|

مقاومت سخت بازار خودرو | منتظر گرانی باشید

با وجود ورود گسترده خودروهای جدید به کشور در سال جاری، قیمت خودروهای خارجی همچنان در برابر کاهش و افت مقاومت می‌کند. از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا کنون، شاهد ترخیص تعداد زیادی از خودروهای وارداتی جدید هستیم. بسیاری از این خودروها، مانند نیسان سیلفی و تویوتا کرولا، برندهای معتبر و شناخته‌شده‌ای دارند و از نظر مشتریان ایرانی به عنوان خودروهای وارداتی واقعی شناخته می‌شوند. با این حال، ورود انبوه این خودروها نتوانسته است قیمت خودروهای خارجی در بازار را کاهش دهد.

اقتصاد مقاومت سخت بازار خودرو | منتظر گرانی باشید

مقاومت قیمت خودروهای خارجی در برابر کاهش، شرایط عجیبی را در بازار ایجاد کرده است. به عنوان نمونه، قیمت کیا اپتیما نسل سوم و چهارم در مدل‌های کم‌کارکرد، از قیمت کیا K5 بالاتر است. این تفاوت قیمت در مورد سایر خودروها نیز به طور مشابه مشاهده می‌شود.

برخی از مصرف‌کنندگان اعتقاد دارند که این مقاومت در برابر شکست قیمت، ناشی از واردات خودروهای کم‌آپشن با پیشرانه‌های ضعیف در مرحله جدید واردات است. این انتقاد پذیرفته است، اما بازهم باید شاهد شکست قیمت‌ها می‌بودیم، چرا که ما با خودروهایی جدید روبه‌رو هستیم که از نظر طراحی ظاهری و همچنین فناوری، نسبت به نسل قبلی خود پیشرفته‌تر هستند.

جدول قیمت خودروهای خارجی در بازار، مهرماه ۱۴۰۳:

خودرو مدل رنگ وضعیت بدنه کارکرد (کیلومتر) قیمت (تومان)

کیا اپتیما ۲۰۱۶ سفید سالم ۱۸.۵۰۰، ۴.۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰

کیا K۵، ۲۰۲۳ سفید سالم صفر ۴.۰۲۰.۰۰۰.۰۰۰

تویوتا کرولا Gli ۲۰۱۵ سفید سالم ۳۵.۰۰۰، ۳.۰۵۰.۰۰۰.۰۰۰

تویوتا کرولا هیبرید ۲۰۲۳ آبی سالم صفر ۳.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰

هیوندای توسان ۲۰۱۷ سفید سالم ۷۶.۰۰۰، ۳.۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰

هیوندای توسان ۲۰۲۳ سفید سالم صفر ۴.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ (فروش اقساطی)

قیمت خودروهای خارجی

به نظر می‌رسد علت اصلی مقاومت قیمت خودروهای خارجی در مقابل ریزش، تمایل مالکان این خودروها به حفظ سودآوری باشد. قیمت خودروهای خارجی پس از ممنوعیت واردات در سال ۱۳۹۸ به شدت افزایش یافت و خریداران این خودروها صاحب سودهای هنگفتی شدند. بدیهی است که این افراد اکنون در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کنند و تمایل دارند تا اتومبیل خود را همچنان با قیمتی بالا به فروش برسانند.

مقاومت مالکان خودروهای خارجی در مقابل کاهش قیمت‌ها باعث شده است تا بازار این خودروها در وضعیت رکود سنگین قرار گیرد. حتی نخستین مالکان خودروهای وارداتی جدید نیز که با تصور سودآوری نسبت به خرید این خودروها اقدام کرده بودند، ناچار شده‌اند تا قیمت اتومبیل خود را برای جلب توجه مشتریان کاهش دهند. بااین‌حال همچنان مشتریان از خرید خودروهای خارجی قدیمی و جدید اجتناب می‌کنند. این موضوع علاوه بر انتظار مشتریان برای کاهش بیشتر قیمت‌ها، نشان می‌دهد که قدرت خرید مصرف‌کننده ایرانی تا حد زیادی تحلیل رفته است. حتی با وجود کاهش چشمگیر قیمت‌ها، بسیاری از مشتریان همچنان نمی‌توانند یک خودرو وارداتی قدیمی یا جدید خریداری کنند.

مسیر پر پیچ وخم واردات خودرو هموار شد؟

شنبه هفته گذشته، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در توئیتی اعلام کرد: «امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.»

این موضوع کم وبیش بر رفتار قیمت سهام خودرویی اثر داشت و روز یکشنبه، این نمادها مسیر نزولی روز ابتدایی هفته را در پیش گرفتند. نقطه عطف خودروسازان در معاملات هفته پیشین، روز دوشنبه بود که چرخش قیمت شکل گرفت. بازگشت قیمت از روز میانی معاملات در هفته پایانی تابستان، باعث شد تا اکثریت نمادهای این صنعت، در قیمت همسان یا بالاتر از قیمت تابلو در شروع هفته قرار گیرند.

منبع: دیجیاتو
کدخبر: 335521

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    آخرین اخبار

    سایر رسانه ها