|

گفت و گوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی؛

مشکلات مسکن ملی در شهرهای شمالی | انتظار متقاضیان برای تحویل خانه ۱۵ ساله شد!

علی کشوری، نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی شهرستان های شمالی کشور نظیر قائمشهر و سوادکوه، از نظر فضا و زمین در محدودیت هستند. من در صحن مجلس نیز این مسئله را به خانم فرزانه صادق گوشزد کردم و چالش های موجود در شهرهای شمالی را به سمع و نظر وزیر جدید راه و شهرسازی رساندم. برخی متقاضیان این مناطق پس از واریز کردن آورده اولیه، ۱۰ تا ۱۵ سال است که در انتظار تحویل واحدهای خود هستند. این افراد حتی مبلغی را با عنوان آورده اولیه واریز کردند اما هنوز نسبت به عدم تحویل واحد مسکونی مدنظرشان گلایه مند هستند.

اقتصاد مشکلات مسکن ملی در شهرهای شمالی | انتظار متقاضیان برای تحویل خانه ۱۵ ساله شد!

گسترش نیوز - سهیل مافی: طرح نهضت ملی مسکن، یک برنامه جامع مسکنی محسوب می شود که به منظور توسعه و بهبود شرایط مسکن در کشور اجرا شده است. این نوع طرح‌ها عموماً شامل سیاست‌ها، برنامه‌ها و تدابیری می‌شوند که هدف آن تسهیل در دسترسی به مسکن مناسب، ارتقای کیفیت مسکن و کاهش مشکلات مرتبط با خانه دار شدن است.

بر کسی پوشیده نیست که پروژه هایی نظیر نهضت ملی مسکن در صورت اجرای صحیح و اصولی می تواند نقش بسیار مهمی در تامین مسکن اقشار کم درآمد جامعه ایفا کند. نهضت ملی مسکن با توجه به اهداف خود به بهبود شرایط مسکن جامعه و تأمین مسکن مناسب برای افراد با درآمد مختلف، نقش اساسی و حیاتی در توسعه و پیشرفت جامعه دارد.

اجرای طرح مسکن ملی ممکن است با چالش‌های متعددی روبرو شود که می‌تواند فرآیند پیاده‌سازی و اهداف طرح را دچار مشکل کند. برخی از چالش‌های اصلی بر سر راه عملیاتی سازی نهضت ملی مسکن را در ادامه مرور می کنیم.

کمبود منابع مالی برای تأمین هزینه‌های مسکن و ساخت زیرساخت‌های مسکن می‌تواند یک چالش اساسی باشد. مشکلات مربوط به تأمین زمین مناسب برای ساخت و احداث واحدهای مسکونی می‌تواند اجرای طرح‌های مسکن را مختل کند.

مواجهه با مسائل مربوط به سیاست‌گذاری، موافقت‌های لازم و فرآیندهای اداری ممکن است روند اجرای نهضت مسکن را کند کند. همچنین برخی مسائل مربوط به تفاوت‌های منطقه‌ای و نیازهای مسکن مختلف در مناطق مختلف، می‌تواند یک چالش بزرگ باشد.

ارائه وام مسکن مناسب و با نرخ سود قابل قبول برای افرادی که نیاز به اقدامات مسکن دارند، یکی دیگر از چالش‌های اساسی به شمار می رود. دولت سیزدهم در این حوزه اقدامات خوبی را ترتیب داد اما با این حال بسیاری از متقاضیان نسبت به زمان تحویل واحدها و بلاتکلیفی های مربوط به آورده های اولیه گلایه مند هستند.

گسترش نیوز در این راستا، گفت و گویی با علی کشوری، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس انجام داده است که در ادامه می خوانید.

علی-کشوری

معضلات تمام نشدنی یک طرح بزرگ

علی کشوری در خصوص موافقت وزیر جدید راه و شهرسازی با تکمیل پروژه نهضت ملی مسکن گفت: نهضت ملی مسکن به منظور کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه در زمینه مسکن و امکانات مرتبط ایجاد شده است. این طرح پس از کش و قوس های فراوان به تصویب رسید و به صورت قانون به حالت اجرا درآمد تا کمک حال اقشار کم درآمد جامعه در راستای تامین مسکن مورد نیازشان باشد.

او ادامه داد: واقعیت امر این است که برخی افراد از هدف غایی نهضت ملی که به سرانجام رسیدن آن است، غافل شده و مسائل دیگری را مطرح می کنند. مردم باید به صورت ملموس از امکانات واحدهای مربوط به نهضت ملی مسکن بهره مند شوند تا در نهایت بتوان ادعا کرد که این طرح به نقطه مطلوب رسیده است.

کشوری افزود: به عنوان مثال، برخی شهرستان های شمالی کشور نظیر قائمشهر و سوادکوه، از نظر فضا و زمین در محدودیت هستند. من در صحن مجلس نیز این مسئله را به خانم فرزانه صادق گوشزد کردم و چالش های موجود در شهرهای شمالی را به سمع و نظر وزیر جدید راه و شهرسازی رساندم.

ساخت-نهضت-ملی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: معضلات فعلی در بحث زمین به امروز و دیروز محدود نمی شود؛ مدتهاست که این مشکل گریبان شهرستان های شمال ایران را گرفته است. امیدوارم وزارت راه و شهرسازی در این خصوص چاره اندیشی کند و راه حل مناسبی در این خصوص ارائه دهد. طرح نهضت ملی مسکن می تواند روی زمین های این شهرها اجرایی شود اما متاسفانه به دلیل بی توجهی مسئولان پیشین این حوزه، استفاده بهینه‌ای صورت نگرفته و کار روی زمین ها به معنای دقیق کلمه متوقف مانده است.

نماینده مردم جویبار، سوادکوه و قائمشهر در مجلس تاکید کرد: علت این توقف، عدم الحاق زمین های مذکور به بافت شهری محسوب می شود که پیش از این، در زمره زمین های درجه دو کشاورزی قرار داشت. زمینی که کشت در آن صورت نمی گیرد و امکان آبرسانی به آن وجود ندارد، طبیعتا این ظرفیت دیده می شود که در اختیار مردم قرار گیرد. در ادامه نیز می توان از این زمین ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن بهره برد تا مشکل تامین مسکن در این خطه به نوعی برطرف شود.

نهضت-ملی

صدای متقاضیان نهضت ملی مسکن باید شنیده شود

کشوری یادآور شد: فارغ از بحث مسکن ملی، بسیاری از واحدهای مسکن مهر نیز به دلیل مشکلات این چنینی پس از گذشت چندین سال هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده است. ما در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که وزارت راه و شهرسازی با نهادهای دیگری نظیر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی درگیر است تا در نهایت تکلیف زمین ها را مشخص کند.

او تصریح کرد: به باور من، برای حل مشکلات طرح نهضت ملی مسکن و روشن‌سازی تکلیف زمین های مربوط به شهرهای شمالی، نیاز به یک مشارکت سازنده میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی دیده می شود. در صورت ایجاد هماهنگی لازم بین دولت و استانداری‌ها، اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد و من از این بابت تردیدی ندارم.

نماینده مجلس دوازدهم در پایان اضافه کرد: طبق آخرین آمار، برخی متقاضیان این مناطق پس از واریز کردن آورده اولیه، ۱۰ تا ۱۵ سال است که در انتظار تحویل واحدهای خود هستند. این افراد حتی مبلغی را با عنوان آورده اولیه واریز کردند اما هنوز نسبت به عدم تحویل واحد مسکونی مدنظرشان گلایه مند هستند.

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز حوزه مسکن و آخرین تحولات در بازار اجاره، سرویس راه و مسکن پایگاه خبری گسترش نیوز را دنبال کنید.

کدخبر: 336293 سهیل مافی

ارسال نظر

 

آخرین اخبار