|

ارزان‌ترین استان ایران برای زندگی | آمارهای جدید باورنکردنی است!

براساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار، استان تهران بالاترین میانگین هزینه سالیانه در مناطق شهری را دارا است. همچنین، بوشهر نیز بالاترین میزان هزینه سالیانه در روستاها را ثبت کرده است.

اقتصاد ارزان‌ترین استان ایران برای زندگی | آمارهای جدید باورنکردنی است!

چند روز پیش، مرکز آمار ایران گزارش نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارها برای سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. در این گزارش، ارقام مربوط به درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته مورد تحلیل قرار گرفته است.

در بخشی از این گزارش، مرکز آمار داده‌های درآمد و هزینه خانوارها به تفکیک هر استان را نیز بررسی کرده که بر اساس آن، شهرنشینان در استان تهران بیشترین هزینه و درآمد را در سال گذشته داشتند. در روستاها اما بیشترین درآمد سالانه به مازندرانی‌ها رسید و روستاییان بوشهر، بیشترین هزینه سالانه را رقم زدند.

در ادامه، ابتدا مروری بر وضعیت کلی درآمدها و هزینه‌های خانوار در سال ۱۴۰۲ خواهیم داشت و سپس وضعیت شهرنشینان و روستاییان استان‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، متوسط هزینه‌های سالانه هر خانوار شهری در سال ۱۴۰۲ معادل ۲۰۶ میلیون تومان بود که این رقم ۵۰.۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافت. همچنین متوسط هزینه کل سالانه خانوارهای روستایی در سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۰.۳ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰ میلیون تومان رسید.

از سوی دیگر، متوسط درآمد هر خانواده شهری در سال ۱۴۰۲ معادل ۲۵۶ میلیون تومان و خانوارهای روستایی ۱۴۹ میلیون تومان بود که به‌ترتیب، در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشدی ۵۳.۹ درصد و ۵۱.۴ درصدی پیدا کردند.

تهران، فارس و البرز؛ گران‌ترین شهرهای ایران در سال ۱۴۰۲

بررسی وضعیت هزینه‌کرد خانوارها نشان می‌دهد در شهرها، استان تهران با متوسط هزینه ۳۳۰ میلیون تومانی، گران‌ترین استان برای زندگی در سال گذشته بوده است. استان‌های فارس و البرز نیز با متوسط هزینه بهترتیب ۲۲۸ میلیون تومان و ۲۱۶ میلیون تومان نیز در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

در طرف دیگر اما استان آذربایجان غربی، ارزان‌ترین استان در سال ۱۴۰۲ بود. چرا که متوسط هزینه سالانه زندگی در شهرهای این استان در سال گذشته تنها ۱۰۷ میلیون تومان بود. استان‌های سمنان با متوسط هزینه ۱۱۳ میلیون تومانی و کرمان با ۱۱۷ میلیون تومان نیز دیگر استان‌ها با کمترین هزینه در سال گذشته بودند.

هزینه-خانوار

در روستاها اما شرایط کمی متفاوت بود. طوری که روستاییان در سه استان بوشهر، مازندران و تهران بیشترین هزینه‌کرد سالانه را داشتند و متوسط هزینه سالانه در این استان‌ها به‌ترتیب ۱۸۳ میلیون تومان، ۱۷۳ میلیون تومان و ۱۶۲ میلیون تومان ثبت شد. این در حالی است که استان سیستان و بلوچستان با تنها ۵۸ میلیون تومان، کمترین هزینه زندگی روستایی در کشور را به خود اختصاص داد.

بیشترین درآمد به کدام استان‌ها رسید؟

نگاهی به وضعیت درآمدی استان‌ها در سال ۱۴۰۲ نیز حاکی از آن است که پایتخت‌نشینان با رقم ۳۸۱ میلیون تومان، بیشترین متوسط درآمد سالانه در نقاط شهری را به نام خود ثبت کردند. استان‌های البرز با ۲۸۳ میلیون تومان و فارس با ۲۸۱ میلیون تومان نیز شهرهای بعدی در این رده‌بندی بودند. در مقابل اما شهرنشینان در استان‌های سمنان، آذربایجان غربی و لرستان به‌ترتیب با ارقام ۱۵۷ میلیون تومان، ۱۶۳ میلیون تومان و ۱۶۴ میلیون تومان کمترین درآمد سالانه را داشتند.

درآمد-خانوار

پردرآمدترین روستاییان کشور در سال گذشته، مازندرانی‌ها بودند؛ طوری که متوسط درآمد آنها در سالی که گذشت معادل ۲۴۰ میلیون تومان بود. روستاییان استان‌های یزد با ۲۳۴ میلیون تومان و تهران با ۲۲۷ میلیون تومان درآمد سالانه نیز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. همچنین روستاییان استان یزد همچون شهرنشینان این استان، با رقم ۷۱ میلیون تومانی، کمترین درآمد سالانه را بین استان‌های دیگر ثبت کردند.

منبع: تجارت نیوز
کدخبر: 335613

ارسال نظر