|

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی؛

ضربه کاری بانک ها به مسکن ملی | نماینده مجلس مقصر اصلی را معرفی کرد

نماینده مردم گناباد در مجلس اظهار کرد: دولت قصد دارد با اعطای زمین به مردم بخشی از مشکلات مربوط به تامین مسکن را حل کند ولی پیش از هر اقدامی باید موضوع تعهد بانک ها و پرداخت تسهیلات روشن شود. بانک ها حاضر به پرداخت جریمه هستند اما واگذاری ۱۰ تا ۱۵ ساله مبالغ وام را برای خود به صرفه و منطقی نمی دانند. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای پیش رفته که بالاترین نرخ بانکی ۲۳ درصد بوده و نرخ تورم به ۴۰ درصد رسیده است. بانک ها حاضر به پرداخت جریمه ۲۰ درصدی هستند اما از پرداخت تسهیلات پرهیز می کنند.

اقتصاد ضربه کاری بانک ها به مسکن ملی | نماینده مجلس مقصر اصلی را معرفی کرد

نهضت ملی مسکن نقش بسزایی در کمک به خانه دار شدن اقشار کم درآمد جامعه دارد. این طرح علاوه بر تأمین مسکن برای افراد با درآمد پایین، با ایجاد فرصت‌های مالی و تسهیلات مسکن مناسب، افراد را قادر می‌سازد تا به راحتی به خرید یا اجاره مسکن بپردازند.

این برنامه‌ها می‌توانند شامل اقدامات مختلفی مانند تخصیص زمین‌های عمومی برای ساخت مسکن ارزان قیمت، ارائه تسهیلات وام مسکن با شرایط ویژه برای افراد با درآمد کم، تسهیلات مالی برای بازسازی و بهسازی مسکن فرسوده، و حمایت از مستأجرین در پرداخت اجاره‌های منصفانه و معقول شد.

همچنین، ایجاد برنامه‌ها و سیاست‌های حمایتی از خریداران اولیه، افزایش تأمین منابع مالی برای ساخت و توسعه مسکن متناسب با نیازهای جامعه و توسعه شهری، نیز از دیگر اقدامات مهم این نهضت محسوب می شود.

در سال گذشته مشکلات بسیاری برای متقاضیان نهضت ملی ایجاد شد و گلایه مندی هایی از قبیل تاخیر در تحویل واحدها و عدم پرداخت تسهیلات مربوط به این طرح وجود داشت. گسترش نیوز برای بررسی آخرین وضعیت این پروژه، گفت و گویی با هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.

هادی-محمدپور

فشارها روی دوش بانک مسکن افتاده است

هادی محمدپور درباره گلایه مندی متقاضیان نهضت ملی مسکن و سرنوشت نهایی این طرح بزرگ گفت: در خصوص این طرح باید ابتدا به عدم همکاری بانک ها اشاره کنم که مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کرده است. ۱۷ بانک کشور در زمینه اعطای تسهیلات مسکن عملکرد بسیار بدی داشتند و به تعهدات خود عمل نکردند. عدم تخصیص وام های لازم به متقاضیان از یک سو و بی توجهی نسبت به پرداخت جرایم از سمت دیگر منجر به ایجاد چالش های فراوانی شده است. مجلس قوانین لازم را در پیوند با این موضوع تصویب و ابلاغ کرده است و قصوری متوجه مجلس و نمایندگان نیست.

او ادامه داد: حقیقت امر این است که عملکرد ضعیف بانک مرکزی به نوعی باعث تمام این چالش ها شده و آقای فرزین هم عملا قادر به انجام کارهای موثر و راهگشا نیست. بیشتر فشارها در خصوص نهضت ملی مسکن روی دوش بانک مسکن است که این مورد می تواند گرفتاری های بسیاری را برای نظام بانکی و همچنین طرح های بزرگ مسکنی پدید آورد. طبق آخرین آمارهای به دست آمده، بانک مسکن با اضافه برداشت مواجه شده و پرونده این بانک در سازمان های نظارتی مورد بررسی قرار گرفته است.
بانک-مرکزی-دو

فرزین باید روشن سازی کند

محمدپور افزود: دولت قصد دارد با اعطای زمین به مردم بخشی از مشکلات مربوط به تامین مسکن را حل کند ولی پیش از هر اقدامی باید موضوع تعهد بانک ها و پرداخت تسهیلات روشن شود. بانک ها حاضر به پرداخت جریمه هستند اما واگذاری ۱۰ تا ۱۵ ساله مبالغ وام را برای خود به صرفه و منطقی نمی دانند. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای پیش رفته که بالاترین نرخ بانکی ۲۳ درصد بوده و نرخ تورم به ۴۰ درصد رسیده است. بانک ها حاضر به پرداخت جریمه ۲۰ درصدی هستند اما از پرداخت تسهیلات پرهیز می کنند.

نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در نقطه مقابل، تخصیص تسهیلات امور داخلی بانک ها و اعطای وام به کارمندان بانکی، به خوبی صورت می گیرد و هیچ گونه خللی در این امر گزارش نشده است. در آخرین آمار بانک مرکزی، تمامی این موارد به صورت کامل عنوان شده که در نوع خود جای نگرانی و تاسف دارد. آقای فرزین باید به صورت دقیق اعلام کند که به کارمندانش تا چه میزان تسهیلات پرداخت می کند. بانک مرکزی باید به تمامی پرسش های موجود که دغدغه اصلی مردم محسوب می شود، پاسخ دهد. وام فرزندآوری، وام نهضت ملی مسکن، تسهیلات ودیعه مسکن و وام ازدواج از جمله موارد مهمی به حساب می آید که ما در مجلس مطالبات مردم در این راستا را پیگیری خواهیم کرد.

محمدپور در خصوص میزان امید به بهبود اوضاع فعلی در دوران وزارت همتی بیان کرد: آقای همتی طی سالیان گذشته موفق به کسب تجربیات خوبی در این حوزه شده است و من امیدواری های بسیاری به او و تیمش دارم. آقای همتی در گذشته رئیس بانک مرکزی بوده است و اشراف خوبی به چالش های این حوزه دارد. در حال حاضر، یکی از مهم ترین ماموریت های آقای همتی به رفع موانع موجود برای پرداخت وام نهضت ملی مسکن مربوط می شود تا با انجام اقدامات لازم دغدغه مهم متقاضیان برطرف شود.

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه مسکن و آخرین تحولات در بازار اجاره، سرویس راه و مسکن پایگاه خبری گسترش نیوز را دنبال کنید.

کدخبر: 335883 سهیل مافی

ارسال نظر