|

خودروسازان چینی گل کاشتند | به سرعت نور خودروی برقی را شارژ کنید

چینی ها به تازگی باتریی هایی برای خودروهای برقی ساختند که در سریع ترین زمان ممکن شارژ می شوند.این باتری های جدید که می توانند در طول ۵ دقسقه ۱۰۰ درصد شوند می توانند با هر بار شارژ ۲۰۰ کیلومتر را پیمایش کنند.از طرفی درگر رقابتی که برای ساخت خودرو در صنعت خودروسازی شکل گرفته است می توانند به پیشرفت سریع تر برای دست یابی به شارژ سریع تر نیز دست پیدا کند.

اقتصاد خودروسازان چینی گل کاشتند | به سرعت نور خودروی برقی را شارژ کنید

با استفاده از باتری جدیدی که در چین تولید شده، رانندگان خودروهای برقی قادر خواهند بود تنها با ۵ دقیقه شارژ، مسافتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر را طی کنند. رقابت برای تسلط بر بازار خودروهای برقی به طور فزاینده‌ای افزایش یافته و به یکی از حوزه‌های کلیدی برای بهبود سرعت شارژ باتری تبدیل شده است.

به گزارش آی‌ای، شرکت «جنرال موتورز» (General Motors) و شریک چینی‌اش، شرکت «کانتمپ» (CATL)، از باتری جدیدی پرده‌برداری کردند که به عنوان سریع‌ترین باتری خودروهای برقی در زمینه شارژ شناخته می‌شود.

باتری جدید مبتنی بر ترکیب شیمیایی لیتیوم-آهن-فسفات دارای قابلیت شارژ فوق‌العاده سریع 6C است. درجه C یک باتری نشان‌دهنده سرعت شارژ آن است. باتری 6C برد طولانی را با شارژ سریع ارائه می‌دهد. با استفاده از این فناوری پیشگامانه، رانندگان می‌توانند تنها پس از پنج دقیقه شارژ، مسافت ۲۰۰ کیلومتر را بپیمایند. این ویژگی می‌تواند اضطراب ناشی از برد باتری را برای رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی کاهش دهد.

باتری 6C در پلتفرم «اولتیوم»(Ultium) جنرال موتورز ادغام خواهد شد که زیربنای نسل بعدی خودروهای برقی این شرکت است. این شرکت اعلام کرده که ادغام باتری در پلتفرم اولتیوم برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

باتری6C از چندین فناوری جدید برای افزایش سرعت شارژ استفاده می‌کند که واکنش‌های شیمیایی باتری را کارآمدتر و قابل اعتمادتر می‌کنند.

این باتری یک ترکیب الکترولیت جدید دارد که مزایای گوناگونی را ارائه می‌دهد. این ترکیب، رسانایی یونی را بهبود می‌بخشد، گران‌روی الکترولیت را کاهش می‌دهد و به کاهش حل شدن یون لیتیوم در سلول باتری می‌انجامد.

سریع‌ترین باتری چین برای خودروهای برقی در حال حاضر ۵.۵C است، اما سازندگان این باتری جدید، سرعت بیشتری را می‌خواهند. این باتری یک استاندارد جدید را برای سرعت شارژ تعیین می‌کند و حتی از جدیدترین نمونه‌های ارائه‌شده توسط سایر تولیدکنندگان خودروهای برقی نیز پیشی می‌گیرد.

خودروی برقی (به انگلیسی: Electric car) گونه ای از وسیله نقلیه برقی (به انگلیسی: Electric vehicle (EV)) است. از عبارت «وسیله نقلیه برقی» برای وسایل نقلیه‌ای استفاده می‌شود که نیروی پیشرانه خود را از برق تأمین می‌کند در حالیکه عبارت «خودروی برقی» فقط برای خودروهایی استفاده می‌شود که توانایی و امکان حرکت در بزرگراه را داشته باشد.

شارژ خودروهای برقی

افزایش تعداد خودروهای برقی، اگرچه کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی را به دنبال خواهد داشت ولی شارژ خودروهای برقی می‌تواند یکی از معضلات پیش روی صنعت برق باشد. از سویی شرکت‌های توزیع و بهره برداران شبکه بایستی در خصوص تحویل توان درخواستی به صاحبان خودروهای برقی زیرساختهای خود را تقویت و به روز کنند و از طرف دیگر رفتار تصادفی و ناهماهنگ مالکان خودرو برای شارژ باتری می‌تواند شبکه توزیع را دچار مشکلاتی چون افزایش پیک مصرف،[۲۶] نوسانات ولتاژ و افزایش تلفات نماید.

اولین خودروهای برقی کاربردی در دهه ۱۸۸۰ معرفی شدند. خودروهای برقی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ متداول بودند تا این که تولید این‌گونه خودروها با پیشرفت در موتورهای درون‌سوز و به خصوص استارت الکتریکی خودرو و تولید انبوه خودروهای بنزینی ارزان، دچار افت شدید گردید. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی دوباره خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت ولی این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.

از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، افزایش بیماری‌ها و مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا،[۴] نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای انقلابی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته‌است.

منبع: اقتصادنیوز
کدخبر: 335887

ارسال نظر

 

آخرین اخبار