیز بسیار محدودی را تجربه کرد و اغلب رشدهای قیمتی، مربوط به نرخ‌های درب کارخانه خودروسازان داخلی بود.

از سوی دیگر، هرچند محصولات داخلی بیشترین اختلاف قیمت را از کارخانه تا بازار دارند، اما با مقایسه اختلاف قیمت خودروها از درب‌ کارخانه تا بازار، خصوصاً در خودروهای مونتاژی، می‌توان به این نتیجه رسید که هم‌اکنون، این اختلاف به کمترین حد خود طی چند سال اخیر رسیده است.

تنها با مقایسه قیمت‌های درب کارخانه و بازار محصولات کرمان موتور، مشاهده می‌شود که حتی برخی از خودروهای این شرکت گران‌تر از بازار به فروش می‌رسد. برای مثال در زمان نگارش این گزارش، خودروی جک J۴ با نرخ کارخانه ۸۸۵ میلیون تومان فروخته می‌شود؛ در حالیکه این خودرو در بازار ۸۱۴ میلیون تومان قیمت خورده است.

روند قیمت خودرو با فرا رسیدن پاییز

از آغاز سال جاری تا کنون، نزدیک به شش ماه می‌گذرد و در طول این مدت نه‌تنها قیمت خودرو بالا نرفته، بلکه کاهش قابل توجهی هم تجربه کرده است و با مقایسه قیمت اغلب خودروهای بازار نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۳ می‌توان به این نتیجه رسید. ضمن اینکه باید توجه داشت که بهترین زمان رونق بازار خودرو، زمان تعطیلات تابستان و نزدیک به تعطیلات عید نوروز است.

پارس نماد داده ها

در سه ماهه اخیر، بازار خودرو نشان داد که میزان تقاضا در آن به قدری پایین است که قیمت‌ها به جای افزایش، با کاهش روبه‌رو شدند. حال با آغاز پاییز و فصل سرما، به نظر می‌رسد که رکود فعلی، سنگین‌تر هم خواهد شد.

اما خبری که روز گذشته سروصدای بسیاری به پا کرد، به توییت عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت چهاردهم مربوط می‌شود. وی در صفحه شخصی خود نوشت: امروز بالأخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.

توییتی که برخی کارشناسان بر این باورند، احتمالاً یک شوک رکودی جدیدی را به بازار وارد کند. هرچند بازار خودرو ثابت کرد که خبر درمانی‌های حوزه واردات خودرو طی دو سال اخیر، هیچ تأثیری روی روند آن نخواهد داشت.

یخ بازار با رسیدن عید آب می‌شود؟

تجربه تاریخی نشان داده است که از معمولاً از اواسط بهمن ماه هر سال، روند بازار خودرو افزایشی می‌شود و این رشد قیمتی تا پایان اسفند ادامه می‌یابد. در نتیجه این احتمال هم وجود دارد که پس از رکوده پاییزه، یک رالی صعودی در انتظار بازار خودرو باشد؛ ضمن اینکه تأثیر رشد نرخ ارز در بازار آزاد را هم نباید نادیده گرفت و در صورتی که این رشد نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال رخ دهد، احتمالاً شدت افزایش قیمت خودروها بیشتر خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها